homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 11:50
Junior Member

Reputatie: webrob is op goeie weg
Standaard Overstappen naar laptop, graag advies!!

Hallo,

Al enige jaren neem ik mijn muziek op met een BOSS BR 900 CD, maar ik zit te denken om over te stappen naar het opnemen met een laptop, voornamelijk omdat de mogelijkheden (effecten, editing etc.) minder beperkt zijn.

Ik heb hier een aantal vragen over;

- wat zijn de minimum eisen wat betreft geheugen, harddisk etc. voor een laptop? Ik zie namelijk laptops van rond de 600 euro met een geheugen van
1gb en een hardeschijf van 120 gb, is dat voldoende, zo nee waarom niet?
- klopt het dat je inplaats van een interne geluidskaart ook een externe (audio interface) kan gebruiken (met hierop een aantal ingangen/uitgangen)?
-Welke audio interface is dan aan te raden (+/- 200 euro)

Nog wat aanvullende info: ik heb als budget ongeveer 1000 euro. Ik wil voornamelijk gitaar, zang, bass, keyboard, drums opnemen.
Ik heb in principe goede microfoons, mixer, monitiorspeakers en andere apparatuur, dus daar hoef ik geen geld meer aan uit te geven, hoop ik

Graag suggesties, adviezen!!!

Alvast bedankt,
Robert
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 16:53
Junior Member

Reputatie: Martino da bass is op goeie weg
Standaard Re: Overstappen naar laptop, graag advies!!

laptop zou ik in dat geval niet aanraden, maar ga gewoon voor een config systeem die je laat samenstellen, (gezien je budget),

aangezien je drums wilt opnemen heb je toch op z'n minst een track of vier, en max acht nodig, zal even het optelsommetje maken waar ik aan zit...

Hp pavillion laptop 9000 = 1699 euro
Toneport ux8 audioport = 549 euro
Paketje software (we zien het hier volledig legaal) cubase studio = 400 euro

maakt toch al rap bijna jouw budget maal drie...

Ik zou gewoon gaan voor een desktop, met voldoende midi ingangen en usb ingangen met een range aan geheugen (zonder scherm) moet dit voor een 500 euro te doen zijn, neem dan je toneport ux8 en je hebt je budget en dan kijk je of ome internet je het softwarepaket cadeau kan doen (tryouts, demo's , je verstaat me wel he)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 17:13
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Hmmz, ik zie niet in waarom je Webrob een laptop van 1700eur aanraad, voor rond de 1000eur kan je al een vaio of een macbook pro kopen.
En die Toneport van line6 is imo niet de beste optie voor zijn geld, een MOTU 8pre of iets in die trend zal beter zijn, zowale qua kwaliteit als uitbreidbaarheid (adat!!).
Op de software kan je altijd besparen door voor Reaper te gaan ipv Cubase (hoewel ik zelf een verwoed Cubase 4.1 gebruiker ben, kan ik weinig fouts zeggen over het bijna-freeware Reaper).

Over die desktop ben ik het 110% eens, een laptop is nu eenmaal duur, niet performant, klein en onhandig tov een desktop. Dus neem enkel een laptop indien je echt van plan bent om die constant heen en weer te nemen.

@Martino: flirt niet té dicht met de forumregels met die laatste zin...

Pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 17:30
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

Dag Webrob,

Gezien je vraagstelling heb ik de indruk dat het pc gebeuren helemaal nieuw is. Weet je je weg al te vinden op de pc?

Q
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 18:51
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Wat je kan doen is voor een desktop gaan die je laat inbouwen (of zelf) in een 19" flightcase. Er bestaan goedkopen 19" inbouw computercases.

Voorzie uw computer van een RME HDSP kaart, en steek boven uw computer (ivm de warmte) de micpreamps. Je kan er zo gemakkelijk 3 steken. Voorzie ook ruimte voor uw scherm, klavier en muis.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-01-2008, 11:02
Junior Member

Beste mensen,

Een wat late reactie van mijn kant... bedankt voor de reacties!! Als ik het zo lees dan wordt mij aangeraden om voor desktop te gaan in plaats van notebook. Desondanks wil ik voor mobiliteit gaan en dus hoogst waarschijnlijk voor een laptop.
Wat betreft de interface wordt o.a. geadviseerd om de Toneport ux8 te gebruiken met het oog op het gebruiken van meerdere tracks. Aangezien ik niet met een band speel, tracks een voor een inspeel en de drums electronisch zijn (Roland TD6KW) heb ik aan 2 tracks voldoende, dus lijkt mij de Tascam US 144 een prima (betaalbaar) alternatief, toch??
Ik zou graag willen weten, als ik voor een laptop ga, wat de minimum eisen moeten zijn m.b.t. processor, interngeheugen, harddisk (1 of 2??) etc. Op de site van Dell heb ik een laptop samengesteld van +/- 800,-. Zie hieronder de specificaties; komt dat in de goede richting?? (Het is maar een voorbeeld, ik ga 'm dus niet direct aanschaffen...)

Onderdelen
PROCESSOR Intel® Core™2 Duo Processor T5250 (1,50 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache) bewerken
BESTURINGSSYSTEEM Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands bewerken (ik had begrepen dat XP beter is, klopt dit??)
LCD-SCHERM 15,4-inch WXGA-breedbeeldscherm (1.280 x 800) met TrueLife™ bewerken
GEHEUGEN 2.048 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1.024] bewerken
HARDE SCHIJF 160 GB (7.200 rpm) SATA harde schijf bewerken
GRAFISCHE KAART Geïntegreerde Intel® Graphics Media Accelerator X3100 bewerken
OPTISCH(E) STATION(S) Vast intern 8x DVD+/-RW-station met software bewerken
HOOFDBATTERIJ 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 W/h)

Graag reacties!

Alvast bedankt,
Robert

Laatst gewijzigd door webrob; 06-01-2008 om 11:35
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-01-2008, 13:39
Junior Member

Reputatie: Martino da bass is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Hmmz, ik zie niet in waarom je Webrob een laptop van 1700eur aanraad, voor rond de 1000eur kan je al een vaio of een macbook pro kopen.
En die Toneport van line6 is imo niet de beste optie voor zijn geld, een MOTU 8pre of iets in die trend zal beter zijn, zowale qua kwaliteit als uitbreidbaarheid (adat!!).
Op de software kan je altijd besparen door voor Reaper te gaan ipv Cubase (hoewel ik zelf een verwoed Cubase 4.1 gebruiker ben, kan ik weinig fouts zeggen over het bijna-freeware Reaper).

Over die desktop ben ik het 110% eens, een laptop is nu eenmaal duur, niet performant, klein en onhandig tov een desktop. Dus neem enkel een laptop indien je echt van plan bent om die constant heen en weer te nemen.

@Martino: flirt niet té dicht met de forumregels met die laatste zin...

Pzz
@ RidDim, het was niet mijn bedoeling dit te doen evenals niet de bedoeling dat ik mijn set-up aanraadde, ik wou hem gewoon aantonen dat via laptops het duur kan zijn, en als je low budget bent beter desktops neemt, over audio interfaces en software kun je mateloos discussiëren, das een kwestie van smaak..

@ Webrob, de configuratie die je daar beschrijft is zeker ok, vista vs xp, vista is jonger en heeft dus nog wat kinderfoutjes, maar ik draai op vista, en dit heeft geen invloed nog op software voor op te nemen, nog naar het installeren van je audio interfaces etc... maar dan ben ik ook nog niet zo'n vergevordere dat ik alles weet, ik zet gewoon mijn bevindingen even op een rijtje...

Laatst gewijzigd door Martino da bass; 06-01-2008 om 13:44
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-01-2008, 14:12
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Een Dell is ten zeerste af te raden. Dit soort van computers werkt doorgaans met minder kwalitatieve onderdelen.
Indien je zeker voor een laptop gaat, gaat er niets boven een Sony Vaio (indien je met Windows wil werken) of een Macbook Pro (in het geval je met Mac OS wil werken).
Vaio's kan je al kopen vanaf ongeveer €950, van Macbooks heb ik geen idee.
Als je van plan bent om veel samples te gebruiken, kan het ook raadzaam zijn veel geheugen te nemen. 1Gb is naar mijns insziens het minimum maar 2Gb is beter.
Ik persoonlijk ben niet zo zot van het Toneport gedoe (heb zelf kort een Toneport gehad) en aangezien je zoals je zegt alles apart inspeelt, heb je meer dan voldoende aan de Tascam US-122L (tenzij je S/pdif nodig hebt).
Bij de US-122L krijg je Cubase LE geleverd, dus qua opname software ben je ook meteen gesteld.

Kort samengevat: Een Vaio, een US-122L, eventueel nog enkele microfoons en een pak goesting en je bent gesteld .
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-01-2008, 15:45
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht
Een Dell is ten zeerste af te raden. Dit soort van computers werkt doorgaans met minder kwalitatieve onderdelen.
Indien je zeker voor een laptop gaat, gaat er niets boven een Sony Vaio (indien je met Windows wil werken) of een Macbook Pro (in het geval je met Mac OS wil werken).
Als je van plan bent om veel samples te gebruiken, kan het ook raadzaam zijn veel geheugen te nemen. 1Gb is naar mijns insziens het minimum maar 2Gb is beter.
Ik persoonlijk ben niet zo zot van het Toneport gedoe (heb zelf kort een Toneport gehad) en aangezien je zoals je zegt alles apart inspeelt, heb je meer dan voldoende aan de Tascam US-122L (tenzij je S/pdif nodig hebt).
Bij de US-122L krijg je Cubase LE geleverd, dus qua opname software ben je ook meteen gesteld.

Kort samengevat: Een Vaio, een US-122L, eventueel nog enkele microfoons en een pak goesting en je bent gesteld .
Wat is kwalitatief minder bij bijvoorbeeld een Dell ? Een Intel processor is toch bij iedere laptop/pc een Intel processor (als ze zeggen dat die er in zit), afgezien van een verschil in type dan...??

Wat is S/pdif ??
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-01-2008, 00:11
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Talking Re: Overstappen naar laptop, graag advies!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pixie Bekijk bericht

Kunt u me eens de onderdelen van een Dell opsommen bj merk, en die van een Vaio?

Ik heb momenteel een laptop van den Aldi voor opname op locaties, nog nooit miserie mee gehad.

Laatst gewijzigd door frederic; 08-01-2008 om 00:14
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten