homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16-02-2005, 20:47
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Te stille opnames

Hey,

Ik heb momenteel net een opname die we gemaakt hebben op repetitie iets of wat zitten mixen. Ik weet wel, als iedereen samen in een ruimte speelt en elk instrument 1 micro heeft hebben we het hier niet over opnames, maar eerder een luxueze repetitietape.

Nu is de eindmix nogal aan de stille kant. Hoe kan ik dit verhelpen? Momenteel staat mijn master fader net niet in het rood, dus daar haal ik geen extra volume meer uit.

Ik heb nu de instrumenten opgenomen zodat per kanaal de meters niet in het rood gaan, maar er ook niet ver onder zitten. Is dit zowieso de beste methode, of zorg ik beter dat ik wat minder input heb?

Ik stel die vraag omdat mijn ervaring als muzikant in de studio me heeft geleerd dat vaak de opnames nogal stil uitvallen. Dit is iets wat ik absoluut wil verhelpen en oplossen tegen dat we effectief gaan opnemen met ons eigen materiaal.

Bedankt,
Alexxx
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 17-02-2005, 18:58
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Te stille opnames

Niemand een idee? Sorry voor m'n ongeduld, maar we plannen volgende week definitief te starten met de opnames...

Een url naar een site die dit probleem bespreekt zou ook al gewaardeerd worden.

Alexxx
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 17-02-2005, 19:38
Bazbaar's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Bazbaar is op goeie weg

Ik weet niet juist met wat je werkt maar als er bij mij iets te 'stil' is en ik zit al op de 0db op eindmix dan kan ik er in mijn Cubase aan trekken... Ik weet niet of dat de 'juiste' methode is maar het werkt alleszins!

Als je dan alles nog es door een mastering steekt, dat helpt ook

en dan kan ik aan mijn MDrecorder zijn input gevoeligheid ook nog es verhogen...

Kweet niet of mijn 'truckjes' je vooruit helpen ...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 18-02-2005, 09:16
Junior Member

Reputatie: Chalits is op goeie weg

Hoi, idd een beetje meer info.

Bij mij staat op elk kanaal een DB meter elk kanaal zit ergens tussen -1 en +1, dan zet ik "een" compressor op de master fader en die zet ik op een ratio van 1:2:1 (Gewoon om alles OP te trekken of gelijk te trekken, niet te agresief, als je alles goed instelt doet die compressor AMPER iets..)

Vervolgens stel ik de master fader af op ongeveer 0 db kwa CONSTANT geluid met pieken tot + 2 ofzo? die compressor zorgt ervoor dat de grens tussen het CONSTANTE geluid en de pieken niet te groot is ....

Of is het volledig hardware ?Met wat neem je dan op ? staat de +6 db knop op op je recorder ? anyway , we need more info !
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 18-02-2005, 17:41
Moderator

Ik neem op met 0db (mijn faders dan toch). Dus rechtstreeks via de XLR-inputs van mijn mixer of via de XLR-inputs van mijn aparte prť-amps.
De input gain zet ik zo dat het in mijn sequencer net niet in het rood gaat.

Een +6db ingang heb ik niet, of ik kijk er over, of ik weet op geen honderd jaar hoe het moet. :-P

Maar hoe een compressor mij extra volume kan geven, snap ik niet echt...

Iedereen alvast al bedankt voor de tips. Als ik nog steeds iets niet duidelijk heb gemaakt, let me know!

Alexxx
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 18-02-2005, 22:59
Tiest's schermafbeelding
Member

Reputatie: Tiest is op goeie weg

Hoe ziet je setup er precies uit, neem je een akoestisch bandje op of met drums en electrisch, elk spoor apart op alles ineens.
Met een pc of een harddiscrecorder of zelf analoog.
Dit zijn alemaal factoren die meespelen.

Ik neem regelmatig akoestisch op, dus gitaar zang enz.
Ik zorg dat alles een beetje op nivo wordt opgenomen, ik neem op met een Roland VS-1680.
Per spoor dus ik kan achteraf de juiste mix nog maken.
Zorg dat je zoveel mogelijk signaal krijg dus zing niet te ver van de mic en zorg voor een zo direct mogelijk geluid anders klinkt alles erg hol en veraf(Behalve als je een goede akoestiek in je ruimte hebt maar dat is meestal niet zo)
Een compressor zorgt ervoor dat de verhouding tussen zacht en luid iets minder groot wordt, je offert een deel dynamiek op maar je krijg een iets betere en vettere sound zodat je opnamen niet te stil klinken.

Een andere manier is om je eindmix in de pc te zetten, normalizen op 0 db, de grootste piek zoeken en die kleiner maken, weer normalizen op 0 db en zovoort.
Totdat je heb wat je wilt hebben.

Ik weet niet of dit alles ergens duidelijk is, anders heb je in ieder geval iets te lezen gehad.

Veel succes en vooral veel plezier.
Thijs
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 19-02-2005, 07:22
Moderator

Ik neem alles acoustisch op. Drum op 10 sporen, 2 electrische gitaren, bass, vocals en backings. Alles gaat via digitale mixer naar mijn pc.

Dat van die compressor is iets verrasend nieuw voor mij. Ik was al altijd argwanend tegenover die dingen, maar blijkbaar onterecht. Heb je sites die compressors (hard en soft) bespreken? Dan kan ik leren hoe ik die "correct" moet gebruiken.

Bedankt!
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 19-02-2005, 08:08
Senior Member

HI Alexx een compressor gaat je geluidsniveau niet bepaald naar boven trekken, daar heb je eerder een maximizer voor nodig. De compressor gaat er wel voor zorgen dat alles wat gebalder gaat klinken. En je muziek gaat minder over de db's 'springen' maar er zal een constante in zitten... Normaal gezien zitten er compressors op digitale mixers dacht ik?! Anders kan ik je een behringer DSP9000 aanraden, is betaalbaar en veelzijdig
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 20-02-2005, 08:44
Moderator

Hey Baz,

Ik ben eens gaan shoppen voor die DSP9000, maar niet gevonden. Ook op de website van behringer kan ik 'em niet vinden. De DSP 9024, is het deze dat je zou bedoelen? Hoewel ik die ook niet gevonden heb in de shop.

Alexxx
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-02-2005, 10:12
Senior Member

Ja sorry ik heb het op de ULTRA-DYNE PRO DSP9024 ... Ik weet niet of ze hem nog maken, hij is wel al 'oud' misschien komt er een nieuwe versie van. 't zou anders alleszins spijtig zijn, is een leuk speelgoedje
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten