homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-10-2007, 22:34
Senior Member

Reputatie: sonny is op goeie weg
Standaard creative commons of buma/stemra ?

Nu ik wat liedjes heb, wil ik de volgende stap doen, n.l. proberen bekendheid te geven, maar.... het registreren! bij wie? Creative Commons of Buma/Stemra?

Ik heb rondgeken bij Creative Commons en bij Buma/Stemra, en kom er niet uit

Bij Buma/Stemra moet je betalen voor het lidmaatschap, en word je creatie commericeel gebruikt dan krijg je daar ook nog wat voor, en hun houden bij hoeveel.

Maar hoe zit dit nu bij Creative Commons?
En wat zijn nu de verschillen tussen die twee?
heb hier al veel over gelezen, maar snap er niet veel van,
wie kan mij dit in makkelijke bewoording uitleggen?

grtzzz
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-04-2009, 21:22
Junior Member

Reputatie: wildchild is op goeie weg
Standaard Re: creative commons of buma/stemra ?

Ik ben al een hele tijd aan het proberen mezelf aan te sluiten bij Sabam; maar zonder enige rechten te verliezen op muziek die geschreven is onder Creative Commons licentie.

Tot op heden is het "alles of niks" bij Sabam; je kan jezelf aansluiten maar dan signeer je ineens je rechten mee weg voor alle andere titels die je gemaakt hebt; al is het onder Creative Commons Licentie. Sabam kan (en zal) innen op basis van de Artistnaam en NIET op basis van nummers. Ik heb verschillende voorstellen gedaan; tot zelfs dat ik een nieuwe artiesten-naam zou gebruiken zoals "Free Wildchild" maar het was helaas niet gebaat...

Sabam echt voor iedereen? | wildchild bevat meer recente informatie hierover; ik probeer met dit artikel dan ook zoveel mogelijk reacties te verzamelen om deze onzin te doen ophouden...

Artiesten moeten hun vrijheid kunnen behouden voor zover ze het zelf willen, niet voor zover ze voorgeschoteld worden ... Sabam is gemaakt met steun via de overheid; om de artiesten te steunen, niet om exclusief uit te buiten...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-04-2009, 23:05
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: creative commons of buma/stemra ?

Zolang het niet door bekwame mensen gedaan wordt aan de top en door de overheid inplaats van privé zakkenvullers die niks om de artiest of eender geven en waar je een lange baard krijgt bij een vraag stellen zal ik nooit of nimmer bij die Sabam aansluiten, trouwens men kan nu ook in het buitenland bij anderen terecht maar de situatie inzake je kunnen gratis nummers aanbieden schijnt daar ook niet te kunnen zoals in Nederland bvb.
Ja het is altijd zo geweest, als je Sabam je rechten af staat dat je moet schooien en desnoods betalen om met je eigen werk nog weg te kunnen.
Ook een reden waarom ik het niet doe wederom.

Indertijd heeft Margriet Hermans zelf in de regering toen nog op het matje geroepen geweest dat ze haar gratis aangeboden nummer op het internet direct moest verwijderen. Ze sprak toen zelf dat ze tegen die lobby niet op kon, het is triestig in dit landje. Het luilekkerland voor praktijken die het daglicht niet mogen zien denk ik veel keer of waar kapitalisten kunnen frauderen tegen de sterren op. Miljoenen gaan verloren daardoor jaarlijks, die de kleine man dan mag ophoesten.

Patrick.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-04-2009, 00:08
Webmaster

Reputatie: billybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatiebillybear heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: wat zijn de SABAM kosten om muziek (CD) te releasen ?

Je bent zeker niet de eerste die zich vragen stelt bij de onverenigbaarheid van het SABAM model met andere auteursrechtelijke modellen. Misschien zijn de nakende verkiezingen een gelegenheid om dit eens aan te kaarten bij de verschillende politieke partijen?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-04-2009, 23:37
Junior Member

Exclamation Re: creative commons of buma/stemra ?

Ik ben momenteel zoveel mogelijk reacties aan het verzamelen van het publiek, om dit samen met m'n eigen ervaring door te sturen als dossier naar het Kunstenloket en enkele andere bevoegde instanties.

We mogen zeker niet gelimiteerd blijven denken rond een model dat al lang uitgestorven is. Transparantie is vooral wat we allemaal nodig hebben. Ik denk dat het publiek hierop veel kan doen; waardoor ik ook dat artikel gestart had.

Ik voel me enorm benadeeld en gestraft omdat ik de toekomst omgrijp met open armen, door Sabam...

Laatst gewijzigd door wildchild; 07-04-2009 om 23:39
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-04-2009, 00:42
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald
Standaard Re: wat zijn de SABAM kosten om muziek (CD) te releasen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door billybear Bekijk bericht
Je bent zeker niet de eerste die zich vragen stelt bij de onverenigbaarheid van het SABAM model met andere auteursrechtelijke modellen. Misschien zijn de nakende verkiezingen een gelegenheid om dit eens aan te kaarten bij de verschillende politieke partijen?
Daar heb je een punt, inderdaad zou men dat kunnen aankaarten ... maar het is ook het land van vriendjespollitiek hé, natuurlijk als men niks doet dan blijft alles zoals het is. Maar ik haalde dit aan van Margriet Hermans omdat ik haar toen indertijd ook persoonlijk gemaild had, net omdat ze zelf in de politiek zat en dacht die kan misschien toch wel haar positie daar gebruiken en en ik dus dat antwoord kreeg van haar, dat ze zelf haar muziek moest weghalen en niets kon ondernemen tegen die lobby, dus men zich inbeelden dat er daar een aantal van die politiekers er waarschijnlijk ook wel hun handje boven houden ...... misschien winstverdeling, k'weet allesinds één ding, ik verschiet van niks meer hoe er soms gefoefeld wordt in dit land en zolang dit gaande is en de juiste personen niet op de juiste plaats zitten zal het verkeerd blijven gaan.

Patrick.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-04-2009, 00:50
Junior Member

Cool Re: creative commons of buma/stemra ?

Sabam is nog steeds een bedrijf dat onder toezicht staat van de overheid. Vriendjespolitiek zou uitgesloten moeten zijn ... Met voldoende stress hierop en voldoende artiesten die hun punt willen zetten rond hun vrijheid zullen ze het al veel moeilijker hebben om vriendjespolitiek te voeren ...

Wat niet weet niet deert, er zijn zelfs weinig mensen die echt weten welke hoolahoops de artiest door moet gaan; ze willen transparantie bieden zeggen ze; laten ze dan vooral de nieuwe distributiemarkt met open armen ontvangen in plaats van weg te cijferen met oude methodes...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten