homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Over deze website

Mededelingen

Over deze website Vragen, opmerkingen, kritiek en nieuwe ideeŽn ivm de homerecording.be website? Suggestie voor een nieuwe forumrubriek? Post het hier!

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 09-03-2018, 19:22
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Homerecording - Ghost town

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Ik vind dat juist wel interessant.
Ik volg een hoop zaken niet en als ik dan lees over al die overnames en de consequenties voor apparatuur van bepaalde merken geeft me dat inzicht.
Ik weet dat je ook nog wel eens een soldeerbout in je handen hebt en naast theoretische ook over praktische kennis beschikt.
Dus wat mij betreft mag je lekker doordrammen, net als iemand als Radix bijvoorbeeld.
Dat is voor mij persoonlijk waardevoller dan niet-onderbouwde meningen over de klank van een microfoon of monitor.
In dit geval was het er over. Iemand die net nieuwe gear gekocht heeft, hoort niet graag dat het misschien niet het beste voor het geld is. Dat is menselijk.

Maar ben blij dat jij er iets aan had
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 09-03-2018, 19:28
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Vergeet nooit. Zelfs een nitwit kan nog wel eens iets weten wat een profi niet weet of over het hoofd ziet. Onderschat niet zomaar iemand.
Volgens mij zijn er geen nitwits. Iemand die niet zo slim is, kan daar niks aan doen. Net zoals iemand die niet mooi is...

Wat wel soms stoort, zijn mensen die niet willen leren. Dat zijn vaak niet de dommerikken, maar de gelovigen. Diegenen die een stroomdoos van 20.000 euro kopen en er dan rotsvast van overtuigd zijn dat het beter klinkt.

Het grote probleem is, dat "ik hoor geen verschil" geen spannend antwoord is. En 't kan gezien worden als "ik heb geen goede oren", wat al helemaal een verschrikking is als je professioneel bezig bent met geluid. Ik merk dan ook dat oudere pro's, gevestigde waarden met een naam, dat eerder durven dan jonkies. Want die hebben nog schrik voor hun reputatie...
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 10-03-2018, 00:58
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Volgens mij zijn er geen nitwits. Iemand die niet zo slim is, kan daar niks aan doen.
Juist. Sterker nog, zelfs iemand die "niet zo slim" is heeft ook weer zijn vaardigheden en kennis en draagt op zijn manier weer zijn steentje bij.

Citaat:
Ik merk dan ook dat oudere pro's, gevestigde waarden met een naam, dat eerder durven dan jonkies. Want die hebben nog schrik voor hun reputatie...
Niet helemaal mee eens. Ik ken ook oudere pro's die ooit hun reputatie terecht verdiend hebben, maar waar de leeftijd hen ook in haalt. Achterblijven bij nieuwe techniek bijvoorbeeld, maar ook (bij ons met geluid) simpelweg verminderd gehoor waardoor ze hun eigen reputatie niet meer waar kunnen maken.
Daar speelt vaak het nadeel dat ze dat zelf nog niet door hebben en blijven hangen aan vervlogen reputatie (niet willen leren) met onprettige discussies als gevolg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Dat is voor mij persoonlijk waardevoller dan niet-onderbouwde meningen over de klank van een microfoon of monitor.
Ervaring is ook een groot goed en lang niet altijd (technisch) te onderbouwen. Technische gegevens rondom de klank van een microfoon of monitor pakken in de praktijk toch nog wel eens anders uit en juist dan is worden meningen/ervaringen weer richtinggevend.
Boekenwijsheid is ook lang niet altijd praktisch bindend. Niet alles is altijd duidelijk of technisch te onderbouwen. Welke waarde je er dan aan hecht is verder aan jou (=prima). Maar een mening is niet zomaar van tafel te vegen omdat een onderbouwing (nog) ontbreekt. Iemand die net van school af is en alles kan onderbouwen weet lang nog niet zo veel als iemand met "slechts" tientallen jaren brede praktijkervaring.
En dan bestaat er ook nog zo iets als beroepsblindheid. En bestaan er ook mensen die hoog autodidactisch zijn (maar beroepstermen ontberen).
De opmerking van cyrano vind ik dan ook vaak van toepassing.

Citaat:
Wat wel soms stoort, zijn mensen die niet willen leren. Dat zijn vaak niet de dommerikken, maar de gelovigen. Diegenen die een stroomdoos van 20.000 euro kopen en er dan rotsvast van overtuigd zijn dat het beter klinkt.
Dat is ook waarom ik me nooit kan vinden in de cliche adviezen altijd. Ze worden altijd gebracht als bindend en alternatieve opties (en de resultaten daarvan) deugen dan per definitie niet. En al helemaal niet wat de boer niet kent. Cliche adviezen hebben natuurlijk een grote kern van waarheid, maar dat sluit alternatieve opties nog niet uit als ondeugdelijk.

Een prachtig voorbeeld van zo'n cliche vindt ik altijd de ruimtelijke condensormicrofoons. Welk internationaal forum je ook leest, dat is meestal het cliche advies als zijnde het beste.
En letterlijk diegenen die dat het hardst roepen en navolgen komen dan regelmatig met de vraag hoe ze moeten hightpassen. Klagen ze dat ze te veel (bij)geluid gevangen hebben wat dan weer te storend is. Ach dat zag ik al zo vaak gebeuren.
Als je het dan toch weg filtert, waarom ga je dan tig mille uitgeven om het te vangen?
Moeten ze helemaal zelf weten hoor, maar ga dan niet een ander afkraken die genoegen neemt met 10-16khz DM. En in mijn one room homestudio vindt ik een DM juist ideaal want door de richtinggevoeligheid kan ik gewoon monitoren in dezelfde ruimte zonder dat die achtergrond opgenomen wordt, terwijl een grote condensor daar alleen maar problemen gaat geven. Ik ga mijn homestudiootje niet vergelijken met een grote profi studio en hoef die voor een profistudio perfecte condensormic ook niet te evenaren (want dat kan toch niet, want verschillende situaties, want geen profistudio maar homestudiootje, en bijpassende budgetten).

Zo zie je maar, meningen kunnen gewoon verschillen. En nog vaak wederzijds terecht ook.

En mijn hobby en doel is muziek maken en opnemen, niet studio's bouwen. Anders ging ik wel naar studiobouwen.be of gearslutz of zo.

Laatst gewijzigd door bsp; 10-03-2018 om 01:25
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten