homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > Effect plugins en virtuele instrumenten

Mededelingen

Effect plugins en virtuele instrumenten Een subforum voor alle software geluids-effecten en software instrumenten, al dan niet als plugin of standalone programma.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 12:38
Active Member

Reputatie: erikwtimmermans is op goeie weg
Standaard Compressor

Hallo,
Ik zit er aan te denken een compressor aan te schaffen nu vraag ik me alleen af of je het verschil echt merkt tussen vst compressors en een echte zeg maar, kun je niet beter het geluid zo "kaal" mogelijk door laten komen en daarna gaan bewerken. Of is compressie noodzakelijk voor een goede opname?
Gr
Erik
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 12:44
Senior Member

Reputatie: Zipper is op goeie weg
Standaard Re: Compressor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erikwtimmermans Bekijk bericht
Hallo,
Ik zit er aan te denken een compressor aan te schaffen nu vraag ik me alleen af of je het verschil echt merkt tussen vst compressors en een echte zeg maar, kun je niet beter het geluid zo "kaal" mogelijk door laten komen en daarna gaan bewerken. Of is compressie noodzakelijk voor een goede opname?
Gr
Erik
Je kunt het best zonder compressie opnemen denk ik, dat kun je tijdens het mixen/bewerken altijd nog doen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 14:58
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Je kunt het best zonder compressie opnemen denk ik, dat kun je tijdens het mixen/bewerken altijd nog doen.
Da's juist gedacht, in theorie. In de praktijk moet je geen schrik hebben van een lichte "on-tape" compressie (vb. een max. ratio 4/1). Die werkwijze is ontstaan in het analoge tijdperk (vanwege beperkte tape-headroom), maar wordt nog dikwijls toegepast (en kan ook absoluut geen kwaad). Bij spraak of zang heb je dan tijdens het opnemen meteen ook een beter zicht op ploffers of slechte "s" klanken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 15:07
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Ik ben hier ook geen voorstander van. Ik neem altijd direct op (zonder compressie en eq, behalve meschien een low cut op 70Hz voor stemopnames) en doe het later in de mix.

Als je het doet bij opname, moet je heel goed weten wat je doet, want als je iets verkeerd doet is de take verloren. In de mix kan je meer experimenteren, en terugkeren naar de originele ongecompresseerde takes indien het niet werkt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 15:45
Active Member

Reputatie: erikwtimmermans is op goeie weg

Alvast bedankt voor de reacties. Maar ik vraag mij als er iemand bij mij in de studio komt, die belt heel veel (heel hard en heel scherp) maar zingt ook Soms in neutral (zacht), dan heb je snel het probleem dat het piekt en andere delen onverstaanbaar zijn. Is daar een compressie van te voren geen oplossing voor?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 16:30
Active Member

Reputatie: KoenVdH wordt hier goed onthaald

ik weet niet wat bellen is, maar het is belangrijk dat zangers ook leren in een microfoon zingen

proberen op een zelfde afstand van de microfoon te zingen en mogelijk achteruit te gaan bij heel luide passages... meestal als ze moeten zingen met een gesloten hoofdtelefoon voelen ze dat zelf aan
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 28-03-2008, 17:24
Senior Member

Reputatie: FourDegrees wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Als je het doet bij opname, moet je heel goed weten wat je doet, want als je iets verkeerd doet is de take verloren.
Da's absoluut waar. Maar als je regelmatig met dezelfde stemmen werkt in een vaste setup, heb je vlug door wat werkt en wat niet. Veel hangt natuurlijk af van je compressor. Onze Amek Channel-in-a-box (Rupert Neve) staat voor VO-sessies meestal op 3/1, en die doet dat redelijk proper. Een 1176 zou'k er nu niet bepaald voor gebruiken
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 25-05-2008, 15:35
Senior Member

Reputatie: bearded monkey wordt hier goed onthaald

zat effe wat ouwe posts na te lezen over compressie, ik zit nog met deze vraag:

1/ heeft het zin om (in een budgetstudio'ke) een (budget) hardware compressor te kopen (bvb presonus comp16 of iets anders) en die dus enkel bij het mixen te gebruiken, niet bij de opname ? dus een hardware comp ipv een hoop plugins ?

gaat over opnames/mixing van drie soorten bronnen: elec gitaar (momenteel via line out wegens gebrek aan sm57), akk gitaar, en vocals via b1 en binnenkort een Elektovoice BK1 , en een korg ms2000b.

2/ tweede vraag: heeft er iemand specifiek ervaring met die comp16 van presonus ? heb 2 tube pre's van presonus staan, dus die comp16 zou wel mooi in het rijtje passen.

3/ wat zijn de alternatieven (100-300 euro of zo) ? TC ELECTRONIC C300 ? DBX 266 XL ?

thx
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten