homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-01-2008, 21:47
Junior Member

Reputatie: Ridvan03 is op goeie weg
Standaard Problemen met Focusrite Saffire

Halo

Ik heb pas geleden een Focusrite Saffire aangeschaft,

Ik heb er monitor speakers erop aangesloten en microfoons enz doen het allemaal leuk en aardig,
vandaag heb ik voor mijn roland rs-5 2 midi kabels gekocht, ik heb ze aangesloten op midi in en out, maar probleem is ik krijg hem niet aan het praat, via cubase heb ik hem geselecteerd maar hij ziet hem niet, zou daarvoor een instalatie cd van roland rs-5 nodig hebben of waar kan het aan liggen, Roland heb ik overgekocht van een vriend has alleen roland en adapter dus als er een cd zou bij moeten zitten weet ik niet
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-01-2008, 23:04
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Problemen met Focusrite Saffire

Hier vind je alvast de Nederlandstalige handleiding voor je Roland RS-5;
http://manuals.roland.be/Nederlands/RS5_nl.pdf

Er is bovendien geen "installatie-CD van Roland" nodig om je keyboard op de MIDI-IN en MIDI-OUT van je Focusrite Saffire in te pluggen ...

Lees de handleidingen, kan geen kwaad ...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 00:17
Junior Member

Moet ik bv vanuit roland rs-5 midi out naar de saffire midi in? of allebei van out na out ??

misschien is het een domme vraag maar het is ook de eerste keer dat ik met midi via een interface werk eerst deed ik het met usb maarja
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 00:34
Vintage Member

Reputatie: PM-Studio-Project wordt hier goed onthaaldPM-Studio-Project wordt hier goed onthaald

Klopt! Je moet vanuit de Roland RS-5 midi out naar de Saffire midi in en van de Saffire midi out naar de Roland RS-5 midi in.

Vanuit de Roland RS-5 midi out naar de Saffire midi in dient om MIDI-data naar Cubase te schrijven en van de Saffire midi out naar de Roland RS-5 midi-in is om je synthesizer aan te sturen vanuit Cubase.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 03:21
Junior Member

ik heb ze veranderd hij knippert wel maar ik krijg er nog geen geluid uit maar daar ben ik mee bezig denk dat het wel goed komt,

hoe kan ik vanuit roland rs-5 zonder een programma te openen geluid uitkrijgen van de monitor speakers ik heb wel 2x jack kabels maar waar moet ik dat aansluiten bij roland rs-5 links en rechts mono maar via focusrite saffire waar dat moet weet ik niet kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 03-01-2008, 04:43
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

http://www.homerecording.be/gids/audio-versus-midi
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-01-2008, 11:38
Junior Member

Reputatie: Marvel is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ridvan03 Bekijk bericht
ik heb ze veranderd hij knippert wel maar ik krijg er nog geen geluid uit maar daar ben ik mee bezig denk dat het wel goed komt,

hoe kan ik vanuit roland rs-5 zonder een programma te openen geluid uitkrijgen van de monitor speakers ik heb wel 2x jack kabels maar waar moet ik dat aansluiten bij roland rs-5 links en rechts mono maar via focusrite saffire waar dat moet weet ik niet kan iemand me helpen?
de midi aansluitingen dienen enkel om midi-informatie door te spelen naar je computer.
wil je ook het geluid van je rs-5 dan moet je de audio out van je roland naar een line in sturen op je saffire. Of je dat in mono of in stereo wil is je eigen keuze, wil je hem in stereo, hou er dan rekening mee dat je je 2 lines gaat gebruiken op je saffire.

je linkt dus OUT L-R naar Saffire IN 1 & 2 bvb.

ga je daarna nog verder en neem je midi partijen op die bedoeld zijn om af te spelen op je rs-5 (dus niet je rs-5 als keyboard om vsti partijen in te spelen, maar als audio instrument), dan moet je ook zien dat de juiste midi-out kanalen (steeds 16 per midi-lijn, en je hebt er maar 1 dus voila) zijn geselecteerd.

een tip is wanneer je je hele midi partij hebt, en niet meer verandert, je die best een keer in solo laat doorlopen en via een nieuwe audiotrack die partij gewoon in audio opneemt, dan heb je alle voordelen qua audio editing op die partij
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten