homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Mededelingen

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 29-08-2008, 19:39
Junior Member

Reputatie: YakeTheSnake is op goeie weg
Standaard Re: Solid State Logic Matrix Superanalogue Mixer

Dag beste mannen,

misschien hoorde dit wel thuis in het forum voor de beginners, maar toch had ik een vraag waarvan ik den kdat jullie me beter kunnen helpen.

Ik heb al het een en het ander gelezen over de zeer mooie SSL Matrix-tafel. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze tafel en een controller zoals de mackie control pro of zo'n nieuw euphonix-dingetje? Momenteel stuur ik mijn rack-preamps binnen in mijn Protools LE digi 003 rack en gebruik ik een mackie controller voor de besturing van mijn protools zelf. Ik begrijp dat je de preamps rechtstreeks op de SSL aansluit? Of zie ik dat verkeerd? Indien dit het geval is (dat je ze dus aansluit op de SSL) hoe krijg ik ze dan in mijn protools binnen en kan ik dan via de Matrix mijn preamps regelen? En zou het interessant zijn mijn setup te upgraden met zulke SSL Matrixn, zoja, waarom?

Mijn excuses als ik hier een stomme vraag stel
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 29-08-2008, 20:17
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YakeTheSnake Bekijk bericht
Ik heb al het een en het ander gelezen over de zeer mooie SSL Matrix-tafel. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze tafel en een controller zoals de mackie control pro of zo'n nieuw euphonix-dingetje?
De SSL Matrix is een analoge 16 channel (automatiseerbare analoge faders), 40 inputs mixing console met auxiliaries (1 stereo, 4 mono), 2 bussen (MIX en REC), digitaal gestuurde analoge insert patchbay (de matrix), meterbridge en control room (monitoring) sectie. Alles met Total Recall.
Daarbovenop heeft hij nog een volledige DAW controller aan boord (beetje zoals een Mackie Control + Extender) met als extra een programmerbare softkey sectie voor eigen sneltoetsen van DAW en computer functies.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YakeTheSnake Bekijk bericht
Momenteel stuur ik mijn rack-preamps binnen in mijn Protools LE digi 003 rack en gebruik ik een mackie controller voor de besturing van mijn protools zelf. Ik begrijp dat je de preamps rechtstreeks op de SSL aansluit? Of zie ik dat verkeerd? Indien dit het geval is (dat je ze dus aansluit op de SSL) hoe krijg ik ze dan in mijn protools binnen en kan ik dan via de Matrix mijn preamps regelen? En zou het interessant zijn mijn setup te upgraden met zulke SSL Matrixn, zoja, waarom?

Mijn excuses als ik hier een stomme vraag stel
Je sluit je preamps aan op de eerste input per kanaal (de 'input'). Dat signaal kan je dan op allerlei manieren routen, maar voor multispoor opname werk je in de regel met de direct outs die aan de inputs van je DAW aangesloten worden. Je hebt een volumepot voor die direct outs (vergelijkbaar met de 'kleine fader' op een SSL 4000/9000 tafel).
Het signaal dat terugkomt van de DAW sluit je aan op de 'DAW inputs'. Je kan op die manier in-line werken zoals op een grote console.

Het niveau van je preamps regel je op de preamp zelf, al heb je natuurlijk ook nog een line input gain indien nodig op de Matrix zelf.

Wat biedt de Matrix je meer dan een Mackie controller?
- een volledige analoge SSL console, topkwaliteits mixing van analoge signalen (tot 40 inputs tegelijk)
- zeer flexibele mix&routingsmogelijkheden
- digitaal gestuurde analoge patchbay voor al je outboard EQ's en compressors
- een volledige monitoring-oplossing voor verschillende bronnen en 2 speakersets.
- volume automatisatie NA je outboard, zoals het hoort
- volledig meterbridge
- zero latency monitoring voor muzikanten, met functies voor punch-in recording
- zeer uitgebreid programmeerbaar softkey-paneel
- veel degelijkere faders, knoppen en jogwheel in vergelijking met Mackie Control & Euphonix MCmix/control.
- 2 kanaals AD/DA convertor voor je mix op te nemen / af te spelen.

Ok, dat is een hele waslijst, en dan vergeet ik nog enkele details

In't kort integreert de Matrix je hele studio met elkaar: preamps, EQs, compressors, DAW, artist monitoring, mixing, routing, ...

Natuurlijk komen al die functies en de SSL kwaliteit met een prijskaartje van zo'n 12500 UK ex BTW. Maar het is dan ook een serieuze console met dezelfde audio-kwaliteit als de SSL Duality.

Als je serieuze interesse hebt, stuur ons (Joystick Audio) dan een mailtje voor eventueel een demo in onze studio.

Laatst gewijzigd door Mathew Lane; 29-08-2008 om 20:23
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 10:20
Junior Member

Reputatie: vinceflow heeft (nog) geen reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
ik spreek nu t.o.v. andere hi level (genre AMS Neve, API, Chandler, Grace Design, Martech, GML, Manley, ...) niet tov homerecorder pre's. Ik vind ze niet clean genoeg voor in de categorie clean, en niet genoeg karakter hebben om in de gekleurde categorie te zitten. Natuurlijk doen ze hun werk goed en zijn ze beter dan low en mid end pre's, maar als je een ssl kan kopen, heb je meestal ook al outboard zitten die beter is. Daarom is het goed dat ze niet in de Matrix zitten, Voor hetzelfde geld (van de extra kost) vind je betere...

Die die ik al gebruikte waren die uit een SSL 4000 E/G+ 48 ch console van 1993 met 32 E kanalen uit 1993 en 16 G+ kanalen en nieuwe computer uit 2004. Ik heb toch wel de API 312 en de Great River MV-2NV pre's uit het rack gebruikt voor de stemopnames die ik er op moest maken want die waren veel beter voor die applicatie en ik hoor van veel anderen met een SSL dat ze die ook weinig gebruiken. De pre van SSL is het zwakste punt van hun lijn. De EQ, de routing, het algemeen hi end breedband design en de automatisatie is waarom SSL zo'n gekende naam is, niet de pre's.
Daar ben ik niet mee eens, als je een specifieke sound zoekt zal je daarvoor altijd een aparte pre amp moeten hebben, dat geld ook voor neve, api, chandler etc. Ik heb de ssl pre amps naast telefunken, foucusrite 110, neve, chandler,calrec pre amps gebruikt en vind ze van dezelfde kwaliteit.Volgens mij is dat gewoon marketing van neve geweest, op het moment dat ssl met automatisering kwam hebben ze dat aangegrepen om nog te kunnen concureren, als de pre amps net zo goed zijn waren zou je dan een tafel zonder automatisering kopen..?
Overigens denk ik dat je met de matrix net zoveel of meer geld uitgeeft als een 2ehands 4000, aangezien ssl nogal wat analoge know heeft afgestoten heb ik dan liever een " oude" ssl
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 10:31
Vintage Member

Reputatie: Mathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstralingMathew Lane heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vinceflow Bekijk bericht
Overigens denk ik dat je met de matrix net zoveel of meer geld uitgeeft als een 2ehands 4000, aangezien ssl nogal wat analoge know heeft afgestoten heb ik dan liever een " oude" ssl
Een Matrix is toch nog wel stuk goedkoper, plus heeft geen onderhoudskosten (geen recapping etc), and verbruikt een pak minder. Maar eigenlijk kan je ze moeilijk vergelijken, het zijn tafels met een nogal verschillend concept. De Matrix is veel meer aangepast aan de hedendaagse manier van werken in een DAW-gebaseerde studio met high end analoge outboard.

SSL heeft geen analoge know how afgestoten, er is alleen nog maar bijgekomen. De Superanalogue designs zijn (naar mijn mening) echt fantastisch, en de MDAC (digital controlled analog fader) is zeer transparant en dus een serieuze vooruitgang tov de VCA-gebaseerde fader-automatie van vroeger.

Het klopt wel dat SSL Superanalogue wat cleaner en grootser klinkt dan 4000, die wat meer grit heeft. Maar als je die grit wil zijn er de E-series X-Rack modules: VHD preamp met LMC, E-series EQ en E-series comp/gate.
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 10:52
Junior Member

Reputatie: vinceflow heeft (nog) geen reputatie

is een matrix ook goedkoper als je 40 kanalen eq , gate, compressie wilt en daarbij al je outboard makkelijk aan en uit kan schakelen zinder een muisarm te krijgen... hoeveel outboard kun je trouwens aansluiten op de matrix?
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 11:20
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vinceflow Bekijk bericht
is een matrix ook goedkoper als je 40 kanalen eq , gate, compressie wilt en daarbij al je outboard makkelijk aan en uit kan schakelen zinder een muisarm te krijgen... hoeveel outboard kun je trouwens aansluiten op de matrix?
Uiteraard zal 40 kanalan EQ/gate/compressie je redelijk wat geld kosten, tenzij je voor een hybride oplossing gaat door een SSL Matrix te combineren met een SSL Duende (zelfde processing als SSL C200).

De insert matrix is voorzien voor 16 channels van processing. Natuurlijk zou je per zo'n channel al een hele analoge channelstrip (EQ/gate/comp) kunnen hebben klaarzitten.
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 16:16
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Tjah Mathew... het blijft een goddelijk heerlijk apperaat als ik zo hoor (terwijl ik in het begin er compleet niet over tespreken was, maar na een goeie uitleg en onderzoek naar ben ik en me mede collega/mede eigenaar compleet overstag gegaan). Ik moet maar eens gauw een afspraak maken. Ze hebben nog steeds geen demo model hier klaar staan in Parijs. Jah een studio heeft deze maar heeft geen tijd voor een demo dagje (ook niet tegen betaling) omdat ze compleet vol geboekt zijn tot kerst. En we zijn meer van "Als het doet wat het moet doen en zoals we het willen hebben, willen we het ook direct hebben voor onze studio B/productio room".
Is de nieuwe madi kaart van SSL trouwens al tebestellen en leverbaar voor aan de Alphalink?
Ik mail je snel want ik moet een keer naar maastricht voor een productie van een serie daar misschien op de terug bij jullie langs komen, even kijken hoe daar aan toe gaat ?

Laatst gewijzigd door Mauce; 24-09-2008 om 16:21
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 24-09-2008, 16:20
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
Is de nieuwe madi kaart van SSL trouwens al tebestellen en leverbaar voor aan de Alphalink?
SSL MADI Xtreme is vanaf oktober leverbaar, is in productie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
Ik mail je snel want ik moet een keer naar maastricht voor een productie van een serie daar misschien op de terug bij jullie langs komen, even kijken hoe daar aan toe gaat ?
Ok
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten