homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-12-2007, 22:55
Member

Reputatie: seka is op goeie weg
Standaard ribbon mics

hey,

ik ben op zoek naar een paar goeie ribbon mics in de prijsklasse tot 200 euro/stuk.
heeft iemand enig idee waar hier in de buurt Cascade Fatheads of Avantone mics te verkrijgen zijn? heb geen zin om in de US te bestellen (invoerrechten enz...)

of heeft iemand ervaring met de Thomann ribbons?

merci
Kurt
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-12-2007, 02:50
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: ribbon mics

De T.bones zijn niet de beste die er zijn, maar ik heb al eens mods erop gehoord en ik moet zeggen dat ze dan meer dan behoorlijk klinken!
Anders zou ik zonder twijfel de fatheads bestellen, zelf plus de invoerrechten is het een belachelijk lage prijs.

Pzz
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-12-2007, 10:08
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Aanvankelijk was er de NADY met een redelijk prijskaartje.
Door de meesten geprezen als een prima velocity mic.
Toen kwam Thomann met zijn RB500, een low-cost mic maar met dezelfde karakteristieken als de Nady. Maar het was "brol" alhoewel het dezelfde mic betrof (binnenin stond, staat, het typenummer van Nady).
Zo zie je maar hoe objectief sommigen omgaan met informatie.
Ik gebruik deze mic graag maar je moet toch opletten met de proximity.
Ook heb je een degelijke gain nodig en dat drijft de kost enigzins op (bv een AEA-peamp voor ribbons), maar het resultaat mag gehoord worden als je houd van een warme zijdige sound. Ook prima als overhead bij drums.
(Soort "Stax"-sound).
Al bij al een prima mic als je voldoende gain hebt, anders heb je teveel ruis.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-12-2007, 11:04
Senior Member

Reputatie: faderbug is op goeie weg

de rb-500 is 'brol' omdat de behuizing van de mic voor resonantie/bijgeluiden zorgt.

de t-bone rb-100 - die nog eens 30 euro goeiekoper is - zou wel uitstekend klinken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-12-2007, 13:40
JB JB is offline
Vintage Member

Reputatie: JB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstralingJB heeft een prima uitstraling

Het is daarom dat hij (de rb500) zo'n succes is!!
Natuurlijk zijn er betere bandmicrofoons, maar voor die prijsklasse en wat onze collega zoekt zal het zeker voldoen. Heb jij leren rijden met een Rolls?
En als de financiŽle mogelijkheden het toelaten kan je nog veranderen dan komt het niet meer op enkele euros (prof dan).
Trouwens met enkele modificaties is dit euvel weggewerkt. Zie elders op het internet.
En tenslotte spreek ik uit ervaring hoe hij klinkt en niet van via, via...
Je kan zeggen wat je wil maar dit is een prima instap-bandmicrofoon. En oogt nog retro ook.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-01-2008, 23:53
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Ik ben zelf ook opzoek naar een ribbon microfoon. De micro zou in de eerste plaats moeten dienen om de ride cymbaal op te nemen (vooral voor rustigere muziek (kleinkunst/jazz achtige toestanden). Verder zou ik hem graag gebruiken voor bv klassieke gitaar. Misschien (als ik ooit een setje heb) ook als overheads voor de drum.

Is het zo dat je deze micro's altijd rechtopstaand moet bewaren en dat ze heel gevoelig zijn voor temperatuur (de kast waarin de micro's zitten kan best wel koud worden, niet vriezen ofzo maar toch wel kouder dan kamertemperatuur).

M'n budget zit ook ongeveer rond de € 200 en ik had graag zo een micro van thomann besteld maar ik zie dat er meerdere soorten zijn en dat zelfs degene die zo een micro hebben er niet uitgeraken.

Welke raden jullie mij aan? Het moet geen pro micro zijn hť! Andere micro's die ik gebruik zijn shure sm57, shure sm58, shure beta 52a, akg c1000s, rode nt 1000, sE 2a ... dus het zou op gebied van 'kwaliteit' een beetje moeten overeenkomen met deze micro's.

Bedankt

Ohja, ik heb een rme fireface 800 + rme octamic D als opname unit, heb ik hiermee gain genoeg zoals JB het vernoemd?

Laatst gewijzigd door Sjaan; 23-01-2008 om 00:13 Reden: extra vraag over gain
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-01-2008, 17:38
JB JB is offline
Vintage Member

Dag Sjaan,

om met een ribbon te werken heb je minimum 60dB nodig. (=Voldoende bij slagwerk).
Maar ik heb een SPL Goldmike en die gaat tot 70dB, wel ik heb nog een AEA preamp aangeschaft en het maakt heel wat uit. De ruis is weg.
Nu kan je zelfs stemopnamen maken van zeer goede kwaliteit.
Alleen moet je met ribbons opletten voor omgevingsgeluid. Het is namelijk een "figure 8" diagram dat hier toegepast wordt.
En inderdaad bandmics moet je vertikaal bewaren of opstellen. Het aluminiumbandje (motor van de mic) gaat anders doorhangen en bijgevolg minder goed tot slecht presteren.
Het zijn fijne tools maar je dient er zorg voor te dragen. Ook metaalstof (vijlsel enz...) is
zeer schadelijk voor deze mic. Het zet zich op de magneet vast en haalt bijgevolg de werking naar beneden. Dus altijd na gebruik een plastic zak erover. Maar dat doe je best met alle microfoons.
Dus voor je huidige preamp is het kantje boordje als je slechts over 60dB gain beschikt.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-01-2008, 17:48
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

de RB500 en RB100 zijn best ok, maar stevig in een houder steken idd voor rumble te vermijden. Het zijn de T-bone mics voor mij, want de rest van het merk vind ik brol om het cru te zeggen. De fatheads heb ik nog niet gehoord, maar ik lees er ook wel zeer goede kritieken over. Meschien moet ik ze eens gaan zoeken...

een andere aanrader qua redelijk goedkope ribbons is de beyer M160, die wel het dubbele kost. en als je nog eens het dubbel vrij kan maken is de AEA R84 een absolute aanrader want een topklasse ribbon voor minder dan 1000 € (wat zeldzaam is), maar ik heb de indruk dat ik off topic aan het geraken ben ...

en voor een ribbon is 65 a 70 dB aangeraden. Voor slagwerk kom je meschien wel weg met 60dB, maar niet voor alles.

Laatst gewijzigd door waxx; 23-01-2008 om 17:51
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2008, 20:43
Senior Member

Reputatie: peter321 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
de RB500 en RB100 zijn best ok, maar stevig in een houder steken idd voor rumble te vermijden. Het zijn de T-bone mics voor mij, want de rest van het merk vind ik brol om het cru te zeggen. De fatheads heb ik nog niet gehoord, maar ik lees er ook wel zeer goede kritieken over. Meschien moet ik ze eens gaan zoeken...

een andere aanrader qua redelijk goedkope ribbons is de beyer M160, die wel het dubbele kost. en als je nog eens het dubbel vrij kan maken is de AEA R84 een absolute aanrader want een topklasse ribbon voor minder dan 1000 Ä (wat zeldzaam is), maar ik heb de indruk dat ik off topic aan het geraken ben ...

en voor een ribbon is 65 a 70 dB aangeraden. Voor slagwerk kom je meschien wel weg met 60dB, maar niet voor alles.
hhhhhhmmmmmmmm, die mics zijn zalig, wel duur...ma soms ga je gewoon minder naar de kroeg om eraan te geraken, heb de AEA R92 en die is zalig. zeker kopen.

grtz peter
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 23-01-2008, 22:16
Senior Member

Reputatie: Sjaan is op goeie weg

Dus gezien de feiten dat ik nog nooit met een ribbon micro heb gewerkt en ik een amateur ben op het homerecordring gebied zijn deze t.bone's zeker goed genoeg voor mij.

Het rechtop opslaan en voorzichtich mee zijn en beschermen/inpakken etc is geen probleem ik ben op dit moment bezig met m'n studiotje iets beter in te richten en ben dus ook bezig met een kast iets beter in te richten (met schuim etc).

Het enige wat dus misschien een probleem is is het aantal gain. Met zowel m'n fireface als octamic D kan ik tot 60dB bijdraaien en dat is misschien te weinig? Ik ga de micro voornamelijk gebruiken voor drums dus misschien is het daarvoor wel genoeg?

Zijn er andere opties om meer gain te krijgen (opties die niets te maken hebben met een nieuwe preamp kopen (of toch niet een dure)).

Welke lijkt jullie de beste uit de drie volgende micro's van t.bone: RB 100 (€ 79), RM 700 (€ 99), RB 500 (€ 111) ?

Laatst gewijzigd door Sjaan; 23-01-2008 om 23:16
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten