homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-10-2007, 08:30
Junior Member

Reputatie: pascalspits is op goeie weg
Standaard wat zijn de SABAM kosten om muziek (CD) te releasen ?

Hoi,

- vooreerst lidgeld zeker ? hoeveel is dat per jaar ?
- ik hoorde ergens iets van een "voorschot" aan SABAM te moeten betalen voor minstens 300 CD's ... hoeveel is dat dan ?
- Moet dit voor 300 stuks zijn of kan het ook minder ?
- kan je de CD's dan zelf branden ?
- hoeveel kost het om de (300) CD's te laten branden ?
- als je de CD's zelf verkoopt (op optredens enzo), hoe recupereer je dan dat "voorschot" van SABAM ?
- moet je dan ook aan SABAM betalen om JE EIGEN muziek op JE EIGEN website te plaatsen ?
- klopt het dat je bij de aansluiting aan SABAM alle rechten "af-tekent" aan hen (dus dat zij mogen instaan voor het innen van AL jouw rechten van AL jouw muziek (zowel uit het verleden als in de toekomst)
- wat gebeurt er met je rechten als je je lidmaatschap met SABAM opzegt ?
- kan je bepaalde nummers onder CC releasen en andere aangeven aan SABAM of is het "alles of niets" ?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-10-2007, 12:32
Hermax's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Hermax is op goeie weg
Standaard Re: wat zijn de SABAM kosten om muziek (CD) te releasen ?

Wow, een pak vragen.
Veel ervan kan je gewoon terug vinden op de site van Sabam zelf hoor.
Op enkele ken ik ongeveer het antwoord:
* Ik betaal momenteel 25€ per jaar lidgeld. Maar eerst moet je vennoot worden en dat kost 124€. Je kan er echter ook voor kiezen om tot minimum één vierde vennoot te worden = 31€.
* Om een CD te releasen met "SABAM" er op moet je 125€ betalen. Dat is voor 300 cd's denk ik en je krijgt dan ook 300 van die holografische zelfklevers met uniek nummer om op die cd's te plakken. Als je nu slechts 50 cd wil maken, moet je toch het minimum van 125€ betalen.
* Dat "voorschot" recupereer je door terugstorting van Sabam bij de jaarlijkse afrekening van auteursrechten. Maar natuurlijk niet volledig, er blijft een beetje "plakken" bij Sabam. (werkingskosten en zo). Ik meen me te herinneren dat ik net geen 100€ terugkreeg. Maar het blijft ergens een beetje onnozel dat je eerst auteursrechten moet betalen om je EIGEN muziek te mogen uitbrengen.
* Je moet Sabam niet betalen om je muziek op je website te zetten.
* Het alles of niets verhaal is mij ook niet duidelijk.
  #3 (permalink)  
Oud 22-10-2007, 22:35
waxx's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

SABAM is niet verplicht, je bent vrij om uw rechten zelf te beheren of door andere (binnen de EU) te laten beheren. Uw rechten zijn automatisch beschermt maar je moet het wel kunnen bewijzen. Creative Common is daar een zeer goede tool voor die ik altijd gebruik voor eigen muziek. Geen kosten, maar ook geen uitkeringen van copyrights tenzij je ze zelf int (via cd verkoop of zo).

Sabam vindt ik zeer duur, en behalve voor grote artiesten is er ook niet echt een voordeel vind ik.
  #4 (permalink)  
Oud 22-10-2007, 23:30
Izzy's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Izzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatieIzzy heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pascalspits Bekijk bericht
Hoi,

- vooreerst lidgeld zeker ? hoeveel is dat per jaar ?
- ik hoorde ergens iets van een "voorschot" aan SABAM te moeten betalen voor minstens 300 CD's ... hoeveel is dat dan ?
- Moet dit voor 300 stuks zijn of kan het ook minder ?
- kan je de CD's dan zelf branden ?
- hoeveel kost het om de (300) CD's te laten branden ?
- als je de CD's zelf verkoopt (op optredens enzo), hoe recupereer je dan dat "voorschot" van SABAM ?
- moet je dan ook aan SABAM betalen om JE EIGEN muziek op JE EIGEN website te plaatsen ?
- klopt het dat je bij de aansluiting aan SABAM alle rechten "af-tekent" aan hen (dus dat zij mogen instaan voor het innen van AL jouw rechten van AL jouw muziek (zowel uit het verleden als in de toekomst)
- wat gebeurt er met je rechten als je je lidmaatschap met SABAM opzegt ?
- kan je bepaalde nummers onder CC releasen en andere aangeven aan SABAM of is het "alles of niets" ?
Wat Hermax al zei klopt alvast, in deze PDF vind je al die info terug.

Dan:

SABAM mag (en kan) enkel rechten innen op de muziek die jij aangeeft. Muziek die je voor aansluiting hebt gemaakt valt niet onder je SABAM lidmaatschap en daar kunnen ze dus niks mee aan.

De 'alles of niets' theorie: plachtte zo te zijn, maar tegenwoordig niet meer. Van de SABAM website: "De aangifte van niet-uitgegeven werken is niet verplicht, maar wel nodig om SABAM toe te laten de rechten te verdelen als de werken geëxploiteerd worden."

IZ.
Reageren

Labels
muziek beschermen, muziek uitbrengen, sabam

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten