homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-02-2008, 15:01
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie
Standaard Werkelijk gebruik van het DDR geheugen.

Ik had het al een keer eerder over gehad maar ik wil zien als ik op deze manier nog info kan los peuteren.

Wat ik ook doe terwijl ik cubase gebruik, mijn geheugen gebruik blijft op maximaal 500 mb, terwijl ik toch 2 giga heb aan DDR.
Ik lees en zie hier dat de meeste mensen 2 giga hebben en zelfs 4 giga terwijl dan toch maar 1/4 of 1/8 gebruikt zal gaan worden.
Mijn harde schijft blijft ratelen om de mb's naar binnen te krijgen en alles doet het wel goed moet ik erbij zeggen.
Wat ik ook aan de ingestelde waardes doe van het virtueel geheugen, de HD blijft ratelen en dit blijft dus ook zo!
Op zich wel iritant omdat hij het geheugen beter zou kunnen benutten

Is het dan onzin om 2 giga te hebben ?
1 giga is ruim voldoende, daar komt het dan op neer ?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-02-2008, 15:49
Active Member

Reputatie: CasB is op goeie weg
Standaard Re: Werkelijk gebruik van het DDR geheugen.

Het is heel simpel:

Je harde schijf moet gebruikt worden om data op te slaan, en je geheugen om je tijdelijke gegevens op te slaan.

Op het moment dat je te weinig geheugen hebt, zal hij de tijdelijke gegevens op de harde schijf opslaan in het virtueel geheugen.

Als je met een pc met 512 mb ram 16 sporen op wil nemen, kun je er vanuit gaan dat je harde schijf het flink te voorduren krijgt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-02-2008, 20:18
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DubOracle Bekijk bericht
Ik had het al een keer eerder over gehad maar ik wil zien als ik op deze manier nog info kan los peuteren.

Wat ik ook doe terwijl ik cubase gebruik, mijn geheugen gebruik blijft op maximaal 500 mb, terwijl ik toch 2 giga heb aan DDR.
Ik lees en zie hier dat de meeste mensen 2 giga hebben en zelfs 4 giga terwijl dan toch maar 1/4 of 1/8 gebruikt zal gaan worden.
Mijn harde schijft blijft ratelen om de mb's naar binnen te krijgen en alles doet het wel goed moet ik erbij zeggen.
Wat ik ook aan de ingestelde waardes doe van het virtueel geheugen, de HD blijft ratelen en dit blijft dus ook zo!
Op zich wel iritant omdat hij het geheugen beter zou kunnen benutten

Is het dan onzin om 2 giga te hebben ?
1 giga is ruim voldoende, daar komt het dan op neer ?
Ik heb overigens wel 4Gig, maar doe ook andere dingen met de PC, waar het goed van pas komt...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-02-2008, 21:58
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Mijn projecten raken heel snel aan de 1.8Gb in mijn ram, maar da's dan wel op vista (op XP zou dat zo'n +-1.4Gb zijn), dus nutteloos zou ik zeker niet zeggen, bepaalde VST's en VSTi's hebben meer ram nodig dan anderen. Reverb plugins zijn bijvoorbeeld vrij hard op de RAM, alsook alles met veel multisamples zoals BFD enz (het hoofdzakelijk BFD dat mij aan die 1.8 doet komen) het hangt af hoe je plugin is gemaakt, sommige laden al hun gegevens in de ram anderen streamen van je HD, en niet alle plugins en DAW's zijn daarin regelbaar. Doorgaans weten de programeurs van die stuff wel beter dan ons hoe ze je systeem het beste benutten, dus zou ik er niet van wakker liggen als je HD verbruik vrij hoog ligt. Ook trouwens een serieus nadeel van raptor schijven, 10000rpm maakt ontzettend veel lawaai...
Ik stream mijn samples vanaf een externe HD op eSATA, en dat gaat zeer goed en laat me toe die mee te nemen naar onze repetitieruimte als dat nodig is.

Pzz
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-02-2008, 23:32
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Ik denk dat je 2 zaken moet splitsen.
het opnemen en het mixen.
Voor het opnemen zal je niet veel tijdelijk geheugen nodig hebben omdat de AD conversie veelal gebeurt op de audiointerface, en firewire hardware direct op de hardeschijf streamen zonder dat de CPU tussenkomt.
Je moet dus wel een goeie hardeschijf hebben met een grote cashbuffer (de normale 16mb Sata2 schijven zijn wel goed)
Achteraf audiodata afmixen met DSP is andere koek. Hier heb je veel geheugen nodig. Zeek vanaf 16 klanalen.
Wij nemen 32 channels met een DM2000 op laptop. Die heeft 2GB ram wat voldoende is voor opname. (trouwens WinXP herkend dacht ik max 3Gb). De afmixing en mastering gebeurt op een Mac pro 8core (2 Quad-Cores) 3.2Gs dus een Xeon 64bit processor en 8Gb ram.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-02-2008, 16:45
Banned

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CasB Bekijk bericht
Het is heel simpel:

Op het moment dat je te weinig geheugen hebt, zal hij de tijdelijke gegevens op de harde schijf opslaan in het virtueel geheugen.
Dus als ik het goed snap gaan de instellingen voor het virtueel geheugen niet direct over het opslaan van de te draaien wav files en programma gegevens, maar veel al over het overbelast raken van je DDR geheugen waarna de gegevens in het buffer terecht komen op de HD.

Met de toetsen, CRTL ALT DELETE dacht ik te zien wat hoe groot het virtueel geheugen is, maar dit slaat dus niet op de hoeveelheid gegevens die in je DDR actief zijn.

Met andere woorden kan mijn DDR dus wel degelijk vol zijn, en misschien is hij dat ook wel.
Zou het ratellen van de schijf misschien ophouden als ik mijn geheugen vergroot ?
Ik kan dus niet zien met, CRTL ALT DELETE, hoe mijn DDR gebruik ervoor staat.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-02-2008, 16:55
Banned

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door classa50 Bekijk bericht
Ik heb overigens wel 4Gig, maar doe ook andere dingen met de PC, waar het goed van pas komt...

Dus ik kan begrijpen dat je er ook op dezelfde manier dit verschijsel hebt ??
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten