homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-03-2005, 10:54
Member

Reputatie: ranex is op goeie weg
Standaard converteren van 24-bit naar 16-bit

Had graag geweten of er hier iemand ervaring heeft met het converteren van nummers in een 24-bit formaat naar een 16-bit cd-formaat? Ongetwijfeld welÖ

Opnemen en afmixen doe ik meestal bij 24-bit 44.1kHz in Sonar. Echter als ik de hele handel converteer naar 16-bit om later te kunnen afspelen op cd, is het resultaat een mix die vrij dof klinkt.

Kan het soms zijn dat ik te weinig headroom per kanaal voorzie bij het afmixen?

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-03-2005, 12:54
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: converteren van 24-bit naar 16-bit

Waarschijnlijk last van rommel in je geluid?!

Je moet een dithering plugin gebruiken. Deze zorgt voor een minimale hoeveelheid ruis die de 'rommel' maskeert.

Natuurlijk kan je ook simpelweg wat meer EQ moeten gebruiken om die dofheid weg te krijgen.

Als je opneemt in 16-bit, is de eindmix dan ook dof?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-03-2005, 17:34
Member

Reputatie: ranex is op goeie weg

Bedankt voor de tip...
Ga alvast eens op zoek gaan naar een dithering plugin. Zijn er bepaalde uitschieters of aanraders?

Bij een 16-bit opname heb ik er geen last van.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-07-2005, 14:40
Member

Reputatie: inocybe is op goeie weg

dithering.. kan me niet voorstellen dat sonar dat niet in huis heeft..

Je kan terecht in het boek van Bob Katz over Mastering Audio om alles te weten te komen over dithering en bit depth problemen. Heb het nog niet zo lang geleden gevonden in de Fnac in Gent. zeer zeker de moeite waard om is te lezen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-07-2005, 11:17
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald

ik gebruik de ultramaximizer van waves om te converteren naar 16 bit. maar je moet idd wel ergens een interne plugin hebben om de klus te klaren.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-07-2005, 21:24
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

De UV22 of UV22HR zijn ook goeie. Maar ik denk dat die alleen bij cubase meekomen en ergens bij een bepaald merk ook in hun externe hardware verwerkt zijn. Maar de naam... ???
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten