homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŰnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dÚ plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 13:58
Junior Member

Reputatie: _se_bas is op goeie weg
Red face Ruw db advies geisoleerde garage aan huis (nieuwbouw, spouwmuren)

Dag allen,

Met interesse heb ik diverse uurtjes op dit forum rondgekeken. Wat een schat aan informatie, prachtig! Helaas lukt het me niet om goed de informatie te vinden die voor mij echt van belang is, doordat ik verzand raak in te ver gaande informatie of antwoorden op vragen en gevallen zie die teveel verschillen van de mijne.

Daarom graag een vraag en beroep op de kennis van de forumleden. Kortweg: hoeveel dB zal ik bij benadering dempen naar buiten toe als binnenin muziek wordt gemaakt op flink volume? Denk aan harde gitaar of drums. Einddoel is buiten het geluid wel hoorbaar maar niet te hard te hebben voor de buren. Sowieso zou de isolatie die bij de nieuwbouw gerealiseerd is al een flink stuk moeten schelen.

Ik heb een nieuwbouwwoning, 2 onder 1 kap, met naast de woning, aan de rechterzijde van de woning vast maar verder losstaand van overige bebouwing een garage. Deze is ge´soleerd met spouwmuur en dakisolatie en uitgerust met radiator om comfortabele verblijfsruimte te zijn. Er is een inpandige deur naar de woonkamer. Ook is er een extra dikke en relatief goed isolerende dubbelen houten deur in geplaatst.

Zie foto buiten:

En zie plattegrond:

Binnenin heb ik met houten rasterwerk, glaswol en gipsplaten een afscheidingswand gemaakt tussen een fietsendeel en werkkamer/muziekkamer deel met deur (nog niet afgewerkt en deur nog zonder klink). Op de foto is de wand en het houten onafgewerkte (maar door de aannemer bij de bouw geisoleerde) plafond te zien:

verder bevat de ruimte een raam en deur naar de woonkamer:

Mijn plan is om houten panelen te maken om de raamopening bij geluidsproductie tijdelijk te kunnen afsluiten. Eventueel ook bij de deur.

Terug naar mijn vraag:
Kortweg: hoeveel dB zal ik bij benadering dempen naar buiten toe als binnenin muziek wordt gemaakt op flink volume? Denk aan harde gitaar of drums.

Einddoel is buiten het geluid niet te hard te hebben voor de buren. Het mag wel hoorbaar zijn. Buren bevinden zich direct naast ons in zelfde pand (want 2onder1kap), rechts van de garagebox op ca. 6 meter en ook ca. 25meter schuin achter de achterzijde/raamzijde van de garagebox (zie foto).

Gewapend met het antwoord op deze vraag kan ik een keuze maken voor vloer/muur/plafondafwerking en -bekleding en de ruimte gaan gebruiken.

Bij voorbaat mijn grote dank!!

Groeten van de Utrechtse Heuvelrug.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 16:55
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Ruw db advies geisoleerde garage aan huis (nieuwbouw, spouwmuren)

Grofweg isoleert die constructie een dB(muziek) of 20, 22.

Daar komt een dB of 9 bij vanwege de geometrische uitbreiding van geluid.

Dan heb je weer een reflectie....

Dus als je 110 tot 115 dB drumgeluid hebt blijft daar bij de gevel van de buren een dB of 75, 80 van over.

Als je een bedrijf zou zijn is meestal van

7.00 tot 19.00 uur 40 dB(A)
19.00 tot 23.00 uur 35 dB(A)
23.00 - 7.00 uur 30 dB(A)

toegestaan.
Een overschrijding van 30 dB betekent dat je qua energie 1000 keer teveel herrie maakt, 40 dB is 10.000 keer teveel.
Helaas.

Als die garage fysiek aan het huis is gekoppeld (en dus ook aan het huis van de buren) dan wordt het naar die kant waarschijnlijk ook geen daverend succes wat betreft isolatie.

Edit:
Ik zie ook nog een radiator in die ruimte.
Dat helpt ook niet voor de isolatie :-)

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 04-03-2018 om 17:02
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 19:36
Junior Member

Dank voor je reactie Bert.

Samengevat: Bij mijn buren is het geluid ca. 30 db gedrukt op de gevel / in de tuin, waarna hun eigen gevel nog minstens 20db drukt om minimaal 50db vermindering te geven voor het in hun huis is.

Online zie ik (oa hier: https://www.youtube.com/watch?v-ZPW5Zk4kgQA) dat een drumstel gemiddeld niet veel meer dan 100-105db veroorzaakt.

Bij mijn buren is het geluid dan rond de 50db in huis, uitgaande van mijn harde herrie van 100-105db. Gegeven dat ik van plan ben ca eens per maand overdag in het weekend een herrie van 100-105db te produceren, zou dat niet problematisch moeten zijn denk ik, zeker nadat ik dat van te voren goed aangeef en een goede relatie heb.

Dan heb ik nog twee vragen:
- is het geluid bij mijn buren die aan de andere kant van mijn 2onder1kap wonen (dus in hetzelfde pand) harder, of vergelijkbaar met dat van de andere buren? Als er verschil is wat is dat dan ongeveer?
- zijn er nog maatregelen die ik kan nemen in het kiezen van vloer, wandbekleding, plafondafwerking en dergelijke (zonder nieuwe voorbouwconstructies die mijn ruimte verkleinen) die nog een beperkte extra reductie geven?

Veel dank.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 20:06
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _se_bas Bekijk bericht
Dank voor je reactie Bert.

Samengevat: Bij mijn buren is het geluid ca. 30 db gedrukt op de gevel / in de tuin, waarna hun eigen gevel nog minstens 20db drukt om minimaal 50db vermindering te geven voor het in hun huis is.

Online zie ik (oa hier: https://www.youtube.com/watch?v-ZPW5Zk4kgQA) dat een drumstel gemiddeld niet veel meer dan 100-105db veroorzaakt.

Bij mijn buren is het geluid dan rond de 50db in huis, uitgaande van mijn harde herrie van 100-105db. Gegeven dat ik van plan ben ca eens per maand overdag in het weekend een herrie van 100-105db te produceren, zou dat niet problematisch moeten zijn denk ik, zeker nadat ik dat van te voren goed aangeef en een goede relatie heb.

Dan heb ik nog twee vragen:
- is het geluid bij mijn buren die aan de andere kant van mijn 2onder1kap wonen (dus in hetzelfde pand) harder, of vergelijkbaar met dat van de andere buren? Als er verschil is wat is dat dan ongeveer?
- zijn er nog maatregelen die ik kan nemen in het kiezen van vloer, wandbekleding, plafondafwerking en dergelijke (zonder nieuwe voorbouwconstructies die mijn ruimte verkleinen) die nog een beperkte extra reductie geven?

Veel dank.
Een gevel reduceert een dB of 20, maar dat is omgevingsgeluid. Muziekgeluid met veel laag wordt misschien wel 10 dB minder gereduceerd.

Een jazzdrummer die met brushes speelt gaat veel minder hard dan een rockdrummer met een gehoorprobleem of met dopjes in. Maar mijn ervaring die helaas richting de 30 jaar gaat geeft toch echt hogere waarden qua gemiddelde geluidsniveaus, die ook de laatste jaren nog zijn toegenomen vanwege minder gedempt geluid/alles mot steeds hard'r .

Maar als je goed met de buren kunt zal meester Visser niet snel langskomen.

Naar de andere kant is veel ingewikkelder, dat heeft met flankerende geluidsoverdracht te maken en dat kun je niet makkelijk inschatten. Maar ik heb als credo: in een rijtjeshuis kun je niet drummen.

Mijn zwager oefende bestoeter op zolder en de buurman twee huizen verderop was drummer en oefende ook op zolder, in rijtjeshuizen in een woonwijk, en dat ging prima. Allemaal jonge mensen in de buurt die elkaar wat gunden. Dan kan veel, als mensen sjagerijnig worden op elkaar kan niets meer.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-03-2018, 21:13
Junior Member

Dank je opnieuw Bert.

Ik heb wat ge´nformeerd en denk dat ik er nog wel baat bij kan hebben als:
- ik de vloer met gepersd schuim bedek van 5cm dik, daarover hout en tapijttegels
- ik een raster langs de wanden maak van hout en schuim van 5 cm dik (met dun laagje schuim of rubbertjes achter het hout ook)

Denk je dat dit me zal helpen?

Sowieso lijkt het me wijs om een kick en snare hard te gebruiken en dan dbs te meten in mijn huis, bij de inpandige burenin huis en bij de uitpandige buren (is immers ook in hun belang ).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-03-2018, 10:12
Vintage Member

Je deur is denk ik de bepalende factor, en de kierdichting daarvan. Daarna je plafond.
Als je wat wilt meten moet je een luidspreker in die ruimte zetten, roze ruis afspelen en dat opnemen.
Dan hetzelfde geluid buiten bij de buren opnemen.
Dan kun je met een analyzer precies zien wat er gebeurt en kun je uitrekenen hoeveel dB isolatie je hebt/tekort komt .
Dan kun je ook horen waar de zwakke punten zitten.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-03-2018, 19:11
Junior Member

Het plafond is geisoleerd bij de bouw door de aannemer, evenals de muren (meerwerk/prijs). Ik zou denken dat dat al best oke zou zijn.

Wat zou je zeggen van de constructie die ik noemde zonet, op muren, vloer en plafond, gaat me dat helpen of zeg je: dat heeft weinig zin? Gezien je vorige post vraag ik me dat namelijk af.

Dank je Bert
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-03-2018, 08:07
Vintage Member

Weet ik vanaf hier natuurlijk niet.
Ik weet ook niet precies hoe de boel in elkaar zit.
Vooral een zwevende vloer is iets waar je aan moet rekenen of moet weten wat je doet aan de hand van de relevante parameters/metingen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten