homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-02-2008, 21:32
Active Member

Reputatie: KoenVdH wordt hier goed onthaald
Standaard Zelf je monitors/ruimte testen

Omdat er vaak discuties zijn of monitors, hifi-luidspreker en het behandelen van je ruimte had ik het idee opgevat zelf eens te meten wat het verschil is.

Om geen speciale software te gebruiken heb ik een wave aangemaakt die over de frequenties 0 to 20 kHz gaat in 20 seconden 0 to 20 kHz - 20 sec - linear.wav. Door deze wave af te spelen bijvoorbeeld in Cubase en met een micro op te nemen kan je de frequentie response meten. Doordat het bestand juist 20 seconden is voor 20 kHz bevinden de frequenties zich mooi op de seconden (1 s = 1 kHz).

In bijlage de resultaten voor mijn Alesis 520 M1 Active monitors en een hifi-luidspreker. De hifi speaker zijn zonder merk en zelfbouw gekregen van iemand.

Ik heb gemeten met een Behringer ECM8000 maar dit kan je ook prima doen met een microfoon die een vlakte karakteristiek heeft. De positie is op oorhoogte en afstand waar ik normaal luister.

Slechts één speaker wordt aangestuurd en de gain van de micro heb ik zo ingesteld dat er geen oversturing is.

Ik zit in een redelijk grote ruimte (7x5m). De muren zijn rekken vol rommel, op de vloer ligt tapijt en aan het betonnen plafond in het midden hangt een demper (schuimrubber plaat van 5 cm en 2 m2).

Wat ik kan opmaken uit deze meting is dat de hifi-luidspreker helemaal niet zo vlak is en te veel bas geeft onder de 500 Hz t.o.v. de 520 monitors.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  hifi speaker.jpg
Bekeken: 577
Grootte:  125.9 KB
ID: 546
De hifi-luidspreker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  520.jpg
Bekeken: 350
Grootte:  131.5 KB
ID: 545
De 520 monitor.

Is dit een goede methode?
Kan je hiermee beoordelen of je ruimte ok is?
Wat meten jullie?

Koen
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 26-02-2008, 22:13
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Zelf je monitors/ruimte testen

Dit slaat nergens op.
Als je een speaker of ruimte wilt meten lees dit eens:
Acoustics :: View topic - How to measure/tune a room FAQ DRAFT thread
Het document heet studiotits.doc
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 01:41
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Hey Bert, fantastische doc!
Vind je het erg dat ik hem hier even post? (studiotits is trouwens een prachtige doc naam )
Pzz en bedankt voor dit leesvoer...

Trouwens, welke speaker(s) en mics gebruik je bij het testen van ruimtes? En gebruik je daar dan ook calibratiebestanden voor?
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc studiotits.doc (343.0 KB, 384x gelezen)

Laatst gewijzigd door _-RidDim-_; 27-02-2008 om 02:02
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 10:18
Active Member

Hoi Bert,

bedankt voor deze positieve opmerking

De bedoeling van deze post/methode is iets te doen zonder speciale software te gebruiken.

Waarom is meten met een sin-sweep belachelijk?

De sin-sweep die ik voorstel is eigenlijk een simpele TDS (time-delay spectrometry). Doordat er echter geen bandpas filter meegaat op de analyser worden de gewenste metingen beinvloed door de reflecties van de frequencties er net voor. Doordat de sweep echter zeer traag gaat is deze invloed redelijk klein. Ook kan je met deze eenvoudige meting geen onderscheid maken tussen het direct invallend geluid en de reflecties.
Toch geeft het resultaat naar mijn mening een beeld van hoe je response eruit ziet als je naar je speakers luistert.

Ik zie in je document dat je gebruik maakt van MLS sequenties om de impulse response van je systeem te meten. Dit is inderdaad een goede methode omdat deze een hoge ruis immuniteit heeft en daarnaast ook informatie geeft over het gedrag in de tijd (reflecties in de ruimte). Misschien kan je aan je document toevoegen hoe die MLS sequenties werken. Je schrijft dat een impulse responce eigenlijk iets is als een gunshot. Maar de clue is dat je dit ook kan meten met noise. Het is door de uitgaande en inkomende MLS sequenties te cross-correleren dat je de impulse response bekomt.

Een nadeel van de MLS sequentie (maar eigenlijk van elke methode) is dat het zeer moeilijk is de om de lage frequenties goed te meten. De reden hiervoor is dat deze informatie zit op het einde van je eerste impluse response, net op de plaats waar je de reflecties beginnen te komen. Je window goed plaatsen wordt dus moeilijk.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 11:42
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Als je er mee aan de gang wil wordt het regelrecht materiaal testen op welke frequenties ze weerkaatsen.
Er wel van uitgaande dat je versterker, monitors, en microfoon precies het werkelijke volume weergeven van alle verschillende frequenties.

Waar begint het aanpakken van het probleem ?
Of kun je beter naar je monitor luisteren dan naar de reflecties ?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 12:24
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Nog maar ff doorlezen, Koen.
De moeilijke woorden ken je al, nu nog de betekenis ervan.

Je kunt overigens van de meeste van die meetprogramma's demo's downloaden als je echt iets wilt meten.

RidDim,

Je mag het document met plezier plaatsen, daarvoor hebben we het gemaakt.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 12:34
Vintage Member

Ruimten meten doe ik met een high power luidspreker als het grotere zalen zijn of wanneer ik geluidsisolatie moet bepalen.
Bij metingen aan de akoestiek moet je zorgen dat je voldoende herrie maakt om een fatsoenlijke signaal/ruis-verhouding te krijgen. M'n meetprogramma geeft dat aan.
Bij isolatiemetingen kijk je naar het verschil tussen wat je binnen en buiten de zaal meet.
Bij beide soorten metingen is het niet zo belangrijk om een absolute referentie te hebben.

In controleruimten meet je de monitoren en de ruimte respons.
Je kunt bijvoorbeeld zien of er staande golven zijn die moeten worden aangepakt, of er reflecties zijn die kamfilters veroorzaken etc.

Ik meet met een Bruel & Kjaer 4007 microfoon, die kan zeerhoge geluidniveau's aan als je bijvoorbeeld dichtbij een speaker wilt meten.
Voor "normale' metingen is Koen's Behringer ECM 8000 een goedkoop en goed alternatief.

Voor het meten aan bijvoorbeeld omgevingslawaai is het belangrijk om een geijkt meetapparaat te hebben. Dat doen we meestal met een Bruel en Kjaer 2236 precisiemeter, zoals dat wettelijk is voorgeschreven. Maar dat oude MLSSA-systeem van ons kan het ook.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 13:00
Senior Member

Reputatie: drummerstaf is op goeie weg

Hey,

alvast bedankt voor al die nuttige informatie die jullie hier op het forum posten.
Maar nu wil ik heel graag dat document lezen, maar ik krijg telkens een foutmelding.

Ik ga nu even proberen via die site.

Staf
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 14:22
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Wat ik ook moet tevoegen is dat luidsprekers altijd wel piekken en dalen hebben in frequence responce, het is dus ook logisch dat de grafieken om die reden zo verschillen.
Het zijn totaal andere luidsprekers dus de responce zal ook veel verschillen.
Ik zou het eerder globaal zien, namelijk dat de zelfbouw speakers te veel bass afgeven en de monitors wat meer hoog zoals je zelf kan zien.
Ik kan mijn grafiek wel posten als ik de middelen had maar deze zal ook weer totaal anders zijn.
Het enige wat je er ook uit op kan maken is hoeveel je bijvoorbeeld aan het scheidings filter kan doen, extra weerstand op de woofer bijv, scheidings frequentie hoger of lager door een piek in de weergave, enz.
Geen luidspreker zal gelijk zijn in zijn weergave.

Daarbij komt dus ook nog als de versterker wel alle frequenties met hetzelfde volume weergeeft.
Luidspreker fabrikanten doen ook hun best om de weergave van een luidspreker goed mogelijk te laten zijn door ook in de gaten te houden dat alle frequenties evenhard worden weergegeven.
Des te beter de luidspreker des te minder piekken en dalen in de grafiek.

Laatst gewijzigd door DubOracle; 27-02-2008 om 14:29
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 27-02-2008, 15:36
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
In controleruimten meet je de monitoren en de ruimte respons.
Je kunt bijvoorbeeld zien of er staande golven zijn die moeten worden aangepakt, of er reflecties zijn die kamfilters veroorzaken etc.
Akkoord, maar hoe bepaal je of er iets moet aangepakt worden of niet?
In elke kamer zijn er reflecties en staande golven. Gebruik jij bepaalde criteria voor een controleruimte?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten