homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 13:26
Senior Member

Reputatie: RJ89 is op goeie weg
Standaard KRK Rokit RP4 G3 probleem!

Hallo mede forummembers.

Ik stuit op een vervelend probleem,ik heb afgelopen vrijdag mijn krk’s binnengekregen van de winkel,alleen ervaar ik er een aantal problemen mee.

Ten 1e zit alles netjes op randaarding aangesloten en is mijn setupje als volgt:

iMac 21.5
Apogee Duet 2
Krk rokit aangesloten via Jack Jack

Als ik de computer aanzet en vervolgens de boxen aanzet dan zijn de boxen muisstil,maar zodra ik een audiofragment afspeel(Cubase,YouTube maakt niet uit) komt er in eerste instantie helemaal geen geluid uit tot ik het volume voor de helft opendraai en dan springt er opeens het geluid uit,vanaf dat moment zit er ook meteen een ruis in mijn speakers,deze verdwijnt niet meer. En ook bij het uitschakelen van de speakers via de schakelaar achterop de speaker,geven de speakers soms een enorm harde knal(dit lijkt me verre van gezond).

Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd(ook zonder randaarding) maar het helpt niet,vervolgens dacht ik dat het misschien aan mijn duet lag omdat de boxen ook pas reageren bij hoger volume,maar ik heb 1 box eens aangesloten met een RCA-Jack kabel naar mijn mp3 speler,ook op mijn mp3 speler reageren de boxen pas op hoog volume(het geluid komt dan ineens tevoorschijn alsof je de audio kabel dan pas inplugd) vanaf het moment dat het geluid eruit is gekomen doen de boxen het ook op laag volume.

Ik heb dus 3 problemen.

-flinke ruis zodra er audio uit de boxen komt(dit blijft ook zo na stoppen van audio)
-boxen reageren pas om inkomende signaal nadat volume eerst flink is opengedraaid
-harde knal uit boxen bij omzetten schakelaar speaker

Dat de ruis pas komt nadat er een audiosignaal komt zal dan wel iets te maken hebben met dat de boxen dan ook pas reageren.

Dit is niet normaal toch?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 14:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: KRK Rokit RP4 G3 probleem!

Dit is zeker niet normaal.

Ik neem aan dat je de outputs van de Apogee eerder al gebruikt hebt? En dat die zich toen wel normaal gedroegen?

Test de Rokits even op een andere bron. MP3 player, Hifi set, maakt niet uit.

OF

Hang even iets anders aan de Apogee. Bv. een hoofdtelefoonversterker.

Hou er ook rekening mee dat de ingangen van de meeste monitors te gevoelig zijn.

Vermits de Rokits nieuw zijn, terug ermee na de test, als die uitwijst dat het probleem in de Rokits zit.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 14:43
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Dit is zeker niet normaal.

Ik neem aan dat je de outputs van de Apogee eerder al gebruikt hebt? En dat die zich toen wel normaal gedroegen?

Test de Rokits even op een andere bron. MP3 player, Hifi set, maakt niet uit.

OF

Hang even iets anders aan de Apogee. Bv. een hoofdtelefoonversterker.

Hou er ook rekening mee dat de ingangen van de meeste monitors te gevoelig zijn.

Vermits de Rokits nieuw zijn, terug ermee na de test, als die uitwijst dat het probleem in de Rokits zit.
Ik heb al een mp3 aangesloten op de Krk en hiermee heb ik ook dat ik eerst het volume een deel open moet draaien voordat er geluid uit komt.

Mijn headphones werken uitstekend op de apogee.

Nou even het volgende,ik heb dus gelezen dat de nieuwe generaties Krk’s een auto stand by hebben,dit betekent dat de krk pas uit stand-by gaat na een bepaalde DB input signal....en ook in stand-by gaat als er 30minuten op laag volume word gewerkt....dit zou dus “zomaar” het probleem kunnen zijn van het pas reageren op hoger volume.

Ook heb ik nu ergens gelezen dat de Krk’s een ruis van zichzelf hebben,misschien is dit mijn ruisprobleem?

Mocht dit dus kloppen(wellicht dat iemand op het forum ook Krk’s heeft van 2e of 3e generatie) kunnen we dit dus misschien al weg strepen.

Dan blijft natuurlijk het knalgeluid bij uitschakelen van de speaker over.

De Krk’s doen dus exact hetzelfde met een mp3 er direct op aangesloten(ruis en pas later reageren is hetzelfde als via de duet)

Ik weet wel dat ik niet meer de originele usb kabel van de duet heb,maar dit lijkt me geen enkel probleem te zijn?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 20:01
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dan zijn ze kapot. Inruilen!
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 20:17
Senior Member

Citaat:
Dan zijn ze kapot. Inruilen!

Okee,en kan het dan geen elk ander probleem zijn? Een eventueel stroomproblemen of dergelijke.

En misschien kan iemand het stand-by verhaal bevestigen omdat ik dit veel lees op internet dat andere mensen dit ook hebben.

In ieder geval heb ik de winkel waar ik de set heb gekocht ook gemaild over dit probleem dus ik ben ook zeer benieuwd naar hun reactie.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 20:25
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik heb dit ook een paar keer gehad met metingen waarbij ik een stel actieve Focal (bezopen dure ook nog eens een keer)- of KRK-monitoren moest gebruiken. Mijn Edirol UA-25 ging alleen op 10 en zelfs het dichtdraaien van de volume maakte niets uit.
Als ik dan de computer opnieuw opstartte werkte alles wel goed.
Je gaat dan aan een probleem met de driver van de interface denken?
Nu ik erover denk was het steeds in Belgie waar dit gebeurde, en dat bedoel ik als feit, niet als dom grapje.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 21:59
Senior Member

Ja ik lees op internet een aantal verhalen over een “auto stand by” in de Krk’s die je uitschakelt door het volume omhoog te draaien(op internet staat dat er bij -50db de auto stand by off word gezet en dat dan het geluid word ingeschakeld ).

Als ik mijn krk’s Inschakel moet ik ze op -45db(+20db) zetten en dan komt er direct het geluid uit,hou ik ze lager dan blijft het geluid ook weg,het kijkt dus wel een beetje op het stand by verhaal,als ze aanspringen dan blijven ze ook aan en kan het volume ook zonder problemen lager worden gezet,zelfs als je ze mute doen ze het erna weer,alleen als de krk’s worden uitgeschakeld en weer ingeschakeld moet de interface weer eerst op -45db.

Toen ik ze de laatste x uitschakelde had ik de speakeroutput en de headphone output beide gemute en mijn iMac op interne geluidskaart gezet, ook had ik de monitors op een andere stekkerdoos dan de iMac,toen knalde ze niet bij uitschakelen. Ik weet niet of dit door de veranderde instellingen komt of dat ze nu toevallig niet “knalde”.

De ruis kan ook zomaar de “ruis” van de krk’s zelf zijn,ik meen gelezen te hebben dat deze monitors dat hebben,het is niet heel hard maar je hoort het wel als de muziek op lager volume staat.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 23:54
Vintage Member

Het stand-by verhaal is één ding. Maar ze ruisen ook...

Ik heb 10 paar actieve luidsprekers van drie merken. Die schakelen gewoon in als 't nodig is. Sommige zijn 40 jaar oud...

Toegegeven, soms schakelen ze wel eens uit bij bv. een film met lange geluidsloze passages. Maar bij muziek komt dat niet voor. Zelfs niet bij klassiek.

Ik ken die KRK's van elektronica doordat ik er al enkele gerepareerd heb. De opbouw is in verhouding tot de prijs belabberd. De laatste tijd, sinds KRK van Gibson is, is dat zeker niet verbeterd.

Een veel voorkomende fout is bv. dat de print van de ingangsschakeling kapot gaat. Niet de componenten, maar de print zelf. En dat is ongehoord. De luisprekers produceren dan de vreemdste geluiden die meteen weg zijn als je de flatcable die de twee printen verbindt losmaakt.

En met de spanning van het net heeft dat niks te maken. Ik heb al jaren geen zwakke netspanning meer meegemaakt, alhoewel dat zeker nog plaatselijk voorkomt. Maar moderne apparatuur mag daar geen last van hebben. Zeker zoiets simpel als een eindversterkertje niet. Als dat nu een 2 kW bak was op een oud lichtnet, dan misschien wel.

Laatst gewijzigd door cyrano; 04-03-2018 om 23:59
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-03-2018, 10:10
Senior Member

Citaat:
Het stand-by verhaal is één ding. Maar ze ruisen ook...

Ik heb 10 paar actieve luidsprekers van drie merken. Die schakelen gewoon in als 't nodig is. Sommige zijn 40 jaar oud...

Toegegeven, soms schakelen ze wel eens uit bij bv. een film met lange geluidsloze passages. Maar bij muziek komt dat niet voor. Zelfs niet bij klassiek.

Ik ken die KRK's van elektronica doordat ik er al enkele gerepareerd heb. De opbouw is in verhouding tot de prijs belabberd. De laatste tijd, sinds KRK van Gibson is, is dat zeker niet verbeterd.

Een veel voorkomende fout is bv. dat de print van de ingangsschakeling kapot gaat. Niet de componenten, maar de print zelf. En dat is ongehoord. De luisprekers produceren dan de vreemdste geluiden die meteen weg zijn als je de flatcable die de twee printen verbindt losmaakt.

En met de spanning van het net heeft dat niks te maken. Ik heb al jaren geen zwakke netspanning meer meegemaakt, alhoewel dat zeker nog plaatselijk voorkomt. Maar moderne apparatuur mag daar geen last van hebben. Zeker zoiets simpel als een eindversterkertje niet. Als dat nu een 2 kW bak was op een oud lichtnet, dan misschien wel.
Bedankt voor je brede uitleg!

Het stand-by verhaal zal inderdaad ook wel kloppen.

Gisteravond had ik geen knallen meer dus ben benieuwd of het nu zo blijft ivm veranderde instellingen.

De ruis vraag ik me nog een enkel ding over af,ik heb al begrepen dat de krk’s bekend staan om een “eigen ruis” misschien is dit bij mij wel de eigen ruis...de ruis word niet erger/minder als ik het volume op de interface en of Krk’s omhoog/omlaag draai.

Misschien zegt dit iets meer?

In ieder geval bedankt voor je support en had de winkel ook al gemaild. Nog niks terug gekregen daarop.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-03-2018, 13:28
Vintage Member

Dat zal wel kloppen. Het zijn nl. de KRK's zelf die ruisen...

Het zou vandaag echt geen kunst mogen zijn om een eindversterker te ontwerpen die nooit ruist.

De KRK's ruisen soms. Ik vermoed dat dat met een te hoge bron impedantie te maken heeft. Volgens de specs is dat onzin, maar toch ruisen ze.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten