homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-03-2018, 13:47
Member

Reputatie: arvoitus is op goeie weg
Standaard Tips om akoestische panelen te maken

Ik ga binnenkort akoestische panelen maken en ik heb wat vragen/tips nodig.

Ik ga mijn frames van vuren latten maken, ik heb zwarte molton en over de rockwool twijfel ik nog.

1. Wat is het verschil tussen Rockwool 433 mono en Rockwool 211?
Beide zijn 45kg/m3 en hebben dezelfde Rd waarde bij vergelijkbare diktes, echter is de ene veerkrachtig en de andere soepel?

2. Zijn er nog handigheidjes voor het maken van de panelen? Gereedschap die het leven heel wat makkelijker maken?

3. Hoe kan ik mijn houten frames het beste maken? Kan ik het beste een houten bak maken waar ik de platen in stop, of een uitgeholde plaat waar ik de plaat opleg?
Voorbeeld (zwart is hout, blauw is doek en geel is de rockwool):

4. En als ik een houten bak maak waar de platen in geklemd worden. Hoeveel cm breder moet mijn rockwool zijn zodat ie er goed inklemt?

Laatst gewijzigd door arvoitus; 07-03-2018 om 13:56
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-03-2018, 16:13
Member

Reputatie: DiMMaX is op goeie weg
Standaard Re: Tips om akoestische panelen te maken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arvoitus Bekijk bericht
1. Wat is het verschil tussen Rockwool 433 mono en Rockwool 211?
Beide zijn 45kg/m3 en hebben dezelfde Rd waarde bij vergelijkbare diktes, echter is de ene veerkrachtig en de andere soepel?
Over veerkrachtigheid of soepelheid zou ik me geen zorgen maken. Dit is geheel irrelevant voor de toepassing die je voor ogen hebt. Het is hooguit iets lastiger om met 'stijve' matten dan met soepele matten te werken, maar hierop zou je keuze niet mogen gebaseerd zijn.

Ikzelf ben voor de RockSono Solid reeks gegaan (211).
De reden daarvoor was omdat de Rocksono reeks gemaakt is met geluidsabsorptie in het achterhoofd. Je kan dit zien bij hun specificaties. Daar zie je dat hun geluidsabsorptie voldoet aan de EN ISO 354 norm.
Ook al hebben de andere panelen vergelijkbare (of zelfs ogenschijnlijk dezelfde) absorptie waarden, ze (Rockwool) claimen niet dat deze panelen aan de ISO norm voldoen. Enkel de RockSono Solid reeks dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arvoitus Bekijk bericht
2. Zijn er nog handigheidjes voor het maken van de panelen? Gereedschap die het leven heel wat makkelijker maken?

3. Hoe kan ik mijn houten frames het beste maken? Kan ik het beste een houten bak maken waar ik de platen in stop, of een uitgeholde plaat waar ik de plaat opleg?

4. En als ik een houten bak maak waar de platen in geklemd worden. Hoeveel cm breder moet mijn rockwool zijn zodat ie er goed inklemt?
Toen ik m'n panelen wilde maken, heb ik ook eerst wat research gedaan en inderdaad, heel veel mensen gebruiken houten frames. Opvallend is dat niemand een andere reden dan cosmetica heeft om houten frames te gebruiken. Ze doen dit omdat het er mooier zou uitzien (strakke randen). Ik volg die redenering volledig, hoewel ik houten frames niet de juiste keuze vind voor dat doel.
De absorptie gebeurd door je rockwool panelen, niet door de frame er rond. Die heeft dus alleen praktische reden. (uitzicht, makkelijk bevestigen, makkelijker om er stof rond te trekken, etc...)

Houten frames verzwaren de panelen enorm, onnodig naar mijn mening. Ze worden ook groter en logger om te hanteren. De frames stevig genoeg maken zodat ze hun vorm behouden (het is niet zomaar vier planken aaneen vijzen) is ook een hele klus. Je wilt immers niet dat je rechthoekige frame een ruit vorm krijgt, dus je zal de hoeken op één of andere manier moeten 'verstevigen'

Dit allemaal gezegd zijnde is er eigenlijk een betere, makkelijkere, goedkopere en veel lichtere oplossing die net dezelfde resultaten geeft.
Wat ik heb gedaan is een frame gemaakt uit plastieken hoekprofielen (zie foto in bijlage) Je kan die spotgoedkoop krijgen in eender welke doe het zelf zaak. Hier is een voorbeeld bij Gamma

De afmetingen van de frames zijn net dezelfde als de afmetingen van de rockwoool panelen. In mijn geval zijn het panelen van 100x60x10. Mijn frame heeft dus dezelfde afmetingen. De rockwool is buigzaam genoeg om de mat in het frame te plaatsen. Het vult de hoeken en randen ook mooi. Het frame omsluit het rockwool paneel perfect. Bovendien weegt het niet echt veel meer en wordt het niet groter of logger dan het rockwool paneel zelf. En het doet precies waarvoor je een frame rond je rockwool panelen wilt; je kan de stof er mooi strak over trekken met strakke hoeken als resultaat. (zie foto in bijlage)

Kort samengevat heb ik eerst berekend hoeveel hoekprofielen ik nodig had. Ik kocht de langste versies, daaruit kon ik dan de nodige lengtes halen die ik nodig had. Je kan dit perfect berekenen zodat je geen onnodige overschot hebt.
Ik heb de hoekprofielen op lengte geknipt met een schaar. Per paneel had ik nodig:
4x 100cm (voor en achterzijde van de langste zijde, de lengte)
4x 60cm (voor en achterzijde van de kortste zijde, de breedte)
4x 10 cm (om van 2 rechthoeken een balk te maken, de diepte dus)

Ik heb al die stukken met secondelijm aan elkaar gelijmd. Ik lijmde en hield alles samen met klemmen. Enfin, ik had maar een paar klemmen dus ik moest elk frame in een paar stappen lijmen. Maar dit geheel terzijde

Voila, ik hoop dat dit helpt

Succes!

PS: op de foto's zie je dat ik zowel witte als zwarte hoekprofielen heb gebruikt. Daar is geen enkele practische reden voor. Toen ik ging shoppen hadden ze simpelweg niet genoeg zwarte en heb ik er gemakkelijkshalve witte bij gekocht. (lees: geen zin naar andere winkel te gaan)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0579.jpg
Bekeken: 123
Grootte:  91.0 KB
ID: 19048   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0580.jpg
Bekeken: 86
Grootte:  102.2 KB
ID: 19049  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_0581.jpg