homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 23:20
Junior Member

Reputatie: Crumpler512 is op goeie weg
Standaard Studio-, lesgeef- en repetitieruimtes in onderkelderde woning

Hallo allemaal,

Er zijn plannen om een woning te bouwen, en een in een (half) ondergrondse kelder 2 ruimtes te bouwen, met aan 1 grotere ruimte een extra booth/controle kamer.

Doel: instrumentlessen geven en daarnaast ook collega muzikanten helpen aan een goede repetitie-ruimte met opname-mogelijkheden.

Een beton-plaat woning spreekt me aan, alleen heb ik zelf totaal geen ervaring met bouwen. Ik probeer zo snel mogelijk een afspraak te maken en opzoek te gaan naar architecten die hier ervaring mee hebben.

Lijkt dit jullie verwezenlijkbaar?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-03-2018, 19:55
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Studio-, lesgeef- en repetitieruimtes in onderkelderde woning

Het kan wel, een voorbeeld is de Alternator Studio, nu http://www.ttmusic.be/#ruimtes, waar een paar repetitieruimten en een controleruimte onder een woning zijn gesitueerd.

Op het moment is iemand bezig met een soortgelijk project in BelgiŽ.

Als je het stil wilt hebben moet je wel precies weten wat je doet.
Je moet de ruimten ontkoppelen op juiste frequentie, alle verbindingen moeten doordacht zijn omdat anders geluidoverdracht plaatsheeft, de luchtverversing moet kloppen, noem het maar op.

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 03-03-2018 om 20:06
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 14:13
Junior Member

Bedankt voor je reactie, Bert.
TTmusic bij Tim ken ik inderdaad, het zou inderdaad over hetzelfde gaan maar iets grotere ruimtes + daglicht proberen voorzien in de ruimtes.

Over welk complex gaat het, dat ook bezig is met bouwen? Lijkt me handig om dit eens te bekijken/mee te volgen!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-03-2018, 17:40
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik weet niet of hij er op zit te wachten dat ik dat zeg, maar volgens mij volgt hij dit forum, dus wellicht reageert hij.

Maar het betreft altijd projecten die een hoop voorbereiding, reken- en tekenwerk en kennis vereisen, zomaar iets kopiŽren is een garantie voor narigheid, helaas.

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 04-03-2018 om 18:04
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-03-2018, 12:10
Junior Member

Na wat inlezen ben enkele mogelijk optie's tegengekomen.
Daar het "bouw"process helemaal niet bezig is, en ik slechts nog maar net met dit idee zit ga ik nu nog geen grote knopen doorhakken.
Ik wil wel al soort van idee hebben hoe ik dit ga aanpakken moest alles in een stroomversnelling belanden.

> betonnen kelder (de ruwe muren van de ruimtes al voorgegoten in beton)
Optie 1: box-in-box mbv. een 2e betonnen vloer gegoten op de onderliggende rubberen dempers met daarop muren bestaande uit kalksteen, spouw met isolatie tussen kelder en kalksteen muur.

Optie 2: box-in-box bestaande uit rubberen schokdempers met daarop houten vloer en muren opgebouwd uit ijzeren frame, allemaal lichtere materialen dus.

Optie 1 lijkt me meer werk, gaat dit een extreem verschil demping zijn? Kan er met optie 2 ook veel massa worden bekomen? Of wordt dit lastig ivm. gewicht van het plafond

De (heel) ruwe afmetingen van de 2 ruimtes worden 7x8 en 5,5x4
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-03-2018, 17:40
Vintage Member

Een vloer wordt belast met verschillende gewichten.

Een betonvloer van 150 mm weegt veel waardoor het minder uitmaakt of je er alleen of met een paar mensen op verblijft of lichtere/zwaardere apparatuur opstelt.

Een houten vloer klopt al snel niet meer omdat bij vrij kleine gewichtsfluctuaties de resonantiefrequentie verandert.

En hout isoleert natuurlijk ook niet zoveel als dik steenachtig materiaal. Een gebouw met zware stenen wanden isoleert veel meer geluid dan een houten schuurtje.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten