homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Mededelingen

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 25-03-2008, 20:22
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Solid State Logic Matrix Superanalogue Mixer

Toch wel, hij heeft de firma Rupert Neve Designs opgericht in 2005. Die firma is een onderdeel van zijn 2de bedrijf dat ARN Consultants dat hij oprichtte direct na de verkoop van Neve aan de Britse overheid in 1975 die het in 1980 doorverkocht aan Siemens, Siemens maakte van Neve een onderdeel van hun hi end audio departement AMS. Op zijn site of de site van SSL is er nooit iets gemeld van de samenwerking, en dat zou zeker gebeurd zijn mocht dat zo zijn. SSL staat zelfs nergens vermeld in de bio van Ruper Neve, waar wel sprake is van Focusrite (1985-1989) en Amek (1989-1999) naast een hoop andere kleinere firma's.

En de Neve pre's en SSL pre's zijn uiteraard quasi hetzelfde gebouwd qua structuur (alle console pre's zijn zo gebouwd). Het verschil zit hem in de onderdelen, en dan vooral de tranformators, die (AMS) Neve custom laat maken, en die een beschermt patent zijn en nog altijd in de VR en 88 reeks gebruikt worden. Die tranfo is de 'Neve Sound' waarmee de pre en de eq uitgerust zijn. SSL darintegen proberen een ongekleurde mengtafel te maken, met niet kleurende transformators zoals de Jensen transfo's.

Rupert Neve werkte wel voor de grote concurrent van SSL in de jaren 90, nl Amek, waar hij het principe van SSL in zijn eigen designs probeerde te steken. Het resultaat is de Amek 9098 console uit 93, die nu ook zeer geliefd is en even goed als een 9000, maar er zijn er veel minder en de firma kan geen support meer geven omdat ze niet meer bestaat sinds 99 of zo. Voor focusrite maakte hij de Focusrite Forte Console en de Focusrite Blue outboard gear lijn die nog beter waren. De Focusrite Forte is samen met de EMI TG consoles de meest gezochte console en helaas ook de meest zelfdzame (beide +/- 10 exemplaren of zo) en dure console ter wereld.

edit: de site van Rupert Neve Designs: Rupert Neve Designs

Laatst gewijzigd door waxx; 25-03-2008 om 20:32
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 26-03-2008, 04:36
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Mijn eigen ervaringen met Neve en SSL consoles hebben me geleerd dat Neve ietsje "opener" klinkt (als dat al een degelijke beschrijving is...) als SSL en ik kwa sound weldegelijk Neve prefereer, maar geef me de keuze en ik neem SSL anyday...vééél gemakkelijker werken dan de Neve filosofie. Heb wel alleen degelijke ervaring met 88VR en SSL4xxx reeksen gehad.
In alle gevallen, ben je niet in staat een mooi klinkende mix/opname te maken met een van deze consoles dan is het alvast niet de console die je tegenhoudt

Pzz
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 26-03-2008, 11:07
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Op de eerste plaats mag een preamp niet bijkleuren.
Hij moet de werkelijkheid opnemen wat de microfoon waarneemt.
Als er moet bijgekleurd worden wil ik dit nadien wel zelf doen.

Zowel neve als ssl zijn elkaars nevenbroers. Ze behoorden beide tot de speeltuin van Rupert Neve.
Rupert Neve had een studiebureau in de jaren 90 die voor jan en alleman werkte (als ze geld hadden tenminste). SSL was 1 van die klanten net als Neve).
Bij SSL consoles zitten zelfs onderdelen afkomstig van Studer.

Het is net als kiezen tussen mercedes en BMW bij wijze van spreken.

PS, Waxx: Rupert is eigenlijk al 10 jaar in pensioen. Wat hij de laatste jaren bezig is kan men als zijn hobby beschouwen, want die vent kan gewoon niet stil zitten.
Ik heb hier ook een paar van zijn "kistjes" (Portico duo mic pre en een duo compressor Ik hoop ook een 5 bands EQ aan te schaffen)

De bedrijven Neve en SSL komen nu niet meteen goed overeen met elkaar.
De onderdelen van de 6serie ne 9serie zijn exact hetzelfde. De printplaatjes hebben dezelfde vorm, onderdelen en schema. Ze zijn zo uitwisselbaar.

Laatst gewijzigd door frederic; 26-03-2008 om 11:11
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 26-03-2008, 15:59
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Op de eerste plaats mag een preamp niet bijkleuren.
Hij moet de werkelijkheid opnemen wat de microfoon waarneemt.
Als er moet bijgekleurd worden wil ik dit nadien wel zelf doen.
Dat is een zeer subjectieve stelling. Er zijn massa's preamps die gemaakt worden om bij te kleuren, net zoals er ook niet kleurende zijn. Veel hangt af van wat je wil bereiken. Voor klassieke muziek, postproductie en jazz zijn niet kleurende pre's het best, maar voor pop, rock, ... zijn dikwijls kleurende pre's veel beter. API, Neve, Telefunken, Helios, Langevin, RCA, ... maakten allemaal legendarische pre's met een serieuse kleuring in, en die pre's zijn nog altijd zeer geliefd, zelfs jaren na het design en jaren na de stop van de fabricatie van sommigen.

Citaat:
Zowel neve als ssl zijn elkaars nevenbroers. Ze behoorden beide tot de speeltuin van Rupert Neve.
Rupert Neve had een studiebureau in de jaren 90 die voor jan en alleman werkte (als ze geld hadden tenminste). SSL was 1 van die klanten net als Neve).
Bij SSL consoles zitten zelfs onderdelen afkomstig van Studer.
De geschiedenis spreekt u tegen, SSL en Neve zijn altijd elkaars grote concurrent geweest, en hebben nooit samengewerkt aan consoles. SSL is gesticht door ontevreden Neve werknemers en Rupert Neve zou hen dat vrij kwalijk genomen hebben. Het is zeer opvallend dat Rupert Neve wel Focusrite en Amek vermeld in zijn bio, maar de grootste fabrikant van consoles, SSL, waar hij voor werkte volgens u, niet. Zou het niet logisch andersom zijn...

Dat ze soms dezelfde onderdelen (of onderdelen van andere fabrikanten) gebruiken is logisch, dat is zo in de electronica. Ik heb hier ook een siemens tv met een Sony beeldbuis in bij mij thuis staan, of een oude Ecler dj mengtafel met Rodec transformators ingebouwd, ...

Citaat:
PS, Waxx: Rupert is eigenlijk al 10 jaar in pensioen. Wat hij de laatste jaren bezig is kan men als zijn hobby beschouwen, want die vent kan gewoon niet stil zitten.
Ik heb hier ook een paar van zijn "kistjes" (Portico duo mic pre en een duo compressor Ik hoop ook een 5 bands EQ aan te schaffen)
Hij ging eigenlijk al in 1975 met pensioen gaan (hij had zelf een overeenkomst ondertekend met de kopers van Neve om geen mengtafels meer te maken voor 10 jaar) maar hij bleef bezig. Ik vrees dat hij bezig zal blijven tot hij doodvalt...

Citaat:
De onderdelen van de 6serie ne 9serie zijn exact hetzelfde. De printplaatjes hebben dezelfde vorm, onderdelen en schema. Ze zijn zo uitwisselbaar.
Tuurlijk, dat is het modulair principe dat vroeger in elke mengtafel zat. Bij oude neve's kan je dat ook, of bij oude Helios/MCI/Trident/Studer/... consoles. Het wordt de laaste jaren minder gedaan omdat het te duur is.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 26-03-2008, 17:50
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Altijd fijn om geschiedenis les tekrijgen van meneer boven mij . Beetje het geheugen op frissen over legendes en hun "uitvindingen"
Top kerel
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 27-03-2008, 00:46
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Dat is een zeer subjectieve stelling. Er zijn massa's preamps die gemaakt worden om bij te kleuren, net zoals er ook niet kleurende zijn. Veel hangt af van wat je wil bereiken. Voor klassieke muziek, postproductie en jazz zijn niet kleurende pre's het best, maar voor pop, rock, ... zijn dikwijls kleurende pre's veel beter. API, Neve, Telefunken, Helios, Langevin, RCA, ... maakten allemaal legendarische pre's met een serieuse kleuring in, en die pre's zijn nog altijd zeer geliefd, zelfs jaren na het design en jaren na de stop van de fabricatie van sommigen.
Dit is de grootste reden waarom in een opnametafel GEEN gekleurde micpreamps mogen zitten. (begin maar eens 64 kanalen van een eigen preamp te voorzien...)
Een extra preamp om kleuring bij brengen is geen probleem (voor vocals vb), een volledige mengtafel ontkleuren daarin tegen .... Hierin zijn SSL tafels superieur aan gelijk welke concurent.

Citaat:
De geschiedenis spreekt u tegen, SSL en Neve zijn altijd elkaars grote concurrent geweest, en hebben nooit samengewerkt aan consoles. SSL is gesticht door ontevreden Neve werknemers en Rupert Neve zou hen dat vrij kwalijk genomen hebben. Het is zeer opvallend dat Rupert Neve wel Focusrite en Amek vermeld in zijn bio, maar de grootste fabrikant van consoles, SSL, waar hij voor werkte volgens u, niet. Zou het niet logisch andersom zijn...
1 Elkaars nevenbroers zijn betekent niet dat ze geen concurrenten zijn. Met nevenbroers bedoel ik dat ze allebei vissen in de zelfde vijver "klanten".
2 Rupert neve heeft de ene zaak na de andere verkocht aan de hoogst biedende, wat kan hem het schelen wat er daarna gebeurt? Rupert Neve heeft "printplaatjes" voor zeer veel merken ontworpen. Ook voor de low budget merken als tascam. Rupert Neve heeft een ingenieursbureau die voor iedere opdrachtgever heeft gewerkt. Focusrite is daar 1 van. Dat zijn naam gelinkt wordt aan AMS Neve heeft gewoon te maken, dat de verderzetters hun naam hebben gekocht aan Rupert omdat hij eigenlijk bij de oprichters was van het bedrijf. De SSL invoerder in Parijs kan veel stoten vertellen over Rupert. De Focusrite console is maar een paar keer gemaakt geweest omdat het een flop was! Overlaatst is er 1 verkocht geweest door de metropolis studio's in Londen. Die heeft meer dan een jaar te koop gestaan. Reden: Niks waard en zeer duur om herstellingen aan te brengen. Dit was dan ook de reden waarom hij niet in de grote productie is opgenomen. (PS, er staan er nu nog 3 te koop aan 400.000$ het beest. Dat is minder dan een 9000K tweedehands.)

Citaat:
Dat ze soms dezelfde onderdelen (of onderdelen van andere fabrikanten) gebruiken is logisch, dat is zo in de electronica. Ik heb hier ook een siemens tv met een Sony beeldbuis in bij mij thuis staan, of een oude Ecler dj mengtafel met Rodec transformators ingebouwd, ...
Dat heeft te maken met outsourcing van studies. Rupert neve zijn bureau is 1 van die vele bureaus waar opdrachten aan gegeven zijn.

Hij ging eigenlijk al in 1975 met pensioen gaan (hij had zelf een overeenkomst ondertekend met de kopers van Neve om geen mengtafels meer te maken voor 10 jaar) maar hij bleef bezig. Ik vrees dat hij bezig zal blijven tot hij doodvalt...

Citaat:
Tuurlijk, dat is het modulair principe dat vroeger in elke mengtafel zat. Bij oude neve's kan je dat ook, of bij oude Helios/MCI/Trident/Studer/... consoles. Het wordt de laaste jaren minder gedaan omdat het te duur is
Studer heeft de eerste AD conversie en opname computer ontworpen dat in de AXIOM en de AXIOM MT zit.

Laatst gewijzigd door frederic; 27-03-2008 om 00:48
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 27-03-2008, 11:20
Vintage Member

Kijk, frederick, we kunnen bljven discussieren want je bent zo overtuigd van uw gelijk terwijl alle feiten tegen u spreken...

Uiteindelijk ging deze tread over de SSL matrix, en niet of rupert neve ooit voor SSL werkte. Als je flip op rupert neve, weet dat er veel andere designers zijn die even goed waren. Geniet van uw SSL 6000 en 9000 voor zolang je ze kan permiteren, want die kosten niet alleen veel geld qua aankoop, maar ook qua energie en onderhoud. Ikzelf zou nu voor een SSL Duality of een Neve Genesys of 88RS gaan mocht ik over zo'n budgetten beschikken.

En nu back on topic
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 27-03-2008, 14:00
Vintage Member

Citaat:
Kijk, frederick, we kunnen bljven discussieren want je bent zo overtuigd van uw gelijk terwijl alle feiten tegen u spreken...

Uiteindelijk ging deze tread over de SSL matrix, en niet of rupert neve ooit voor SSL werkte. Als je flip op rupert neve, weet dat er veel andere designers zijn die even goed waren. Geniet van uw SSL 6000 en 9000 voor zolang je ze kan permiteren, want die kosten niet alleen veel geld qua aankoop, maar ook qua energie en onderhoud. Ikzelf zou nu voor een SSL Duality of een Neve Genesys of 88RS gaan mocht ik over zo'n budgetten beschikken.

En nu back on topic
Welke feiten?
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 27-03-2008, 14:11
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Welke feiten?
De feiten die ik hieronder schreef, en die op de website van SSL (geen spoor van rupert neve) en Rupert Neve staan (geen spoor van SSL in de bio, terwijl andere console projecten wel vermeld worden) bvb. En welke feiten leg jij voor om uw stelling the schaven? Ik heb er nog geen gezien behalve veronderstellingen en dingen van horen zeggen.

Back on topic pls...
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 27-03-2008, 14:34
Vintage Member

Citaat:
De feiten die ik hieronder schreef, en die op de website van SSL (geen spoor van rupert neve) en Rupert Neve staan (geen spoor van SSL in de bio, terwijl andere console projecten wel vermeld worden) bvb. En welke feiten leg jij voor om uw stelling the schaven? Ik heb er nog geen gezien behalve veronderstellingen en dingen van horen zeggen.

Back on topic pls...
Ik weet wie langskomt voor onderhoud van onze consoles, en heb meermaals onze consoles van binnen gezien, alsook bij Galaxy. Daar heb ik in de tijd stage gedaan. Van horen zeggen, zou dus zo niet durven zeggen. Alhoewel ik zeer graag er een neve tafel zou bijhebben.
PS, ik kan me voorstellen dat niet elk bedrijf de open en toe van zijn producten op zijn website zwiert.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten