homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 09-03-2005, 19:03
Junior Member

Reputatie: Suspect is op goeie weg
Standaard Wie kan mij helpen?

Hallo,

Ik heb een groepje van een gitarist, een pianist/zanger, een drummer (ik) en een zangeres.

Alle instrumenten zijn aangesloten op een menpaneel (2 mengpanelen om precies te zijn) en kunnen worden geregeld. Zelf mijn drum heeft een basmicro en nog een gewone micro.

Nu sluit ik m'n stereoketen aan op de uitgang van het mengpaneel en neem zo al ons liedjes live op. Dit is geen probleem en alles wordt perfect opgenomen zonder kwaliteitsverlies.
Nu wil ik dit op PC zetten. Ik heb al vanalles geprobeerd. Ik sluit men speler aan op de computer via een rood-witcinch naar jack zo naar een gewone micro-ingang op m'n geluidskaart en laat het opgenomen liedje afspelen. Ik kan het opnemen (doe ik via nero wavetrax of zoiets), maar dan zit er teveel ruis op naar mijn goesting.

Hoe kan ik dit met minder of geen ruis overzetten op PC of hoe kan ik dit direct live opnemen op pc?

Het is niet nodig dat ik met verschillende tracks werk. Alles in 1 keer is goed genoeg. Wij spelen toch direct goed :-? :-? :-? Lolz 8-)

Kan iemand me helpen? Welke kaart/ingang moet ik gebruiken en welke software is hiervoor het meest geschikt?

Heel erg bedankt! 8-)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 09-03-2005, 21:13
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Wie kan mij helpen?

je hebt een kaart met asio drivers nodig die ofwel 2x mono of 1xstereo ingangen hebt. Om ruis te vermijden is het ook het best dat de soundcard een apart break out box (doosje met ingangen en convertors) heeft om interferentie met de pc onderdelen te vermijden.

vb m-audio audiophile (usb of firewire), m-audio firewire solo, tascam us122, ... (allemaal iets meer dan 200 €)

voor software is adobe audition (300 €) goed genoeg als je enkel record, en niet midi tracked. Alhoewel hier ook veel mensen cubase (4-700 €), logic (enkel op mac) of protools gebruiken.

je kan je ook een protools mbox aanschaffen, dat is een hardware/software combinatie die ongeveer evenveel samen kost, en messchien betere resultaten zal geven omdat de hardware en software speciaal voor elkaar gemaakt zijn maar dan hang je wel vast aan protools le. Protools is het meest gebruikte programma is pro studio's (maar dan wel de geavanceerdere en veel duurdere digi002 en HD systemen)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 09-03-2005, 21:39
Junior Member

Reputatie: Suspect is op goeie weg

Heel erg bedankt!
Bestaat er ook niet zoiets dat direct in mp3 kan opnemen? een MP3-recorder ofzo?

Greeetzz,
Pieter
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-03-2005, 23:05
Member

Reputatie: Falcon is op goeie weg

wat helpt is een mbox.
stereo + preamps op usb (2?) in en uit voor ong. 500 euro.
het ding heeft vrij redelijke ad/da convertors.
zoals gezegd zit protools erbij, dus je hebt geen omkijken naar software, werkt voor pc en mac.
mp3 is een nogal lossy-formaat, gebruikt voor het internet om bandbreedte te besparen, dvd, en door consumenten die meer waarde hechten aan de opslagruimte op ide-hardeschijven, memorysticks, mobieltjes, etc. dan de kwaliteit van het geluid.
Bij een pro-audio oplossing is het bijzonder onwaarschijnlijk dat je een oplossing hebt om direct op te nemen als mp3.
Dit ook ivm dat mp3 GOED encoderen relatief veel CPU-tijd vraagt, iets wat ongewenst is bij tijd-kritieke processen als het tijdig wegschrijven van audio op hardeschijven.
De meestgebruikte en beste manier is toch om achteraf, non-realtime het bestandsformaat te converteren naar mp3.

[ Bewerkt door Falcon on 2005/3/10 23:11 ]
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten