homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-11-2007, 10:14
Active Member

Reputatie: simonderycke is op goeie weg
Standaard Akoestische/klassieke gitaar opnemen.

Dit soort threads is al vaak opgesteld. Toch open ik een nieuwe omdat ik na alle threads erover uit te pluizen eigenlijk het bos door de bomen niet meer zie.

Ik dacht altijd dat je voor mooie opnames een soort (hoe heten die krengen nu alweer) microfoon nodig had op phantom power, van die micro's die de gillende kinderen opt einde van de straat ook mee opnemen...

Maar nu merk ik dat je zou moeten kunnen mooie opnamen maken met (gewoon) een sm57...
Ik heb eens geprobeerd met een SM58 (verschil met sm57???), maar dan moet de gain zo ver open, en de micro zo dicht bij het klankgat, dat je eigenlijk heel erg veel gerommel hoort (hand tegen klankkast, adem, ...). De gitaar komt dan wel goed binnen (lees: luid genoeg), maar de rommel ook.

Ik doe vast erg veel mis, en ik zou eens een micro aanschaffen waar het wl mooi mee kan (of toch al een tweede voor wat stereo beeld) maar dan wil ik eerst wat beter de basis begrijpen.

Trouwens, als je n micro aansluit die phantom power nodig heeft, en een andere die het niet nodig heeft, geeft dit problemen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-11-2007, 11:04
Senior Member

Reputatie: upperlip wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Akoestische/klassieke gitaar opnemen.

Ik heb al vaak klassieke gitaar opgenomen.

Hangt een beetje af van de situatie:

Als je in ruimte kunt opnemen met een goedklinkende natuurlijke galm, dan ga je best voor een opname met een stereopaar (XY, M/S, AB alles kan, al hou ik wel van AB als de ruimte echt een mooie galm heeft). Je werkt dan met 2 condensatormics, en moet echt niet te dicht bij de gitaar gaan (zeker niet dichter dan een meter).

Bij een droge ruimte kan je een goed resultaat bekomen als je wat experimenteert met reverb achteraf.

Sm57 kan wel een leuk effect geven voor een gitaar, maar als je een klankbeeld in je hoofd hebt gelijk een klassieke gitaarcd doorgaans klinkt (super helder en gedefinieerd) ga je er zo niet komen.

Een stereobeeld ga je trouwens niet krijgen door zomaar ergens een 2de micro te gaan bijzetten.

Good luck
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-11-2007, 18:39
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door upperlip Bekijk bericht
Als je in ruimte kunt opnemen met een goedklinkende natuurlijke galm, dan ga je best voor een opname met een stereopaar (XY, M/S, AB alles kan, al hou ik wel van AB als de ruimte echt een mooie galm heeft). Je werkt dan met 2 condensatormics, en moet echt niet te dicht bij de gitaar gaan (zeker niet dichter dan een meter).

Bij een droge ruimte kan je een goed resultaat bekomen als je wat experimenteert met reverb achteraf.
Wat is dan een soort micro (kan je een voorbeeld geven) waarmee je goed het geluid van de gitaar kan opnemen.

En ik merk dat het bij mij met mijn SM58 toch niet goed lukt, geluid is nooit mooi, en de micro moet echt heel erg dicht (10 cm) van het klankgat geplaatst worden om voldoende signaal te krijgen.

Laat ik het houden bij opnames met n micro, aangezien ik niet twee nieuwe micro's wil aanschaffen, en het blijkbaar met die SM58 toch niet lukt. Ik begrijp trouwens nog steeds het verschil niet tsn een sm58 en een sm57...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-11-2007, 20:34
Active Member

*MS EC010/ TubeMPStudio/ Bundle 1xMikro/1xMicAmp/1xPop/1xKabel*@*Music Store

Behringer*C-2, Kleinmembranmikro, Niere Kond.Mikrofon-Set/Stereohalter*@*Music Store

Welk van deze voorbeelden is multi-functioneelst?

Grootmembraan is ook ok voor vocals, maar zou de gitaarpartijen wat warmer maken.

Kleinmembraan is goed voor gitaar, maar voor wat nog?

Hoe slecht zijn deze goedkope voorbeelden?

Beter/slechter met een SM57? (ik heb al een SM58, is de 57 beter/slechter?)
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-11-2007, 21:30
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

Ik gebruikte vroeger men Rhode NT2A op de overgang van de hals naar de klankkast op de 12de fret voor een helder geluid(geeft wel meer snaargeluid ook). Dit vind ik ook de beste voor mono. Als 2de gebruikte ik men dynamische JTS NX7 naar het Gat gericht niet te dicht. Kan wel boemerig klinken. Voor meer warm geluid ga ik naar de overgang van de kam naar de kast, iets meer naar de bovenkant van de kast voor meer warmte.

Ik verschoot eerlijk gezegd wel van de kwaliteit van de JTS, ik had meer verschil verwacht tov de grootmembraam. Het moet dus wel goed lukken met een sm57 ook.

Volgende keer als ik een acc gitaar opneem wil ik men Oktava paartje MK12 eens uittesten met a/b en x/y. Pseudo a/b is ook leuk hoor. Gewoon experimenteren met verschillende micros.

Q
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-11-2007, 14:41
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Een paar kleinmembraan condensors (oktava mk012, akg c451, ...) in xy or een goede ribbon (Royer R121) op een halve meter aan het begin van de hals van de gitaar gaven mij de beste resultaten. Maar als uw budget echt klein is kan je beter een sm57 gebruiken dan die goekope condensor mics die je voorsteld, die zijn veel te gehyped in het hoog en redelijk harsh van sound, niet warm.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten