homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #31 (permalink)  
Oud 09-03-2008, 23:49
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie
Standaard Re: vraag over isolatie van zang booth? zo genoeg demping??

Waarom niet.
Dan kun je die ruimte opvullen met wat anders, wat goedkoop is, misschien.
Dat isofix is toch steenwol ? ik zag die naam altijd op de bouwplaatsen volgens mij.
Op internet kon ik het niet vinden wat het is, alleen baby stoeltjes voor in de auto met van merk vond ik.

3,5 centimeter is in mijn verbeelding nog te weinig voor aan de binnenkant van de booth.
Ik zou daar als nog dat auralex tegen doen.
Als je ook nog vloerplaat hebt zou ik dat ook nog sweefend in die holle ruimte er tussen kitten alleen in de hoekken.
Eerst onderin een puntje uit laten drogen en dan daarna de plaat bovenaan vast kitten.
Maar ja, je kunt eindeloos blijfen isoleren natuurlijk.
De binnen kant is veel belangerijker want je zult er wel goede opnames moetten maken.

Luchtdichte vloer bedekking is zonde nattuurlijk als je dat op dempend materiaal monteerd Bert.
Je zou het beste vloerbedekking kunnen monteren (plakken) op wanden met een dun laagje polyschuim of schuimrubber er achter van een halfe centimeter voor meer midden laag demping.
Wat ook zo is als je een muur hebt die heel zacht is kun je er natuurlijk geen dingen meer goed op monteren, zoals een boekken plank of een effecten rack, koptelefoon versterker stander ed.
De oplossing is dan ook panelen in een raamwerk, dan kun je altijd op de riggels wat monteren.

Die deur ook, kun je niet een plaat eraf krijgen ?
Dan zou je hem kunnen vullen met zand als het niet te zwaar wordt, of meng zand met houtpulp of zo.
Kunst is wel dat hem daarna weer goed in elkaar moet plakken zodat het honingraad weer goed tegen de plaat geplakt zit.
Anders gaat hij misschien bol staan, vooral na langere tijd.

Maar ja, zover ik geen onzin heb verteld, dan heb je weer misschien er inspiratie aan.
Met citaat reageren
  #32 (permalink)  
Oud 10-03-2008, 07:58
Active Member

Reputatie: michielhemmer is op goeie weg

inspiratie genoeg hahahaha

maar even terug komen op het volgende .....als ik dus hout heb en dan isofix heb en dan een stukje gewoon lucht en dan weer gips en daarop weer isofix als binnenkant hoe werkt dat stukje lucht er dan bij??? kan dat of is dat zinloos en moet je dat opvullen dus ik heb een soort van spauw van 3,5cm isofix en 3,5cm lucht?
Met citaat reageren
  #33 (permalink)  
Oud 10-03-2008, 10:26
Banned

Maakt niet zo veel uit denk ik, je kan het beter op vullen met iets goedkoops ( bladeren haha ).
Het is wel een stukje ruimte waar het geluid gewoon door heen reist natuurlijk, je zou het ook kunnen dempen met een extra zweefend wantje als bariere.
Het is al een keer gezegt (weet niet meer wie) maar ik het geluid zal erg geremd worden als het na een demping weer een sweefend wantje in beweging moet zetten, en dan weer demping en weer een wantje enz.
Zelfs gewoon karton zou je kunnen gebruikken op die manier (als het maar niet kan mee resoneren).
Stukje gips plaat zou het beste zijn als zo een wantje, omdat het lekker zwaar is.
Of meerdere lagen karton op elkaar geplakt.
Wat is dempende massa moet ik denken, gips plaat is hard en zwaar en geeft trillingen wel intern door in de plaat (vandaar vooral sweefend gebruikken).
Maar een dikke laag op elkaar geplakt karton dempt ook weer goed door zijn stevige luchtige structuur.

Hoeveel moeite heb je er voor over, of dom vol proppen met bladeren of pakken kranten , het is gewoon zonde om er niks mee te doen.
Een plaat piepschuim is ook een idee, zal ook goed functioneren.
Ik ga nog wel van mijn eigen ontwerp uit moet ik zeggen, met de vaste houtten plaat in het midden.
Je bent nog niet aangeland bij de binnenkant van de booth maar het zou zonde zijn natuurlijk als je dan ten slotte alles te niet doet door gewoon de gipsplaat op het houtten frame te schroefen.
Het motto is, geef geluid een ingang zodat het verdwijnt (voorgoed) in de isolatie en ook de energie geabsorbeert wordt door sweefende platen.

Laatst gewijzigd door DubOracle; 10-03-2008 om 10:32
Met citaat reageren
  #34 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 11:18
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Alleen massa isoleert. Dus een of meerdere platen gips of plaatmateriaal.
Als massa kan trillen, zoals dubbert steeds zegt, is het ONGESCHIKT om te isoleren. Is ook logisch, dan werkt het als een luidspreker.
Isolerend materiaal mag juist niet bewegen.

Die spouw moet je voor minstens 80% vullen met minerale wol.
Niet gaan klooien met karton of iets anders. Dat is ook nog eens gevaarlijk.
Met citaat reageren
  #35 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 11:48
Banned

Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb de foto's niet gezien, maar als je een raamwerkje hebt van 40 bij 40 en daar steenwol in doet, en tussen de steenwol (als je het splijt) karton tussen klemt zodat het niet kan meetrillen, het ook een extra bariere is voor het geluid.
Dan worden de geluids golfen omgezet in mechanische energie, wat juist ook de bedoeling is van sweefende muren, platen ed.
Los meetrillen (resoneren) is niet de bedoeling natuurlijk, de resonantie moet eruit.
Hoe vul je die ruimte het beste op, met zo goedkoopst mogelijke middelen, of is het toch weer steenwol kopen voor hem.

Laatst gewijzigd door DubOracle; 11-03-2008 om 11:53
Met citaat reageren
  #36 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 12:44
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Dub,

Zwevende muren voor isolatie zijn niet bedoeld om mee te trillen zodat geluids energie in mechanische energie wordt omgezet.
Ze zijn bedoeld om mechanische koppeling te voorkomen. Als je in een spouw verbindingen aanbrengt, dan wordt het geluid van de ene naar de andere wand getransporteerd. Dat is NIET de bedoeling.

Maar weer wat tijd investeren

Isolatie werkt als volgt:

Een constructie (wand plafond etc) is altijd aan een andere constructie gekoppeld. Je kunt een wand op een vloer schroeven of hij staat er los op, maar er is een koppeling omdat we met zwaartekracht zitten opgescheept.
Die koppeling zorgt ervoor dat de wand moeilijk beweegt, hij moet over de andere constructie (als die theoretisch oneindig zwaar is) schuiven.

Moeilijk bewegen betekent dat er geluidsisolatie optreedt, die in dit geval is bepaald door de stijfheid van de koppeling.

Daarnaast heeft een wand een resonantie frequentie. Op een resonantie isoleert een constructie heel slecht omdat je met weinig energie die hele constructie kunt bewegen. Zoals je een schommel, als je op tijd drukt, makkelijk kunt laten slingeren. Als je zomaar wat drukt (dus niet op de resonantiefrequentie), zul je hem de ene keer aandrukken, de andere keer juist remmen.
Op die resonantiefrequentie isoleert de wand (vrijwel) niet, je wilt dus dat die resonantiefrequentie zo laag mogelijk is ten opzichte van de frequenties die je wilt isoleren. Daarom moet een muur zo zwaar mogelijk zijn.

Vanaf die resonantiefrequentie is de isolatie bepaald door de massa van de constructie. Je kunt zeggen dat de frequenties boven de resonantiefrequentie op het verkeerde moment tegen de muur drukken, waardoor hij steeds moeilijker in beweging komt. Daarom zie je dat een constructie bij hogere frequenties beter gaat isoleren.

Op een gegeven moment gaan er golven lopen IN de wand, die weer resonanties aanstoten die de wand heel makkelijk laten buigen. Dit heet coïncidentie. Deze resonantie zorgt ook weer voor een verslechtering in de geluidsisolatie bij hogere frequenties. Door een wand te dempen, dus door het dubbel te maken of bijvoorbeeld tussen twee gipsplaten green glue aan te brengen, of een folie tussen twee glasplaten, verminder je deze dip.

Boven de coïncidentie gaat de massa wet weer werken.

Het dubbel maken van een wand heeft weer tot gevolg dat de laagste resonantiefrequentie van de constructie omhoog gaat. Dus hoewel je bij hogere frequenties meer isolatie krijgt, wordt het bij lagere frequenties minder goed.

Als je een dubbele constructie maakt, moet je de spouw dempen met bijvoorbeeld minerale wol. Je dempt dan staande golven in die spouw, en bovendien zorgt de wol, omdat geluid er minder snel in beweegt. voor een verslapping van de veer die de lucht in de spouw vormt. Dus de resonantie wordt verlaagd, en dat is goed. Een vulling van 80% is optimaal. Meer vulling kan de veer juist weer stijver maken en dus de resonantie frequentie verhogen. Groter maken van de spouw is ook een zeer effectieve manier om de resonantie frequentie te verlagen en de isolatie dramatisch te verbeteren.

Bij drie spouw bladen, met twee spouwen, wordt de resonantiefrequentie nog hoger. Bij hoge frequenties krijg je veel isolatie, bij lage frequenties minder.

Daarom kun je beter het middelste spouwblad aan een van de andere spouw bladen toevoegen (meer massa = meer isolatie) en de spouw groter maken (verlaagt ook de resonantie, dus meer isolatie).

Als je twee wanden aan elkaar koppelt, door een frame of met spouwankers, dan gaat het weer meer werken dan een spouwblad. Je verminderd dan de isolatie bij hogere frequenties (de reden waarom je twee wanden gebruikt is juist die frequenties te dempen) en de hele wand gaat als een enkele wand werken, maar vaak minder effectief dan wanneer je beide massa's als een massa zou uitvoeren.

De conclusie van dit hele verhaal:

Massa isoleert, meer massa isoleert beter.
Omdat muziek voornamelijk lage frequenties bevat, moet je dus met veel massa isoleren.

Dubbele constructies werken ook, maar je moet weten wat je doet, anders wordt de isolatie daar waar je het nodig hebt vaak slechter.

Een spouw moet voor 80% worden gevuld met minerale wol.

Constructies met meer dan twee spouwbladen zijn af te raden, zeker als je muziek-geluid wilt isoleren.

Met dank aan Eric Desart, die er dit bij me heeft ingeslagen

Laatst gewijzigd door _-RidDim-_; 11-03-2008 om 17:55 Reden: Verbeterd ter redding van Bert's journalistieke eer :D
Met citaat reageren
  #37 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 15:16
Banned

Moeilijk verhaal omdat je er van alles bij moet visiualiseren denkbeeldig.
Ik snap het idee.
Geluids overlast van een drummer of wat dan ook zijn meestal laage frequenties en die bevatten veel energie.
Laag gaat werkelijk door alles en is op deze manier alleenmaar te stoppen.
De muur die je beschrijft houd vooral geluid tegen voor de buren bijvoorbeeld, maar wat is dan het beste om hem te monteren ?
Aan een verende ophanging of gewoon met 4 keilboutten aan de muur ?
Ik zou hem dan toch op een rubberstrip plaatsen en rondom dichtkitten inplaats van hem te monteren met keilboutten.
Eindconclusie is dan, dat je ook muur hebt die ook zo min mogelijk resoneerd, stug, stijf, zwaar en dood is in resonantie.

Komt toch ergens op hetzelfde neer van dat stukje karton ( vooral meerder lagen ) tussen steenwol, maar dat gaat dan over demping .
Het is letterlijk het omgekeerde van wat je hier beschrijft, geluid is energie wat je af wil remmen.

Wordt zeer retoriek als je er over nadenkt.
Spikes of rubber of licht en zwaar, hahaha.

Laatst gewijzigd door DubOracle; 11-03-2008 om 15:25
Met citaat reageren
  #38 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 15:30
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

@dub, lees het toch nog maar eens goed

@Bert, super!! mogen we er een gidsartikel van maken?

Pz
Met citaat reageren
  #39 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 17:03
Vintage Member

Natuurlijk.
Zet er wel ff bij dat ik dit van Eric heb geleerd in de afgelopen jaren, anders denken mensen nog dat ik zelf slim ben. En een Ollander kan natuurlijk nooit tegen ene fanatiek'n Belg op, wat jullie?
Met citaat reageren
  #40 (permalink)  
Oud 11-03-2008, 17:08
Vintage Member

Ik zie nog wat schrijffoutjes en kan niet meer editten.
Het zou leuk zijn als die worden gecorrigeerd (ik ben van origine journalist, dus....).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten