Om privé redenen geruime tijd afwezig geweest.
Deze figuren en file waarmee ik volgende gegevens berekende was ik verloren geraakt (grafieken via vriend terug nu).
Enkele van de traditionele vragen bij geluidsisolatie met behulp van gyprocplaten, fermacel of vergelijkbare toepassingen zijn:
- Wat brengt mij het vergroten van de spouwafstand bij een dubbelwandig systeem?
- Wat brengt mij het toevoegen van bijkomende platen?
- Hoe verhoudt zich toevoegen van massa t.o.v. vergroten spouw.
- Enz .......
Ik heb dit ooit eens doorgerekend en grafieken voor gemaakt.
Sorry dat ze Engelstalig zijn.
Hoe dan ook dit zijn berekeningen die je zelden zal tegenkomen (en behoorlijk tijdrovend waren)
Indien vragen stel ze maar (als ik tijd heb ga ik er dieper op in).
Respecteer Copyright a.u.b.
Wanneer ik over gyprocplaten of platen spreek geldt dit evenzeer voor alternatieve bouwplaten als Fermacel, vezelplaat, MDF, enz... Het gaat over het principe.
Hou er rekening mee dat deze gegevens uitgaan van de massa-veer resonantie van dergelijke systemen (hoofdzakelijk bepalend), en all mogelijke nevenfactoren als montagebeperkingen en -kwaliteit, nevenwegen (flanking) enz. verwaarlozen.
Dit zijn de theoretische relaties uitgaand van goed ontkoppelde installaties. In praktijk zullen deze waarden niet steeds gehaald worden. Niettegenstaande dit geven deze relaties een zeer goed beeld van hoe deze zaken zich verhouden.
TL-001 - Enige uitleg:
Als je een elastisch opgestelde voorzetwand voor een zware massieve muur monteert, staat de winst die je maakt met verdubbeling van de spouw ongeveer gelijk met de winst die je haalt met verdubbeling van de massa (verdubbeling platen).
Bij verdubbeling spouw win je 3 dB
Bij verdubbeling massa van de voorzetwand win je 3 dB op voorwaarde dat je basismuur oneindig stijf of zwaar is. Als deze massa van de basismuur kleiner wordt verhoogt de winst ietwat bij verdubbeling van de massa van de voorzetwand.
TL-002 - Enige uitleg:
Bij een traditionele Gyprocwand is verdubbeling van de massa aan beide zijden véél efficiënter inzake isolatiewinst dan verdubbeling van de spouw.
Hier geldt weer dat verdubbeling van de spouw tot een winst leidt van 3 dB.
Verdubbeling van de massa (twéézijdig) echter leidt tot een winst van 9 dB
TL-003 - Enige uitleg:
Bij een traditionele Gyprocwand is verdubbeling van de massa aan slechts éénzijde nog steeds efficiënter inzake isolatiewinst dan verdubbeling van despouw.
Verdubbeling van de massa (eenzijdig) echter leidt tot een winst hoger van 3 dB (tussen 3 dB minimaal en 6 dB maximaal) en is afhankelijk van de ratio tussen de massa's van beide wandzijden. Alleen wanneer de zijde die niet verzwaard wordt zou kunnen beschouwd worden als oneindig zwaar (onzin natuurlijk voor gyprocwanden) blijft de winst beperkt tot 3 dB (zie TL-001).
TL-004 - Enige uitleg:
De hoger de asymmetrie is tussen de massa's van beide respectievelijke wandzijden, de lager de efficiëntie dat deze totale wandmassa gebruikt werd.
Vaak wordt uitgegaan dat het beste een verschil is tussen de beide zijdes van een dubbelwandig systeem als een dubbel raam of gyprocwand. Dit relateert vaak naar de coïncidentiefrequentie die echter voor muziektoepassing zelden of nooit definiërend is in de totaalisolatie van de wand.
Praktijkmetingen wijzen uit dat gelijke massa's minder negatief effect hebben dan vaak verondersteld, en vaak een voordeel zijn wanneer asymmetrie ten koste zou gaan van totale massa.
Als asymmetrie nagestreefd wordt moet dit beperkt zijn/blijven in ratio.
Een typisch voorbeeldje dat fout is:
Vaak dient een lichte buitenwand of vloer bijgeïsoleerd te worden aan de binnen, respectievelijk onderzijde. Aangezien een en ander technisch moeilijk lijkt om de bestaande afscheiding (beplating of houten vloer) te verzwaren, creëert men een dubbelwandig systeem en blijft men extra platen toevoegen aan de binnen, of onderzijde (op deze spouw). Hierdoor ontstaat een behoorlijke asymmetrie tussen beide zijden van het dubbelwandig systeem waardoor de bijkomende winst van deze extra platen steeds kleiner wordt.
Akoestisch uitgedrukt: De Massa-veer resonantie die een dominerende factor is in het verloop van de isolatiecurve wordt hoofdzakelijk gedomineerd door de combinatie
'lichtste van beide platen' versus
'spouwbreedte'.
TL-005 - Enige uitleg:
Zoals uit voorgaande grafieken en bijbehorende uitleg kan blijken is in zéér veel gevallen het verzwaren van massa de meest efficiënte methode, zelfs wanneer dit, indien nodig, ten koste van spouwbreedte moet gaan (dus ruimtewinst).
Grafiek uitgewerkt voor relatief lichte gyprocwanden:
TL-006 - Enige uitleg:
Zoals uit voorgaande grafieken en bijbehorende uitleg kan blijken is inzéér veel gevallen het verzwaren van massa de meest efficiënte methode,zelfs wanneer dit, indien nodig, ten koste van spouwbreedte moet gaan (dus ruimtewinst).
Grafiek uitgewerkt voor relatief zware massieve wanden met voorzetwand:
Leuk om te analyseren