homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-11-2007, 22:44
Senior Member

Reputatie: Carlier74 wordt hier goed onthaald
Standaard music via itunes verkopen

Heeft iemand hier dit al eens geprobeerd?

Ik heb net een uur lang alle threads doorgelezen over Sabam, Buma/Stemra and Creative Commons. Ik begrijp hieruit dat als je alleen via internet wil proberen te verkopen dat dat allemaal niet nodig is.

Op de artiesten registratie pagina van itunes kom je al snel dit tegen:

Please indicate the territories where you control digital distribution rights for your music (check all that apply):
Worldwide
UK
Africa
US
Asia
Australia
Canada
South America
Europe

Wat betekent dit voor mij, practisch gezien? Ik heb toch gewoon copyright voor mijn eigen nummers?

Alvast bedankt voor de response.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-11-2007, 14:50
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg
Standaard Re: music via itunes verkopen

Niet gemakkelijk, ik zal even overlopen hoe dat zit bij mij.
De iTunes stores werken eigenlijk een beetje anders onderling. Als ik een song verkoop via iTunes Amerika, dan krijg ik daarvoor iets meer geld omdat de auteursrechten daar inbegrepen zijn. iTunes Europa heeft akkoorden met oa Sabam, zodanig dat, als ik een song verkoop via iTunes Europa, ik het afgesproken verkoopsbedragpercentage krijg van iTunes, en daarna via Sabam de auteursrechten, tenminste omdat ik lid ben van Sabam. Geen idee wat er zou gebeuren als ik dat niet was.
Overigens dacht ik toch dat een artiest niet rechtstreeks via iTunes muziek kon verkopen. Je moet daarvoor gaan via iets als Tunecore bvb.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-11-2007, 20:37
Senior Member

Reputatie: Carlier74 wordt hier goed onthaald

bedankt voor de reply, Hermax. Ik heb ook elders gehoord over cdbaby en tunecore. Toch heb ik gisteren gewoon direct by itunes artiesten status aangevraagd. We zien het wel...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-07-2010, 15:48
Active Member

Reputatie: Piteco is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carlier74 Bekijk bericht
bedankt voor de reply, Hermax. Ik heb ook elders gehoord over cdbaby en tunecore. Toch heb ik gisteren gewoon direct by itunes artiesten status aangevraagd. We zien het wel...
Even vragen....

Hoe is het uiteindelijk verlopen? Is het beter om rechtstreeks via itunes te verkopen of beter via tunecore? Is Sabam eigenlijk dan nog nodig?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-07-2010, 08:02
Senior Member

Reputatie: frederikdefyn wordt hier goed onthaald

Wat ik drie jaar geleden van de muzikantendag heb onthouden is dat je voor 15 euro een album op iTunes kan zetten.
Er zijn trouwens tal van andere sites waar je muziek kan verkopen waar je naartoe kan linken vanop je website.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-07-2010, 08:43
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederikdefyn Bekijk bericht
Wat ik drie jaar geleden van de muzikantendag heb onthouden is dat je voor 15 euro een album op iTunes kan zetten.
Er zijn trouwens tal van andere sites waar je muziek kan verkopen waar je naartoe kan linken vanop je website.
Een paar jaar geleden kon je inderdaad nog niet rechtstreeks via iTunes verkopen, dan moest je via zoiets als Tunecore daarvoor. Dat kan ondertussen al veranderd zijn, met al dat onafhankelijk gedoe bij muzikanten

Je kan je muziek ook op Bandcamp zwieren bijvoorbeeld, alhoewel wij daar nog niet veel van gezien hebben... Uit eigen ervaring vind ik dat een fysieke release nog steeds beter verkoopt dan een digitale, maar dat kan aan onze fanbase liggen, dat zijn meestal mensen die al iets ouder zijn en nog steeds graag iets in hun handen hebben en de winkels afschuimen naar obscure shit

IZ.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-07-2010, 18:14
Active Member

Reputatie: Piteco is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk bericht
Een paar jaar geleden kon je inderdaad nog niet rechtstreeks via iTunes verkopen, dan moest je via zoiets als Tunecore daarvoor. Dat kan ondertussen al veranderd zijn, met al dat onafhankelijk gedoe bij muzikanten
IZ.
Maar heb je daarvoor Sabam nog nodig als je je muziek op iTunes zet?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-07-2010, 21:53
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piteco Bekijk bericht
Maar heb je daarvoor Sabam nog nodig als je je muziek op iTunes zet?

Niet noodzakelijk neen. Je krijgt dan geen auteursrechten uiteraard, enkel de procent van wat je vraagt voor je tracks. iTunes is redelijk in orde qua auteursrechten. Heb al geld ontvangen van SABAM voor nummers die via Tunecore/iTunes werden verkocht...

IZ.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-12-2016, 10:31
Junior Member

Reputatie: chinchan@telenet.be is op goeie weg

Ik verkoop mijn muziek op iTunes via de tussenkomst van TuneCore. Graag zou ik een andere tussenpersoon vinden. Is er iemand die me kan helpen ?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 04-12-2016, 09:48
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Hier staan er een heleboel opgelijst: Ari's Take: CD Baby, Tunecore, DistroKid, Ditto, Mondotunes, ReverbNation, Symphonic or...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten