homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-11-2007, 22:38
psh psh is offline
Junior Member

Reputatie: psh is op goeie weg
Standaard Advies gevraagd

Hallo,

Ook ik ben een beginner. Ik wil graag koren en orkesten opnemen en daarvan CD's maken. Eerst moet de master uiteraard worden bewerkt op de PC met een goed programma. Daarna wil ik de CD's uiteraard verkopen en de winst naar enige projecten sluizen die wij in Roemenië hebben. Tot zover de inleiding.
Mijn vraag is: wat kan ik het best aanschaffen aan apparatuur?

Zelf denk ik aan:
  • voor de opname een KORG D888
  • 4 x microfoon
  • 4 x statief
  • bekabeling
  • bewerking op PC (voldoet Audacity?)

Ik ben in het bezit van een ACER-laptop met 250 GB ext. harde schijf.
Is het een mogelijkheid om direkt op de harde schijf op te nemen ? (dit zou in kosten kunnen schelen)
Ik ben niet van plan alles in één keer aan te schaffen, maar begin bij het opnameapparaat, de rest kan ik elke keer huren.

Wie helpt?

Henk
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 23-11-2007, 23:01
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Advies gevraagd

Als je een degelijke laptop hebt (heb je niet verteld, maar als het een recente is zit je goed) ben je eigenlijk beter af met een degelijke audio-interface in de plaats van de Korg.
Aanraders zijn de MOTU 8PRE of de RME Fireface 800 (beiden firwire interfaces die je toelaten om tot acht verschillende sporen tegelijkertijd op je PC op te nemen).
Qua microfoons kan ik je de Octava MK-012 aanraden (matched pare). Zeer degelijk voor hun prijs.
Voor meer tips kan je gerust eens door het forum bladeren. Er zijn hier meerdere vragen geweest over het opnemen van onder andere koren...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 23-11-2007, 23:22
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Voor koren zou ik op pc opnemen (Motu 8Pre of RME Fireface 800 in combinatie met uw laptop zijn ideaal hiervoor), maar wel met Large mebrane condensors (LDC). Veel hangt af van hoe groot uw koor/orkest is en hoe de ruimte acoustisch is (een van de belangrijkste zaken bij opnames van koren/orkesten via enkele microfoons). Voor <20 mensen kunnen 2 goede LDC's in stereoformatie voor het orkest/koor voldoende zijn. Hievoor moet je wel degelijke micro's hebben die vrij duur kunnen zijn omdat ze omnidirectioneel moeten kunnen werken. Audio Technica AT4050 is hier een van de betere betaalbare oplossingen (600 €), Bij meer heb je er meer nodig. De plaatsing is ook niet eenvoudig, omdat dat de balans bepaald van gans het koor/orkest.

Als je solisten hebt, hebben die een eigen micro nodig, om boven de rest in de mix uit te kunnen komen, en die moeten ook op een apart spoor opgenomen worden.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-11-2007, 23:36
psh psh is offline
Junior Member

Reputatie: psh is op goeie weg

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik zal me verder laten informeren over jullie aanbevelingen. De grootte van het koor/de koren loopt uiteen van 100 tot wel meer dan 200 personen, al of niet met orkest, piano of andere instrumenten gelijktijdig !

Ik vroeg me ook nog af wat voor softwarepakket op de pc hier voldoet.

Henk
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten