homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Discussie gesloten

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-01-2005, 17:21
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een prima uitstralingIzzy heeft een prima uitstralingIzzy heeft een prima uitstraling
Stuur een bericht via Yahoo naar Izzy
Standaard Beste systeem voor mij?

Greetz,

Momenteel is mijn systeem een Amilo Fujitsu Siemens laptop, MobileAMDAthlon 2000+ processor, een 500 MB geheugen, 40 gig harde schijf, M-audio FireWire Audiophile soundmodule, en ik gebruik Steinberg Nuendo 2.0 als software.

Ik heb de laatste tijd echter veel problemen met 'glitches' in de audio. Onnodig te zeggen dat dit erg vervelend is.

Het gekke is dat die glitches niet worden opgenomen, maar wél worden afgespeeld, maw de WAV file op zich heeft die glitches niet, maar als ik het nummer terug afspeel, krijgt hij dat wél.

En als ik mijn hele mix bounce zitten die glitches er ook in, erg genoeg :-x

Nu mijn vraag: ik ben van plan om mijn laptop buiten te gooien, want laptop, m-audio en professionele audiobewerking lijken niet goed samen te gaan. Ik ben ook al op andere fora en helpdesks ten rade gegaan en daar wordt vaak gezegd dat laptops niet echt geschikt zijn voor die full-audio.

Wat zou nu voor mij het beste en toch nog betaalbare systeem zijn?

Ik zou mij m-audio module willen houden, want die is heel goed (bijna geen latency en kristalheldere opnamen).

Ik werk uitsluitend met audio, niet met MIDI.

Het kan dus goed zijn dat ik soms 16 sporen audio heb met verschillende plugins, en ik zou dat graag vlot zien werken.

Ik gebruik meestal mijn keys, synths en samples, dus die 2 RCA-ingangen van mijn m-audio zijn voldoende, ik heb ook maar twee uitgangen nodig. Ik gebruik geen gitaren, akoestische drums of zang.

Ik wil op die computer GEEN internet, computer dient uitsluitend voor audiobewerking met Nuendo 2.0 (momenteel toch, upgrade van Nuendo kan als ik terug meer geld heb ;-))

Ik was aan het denken aan een Mac, maar dat wordt een dure affaire. Mijn droom is een G5 met 1 gig geheugen...

Maar wat is jullie mening? Welk systeem zouden jullie me aanbevelen?

Ook mijn excuses voor de ellenlange (eerste) post, maar beter teveel info dan te weinig zeg ik altijd...

Alvast bedankt en groeten,

IZ.
  #2 (permalink)  
Oud 22-01-2005, 18:31
bonux's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: bonux wordt hier goed onthaaldbonux wordt hier goed onthaaldbonux wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via MSN naar bonux
Standaard Re: Beste systeem voor mij?

Het beste kies je voor een pentium omdat die krachtiger zijn , en ik zou zeker opteren voor 1024 Mb geheugen . ook zeker niet besparen op het moederbord . Voor de harde schijf zou ik een SATA model nemen . Voor meer info mag u mij altijd een PM sturen ofwel via MSN .

ps : Bent u geen kennis van Lacrimas ?
  #3 (permalink)  
Oud 22-01-2005, 22:09
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een prima uitstralingIzzy heeft een prima uitstralingIzzy heeft een prima uitstraling

Een kennis van Lacrimas is veel gezegd ;-)

Maar ik heb hem en Klaartje een tijdje geleden bezig gezien in Wondelgem ja, en sindsdien hebben we al een paar emails over en weer gestuurd...

Alvast bedankt voor de reply, trouwens, en mersie voor het positief bericht in de guestbook! :-)

IZ.
  #4 (permalink)  
Oud 22-01-2005, 23:35
waxx's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

ikzelf zou voor een amd 64 bit processor gaan (die zijn echt wel sneller dan pentium 4) met een bijhorend asus moederbord en 1 gb ram. Verder een S-ATA (is sneller dan IDE) HD van 250 GB (audio neemt veel plaats in) en een 19" monitor. De kast moet ook zo still mogelijk zijn, net als de voeding. videokaart is niet zo belangrijk, maa het moet wel een goede zijn (nVidea of ATI of zo). Ik zou ook zeker een netwerkkaart (voor bestanden te verplaatsen naar andere pc's, niet direct voor internet) en een dvd-writer (plextor als je het kan betalen, anders LG of HP) voorzien.

de rest is niet zo belangrijk, wel voldoende.
usb/firewire/pmca poorten voorzien zodat je gemakkelijk dingen kan toevoegen. Soundcard heb je dus niet nodig (je hebt de audiophile)
  #5 (permalink)  
Oud 23-01-2005, 00:24
Junior Member

Reputatie: MetalMan is op goeie weg

Een Intel-processor of AMD? Maakt vandaag de dag niets meer uit! Dit was wel zo 5 jaar geleden!
Ondertussen zijn beide merken evenwaardig en qua snelheid zit er ook niet veel verschil meer op. Beide fabricanten proberen nu enkel wat meer in de instruction set van de processor in te bakken (denk maar Enhanced Virus Protection for AMD64 en Hyper-Threading for Intel, ...)

Als je voor AMD kiest mag je wel niet de processoren uit het Sempron gamma nemen. Dit zijn eigenlijk "gestripte" versies van de Athlon.

Als je nog even geduld hebt kan je misschien wachten totdat de 'dual-processor' (dus effectief 2 processoren op één die) uitkomt ...

Genoeg gezeverd...

Hetgeen belangrijk is voor een goed systeem is:

- moederbord (kies voor goede merken zoals MSI, Asus, Soltek, ... / zeker geen PC-chips en andere supergoedkope dingen -- alhoewel dat daar ook wel eens goede dingen tussenzitten, maar niet voor sound!)

- geheugen: minstens 1 GB DDR(2) (als je van plan bent van XP te draaien tenminste) Wanneer je Win98SE gaat draaien is 512 MB genoeg omdat Win98 niet gemaakt is om met zoveel geheugen om te gaan. Pas op, dit lukt wel maar je hebt er geen meerwaarde aan!

- harde schijf: SATA is zeer goed. Minstens 7200 toeren/minuut. Neem ook een schijf met 8MB cache. Partitioneer ook in verschillende partities om de lees/schrijfkoppen niet te veel werk te geven met gegevens te zoeken

- audio: heb je al

- video: maakt niet uit. Als je een serieuze "gamers"kaart neemt moet je er wel het lawaai en gezoem van de koeling (ventilator) bijpakken! Niet dus ...

- case: een stille kast is geen luxe! Zeker als je beperkt in ruimte zit en de vocals ed op korte afstand van je PC gaat opnemen!

Samengevat: de drie belangrijkste onderdelen zijn dus processor, geheugen en schijf.
Misschien nog het belangrijkste "onderdeel" is dat je een goede tuning van je besturingssysteem moet doen!!!
Schakel al die services en processen uit die op de achtergrond toch alleen maar onnodige belasting van je systeem veroorzaken!!!!!!!

Suc6!
  #6 (permalink)  
Oud 23-01-2005, 10:12
bonux's schermafbeelding
Algemeen moderator

Reputatie: bonux wordt hier goed onthaaldbonux wordt hier goed onthaaldbonux wordt hier goed onthaald

Citaat:
waxx wrote:
ikzelf zou voor een amd 64 bit processor gaan (die zijn echt wel sneller dan pentium 4)
Ik heb niet gezegt dat ze sneller zijn maar wel KRACHTIGER ! Wat toch wel belangrijk is . Games hebben snelheid nodig , audio kracht .
  #7 (permalink)  
Oud 23-01-2005, 12:23
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Alvast wreed bedankt voor al de commentaren.

Ik ga me nu eens storten op een paar firma's en daar mijn computertje 'virtueel' samenstellen.

Als ik dan na de prijs te berekenen terug recht geraak, kan het echte werk beginnen zonder frustraties!

Ik heb ook al in het verleden een heleboel tweaks gedaan in WinXP (wat ik dus draai, had ik nog niet vermeld...) met de hulp van sites zoals musicxp.net, maar het mocht niet baten... :-(

U hoort nog van mij ;-)

IZ.
  #8 (permalink)  
Oud 23-01-2005, 17:12
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Hier zijn we weer! Want denken de heren en dames van deze config?

Keep in mind dat ik de m-audio soundmodule al heb en ik heb ook al een monitor...

Lite-On DVDRW Dual Layer / 16x DVD+R / 8x DVD-R / 4x DVD+R(W) / IDE / wit

Aopen Midi Tower QF50B (wit), ATX, 300 Watt Voeding, 4x 5.25", 2x 2.5" zichtbaar + 1x 2.5" niet zichtbaar, USB op voorzijde

Floppy Disk 1.44 Mb Sony

Microsoft Intellimouse Optical / PS2 en USB aansluiting / OEM

Chicony Azerty beige / PS2

Club 3D ATI Radeon 9200 / 256 Mb DDRAM / TV-out / DVI

200 Gb Maxtor DiamondMax Plus 6Y200M0 - 8Mb - Serial ATA150 - 7200 rpm

DIMM 256 Mb DDRAM 184 pin PC3200 - 400 Mhz

DIMM 256 Mb DDRAM 184 pin PC3200 - 400 Mhz

Pentium IV 3000-800 Intel 1 Mb / socket 478 / boxed

ASUS P4P800-X / Socket 478 / Intel 865PE / 4 DDRAM (dual ch) / Audio (5.1) / AGP8x / 2 sata / 10-100 LAN / 8 USB2.0

Alvast bedankt,

IZ.
  #9 (permalink)  
Oud 23-01-2005, 17:48
bonux's schermafbeelding
Algemeen moderator

Verouderd , der is al een volledig nieuwe chipset nl de intel 915 chipset (Socket 775 ) die ddr2 en pci express ondersteund . Heb zo al enkele gebouwd en ik moet zeggen dat ik daar heeeeeel tevreden over ben . De koeling van deze nieuwe p4 processors zijn bijna geruisloos !!! En in prijs zal dit niet veel schelen !

Check uw PM

[ Bewerkt door bonux on 2005/1/23 20:09 ]
  #10 (permalink)  
Oud 28-01-2005, 18:30
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Na nog wat testen, heb ik toch al iets ontdekt: die glitches doen zich soms wel, soms niet voor. Het zit niet in de audio zelf die is opgenomen, enkel in de output.

Gisteren had ik het zelfs toen ik een WAV opendeed in WinAmp, wat ik daarvoor nog nooit had gehoord...

Het is ook niet konsekwent, bv. een glitch op die specifieke seconde of zo, de glitches veranderen telkens ik de wavefile terug afspeel...

Ik zie wél dat in Nuendo mijn CPU-balkje bijna één vierde aanduidt, maw, 25% CPU belast.

Dus toch misschien een zwaarder systeem?

Ik vind het heel raar, want de laatste maanden was er niks aan mijn systeem veranderd, en ik gebruikte over een half jaar krek dezelfde setup, echter zonder die glitches.

Dezelfde setup, dat is: De laptop, de M-audio met identieke config, Nuendo 2.0 en evenveel plugins.

Ik heb wél overlaatst een upgrade gedaan van mijn m-audio drivers, maar ik heb pas eeen dikke maand erna die glitches gekregen.

En ondertussen heb ik terug een format c gedaan en de originele m-audio driver er op gezet, en die glitches zitten er nog steeds in.

Frustrerend! Ik weet het écht niet meer... Misschien iets mis met de m-audio hardware zelf (met het 'bakske' dus)?

Greetz,

IZ.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten