homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 13:51
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Hoor de verschillen

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=163158.0
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 14:44
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Hoor de verschillen

Ik vind de reacties een beetje weinig zeggend. Niemand vertelt op wat voor apparatuur hij het exact geprobeert heeft, en al helemaal niet in hoeverre zijn apparatuur HD geluid en lossless ondersteund.
Zullen niet de eersten zijn die zeggen geen verschil te horen op hun budgetmerk 20w torentje.

Ikzelf hoor bij dit soort 'testjes' wel degelijk verschillen als ik het over mijn HD 32bit 192khz interface (al is 192khz m.i. overmatig en onnodig).
Scheelt wel erg wat je afspeelt. Bij rustig klasiek orkest bijvoorbeeld hoor je het veel sneller dan bij snoeiharde rock.
En waar het homerecording betreft vind ik de plugins snel slecht worden bij vrij lage rates.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 15:24
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Eindelijk eens een blinde test... Moet zeggen dat ik het (tot mijn verbazing) bij Suzanne Vega wel direct hoorde op mijn cheapo Logitech computer speakertjes. Bij Coldplay was echter dan weer die waarvan ik het meest dacht dat die het NIET was, uitgerekend wl de wav...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 16:56
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik hoor er niets van.
Ik heb nog wat vergelijkbare tests opgezocht en ook daar nada.
Al dit soort tests (Verschil CD en MP3, verschil CD-speler met bitstream en normaal, verschil tussen 5 versterkers in prijsklasse tussen 125 en 20.000 gulden) die ik dubbelblind heb gedaan met lui die gouden oren denken te hebben wezen uit dat niemand iets hoort.
En als je links en rechts omkeert hoort dat ook niemand, terwijl er dan, als men er op let, wel hoorbaar verschil is :-).

Een kameraad van me die R&D-koning bij een gerenommeerde PA, hifi, studio- en bioscoopapparatuurproducent is (en die bij een aantal van bovenstaande tests was betrokken) heeft niet zo lang geleden bij een test nog geconstateerd dat verschillen tussen amps imaginair zijn; hij deed niet mee aan de luistertest omdat hij liever iets zinnigs doet, toen men hem zei dat er duidelijke verschillen waren. Hij heeft een meetapparaat gepakt, de volumes van de verschillende amps gekalibreerd en is weggegaan (zonder te luisteren ). Niemand hoorde daarna nog iets.

Maar het blijft interessant en mijn tests beperken zich tot in totaal enkele tientallen mensen, dus statistische significantie is twijfelachtig.

PS
Ik kan persoonlijk wel het verschil tussen lossless, MP3 en LP horen .
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 17:30
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Ik vind de reacties een beetje weinig zeggend.
Integendeel. De reacties zijn veelzeggend, in die zin dat er geen lijn in te trekken valt.

Lang geleden had mijn pa een stel geluid ingenieurs van de BRT en een ander stel audiofielen op bezoek. De reden was dat de installatie thuis was uitgebreid naar stereo. De Quad 22 had een tweede eindversterker, er was een tweede Golden Wharfedale luidspreker gebouwd en de bron, een Elac platenspeler, was al langer stereo. En vinyl in stereo was er ook al in huis. Vnl. jazz.

Als uk van 5 herinner ik me de commentaren. Zo prachtig, stereo. En die diepte. Mooi, toch?

Een paar dagen na de luister sessie ontdekte m'n pa dat de twee luidsprekers per vergissing op n eindversterker aangesloten waren. Mono dus.

Het luisterpanel was te beleefd en te begeesterd om te horen dat het mono was. Dat zou nochtans voor ervaren luisteraars duidelijk moeten zijn.

Een test met stereo, wetenschappelijk en grondig aangepakt door de BBC in de vroege jaren zestig, wees uit dat frequente concert bezoekers als kritisch panel veel betrouwbaarder zijn dan de geluidstechniekers van de BBC zelf.

Die techniekers vonden telkens een probleem, waren het daarover eens, maar bij herhaling van de test vonden ze telkens een ander probleem. Telepathie? Ik denk het niet, maar ik weet wel dat psychologische factoren overheersen bij luistertesten. En hoe hechter de groep, hoe onbetrouwbaarder de resultaten. Recent wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dat. Eens je tot een "partij" hoort, daalt je IQ, zo blijkt. Dat is dus ook een reden waarom de USA zo'n rommeltje is. Er zijn maar twee partijen. Geen mogelijkheid tot differentiatie...

Geloven is voor de meerderheid nog steeds beter dan weten. Zolang dat zo blijft, zal de mensheid z'n problemen niet oplossen.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 17:39
bsp bsp is offline
Senior Member

Men kan het in de amps zoeken, maar de player is zeker zo belangrijk. En lang niet alle players kunnen de hoge waardes aan.
Leg je een (echte) lossless flac in een (zeker wat oudere) gemiddelde cd-speler zoals je ze in de huiskamers vindt dan is de kans inderdaad klein dat je een verschil zult horen, en dat zal dan ook het meeste geantwoord worden. Ook hoor je het verschil minder/niet als de speakers van matige kwaliteit zijn, en dat is toch wat ik ook in de gemiddelde huiskamer zie staan.
Maar dan zullen de resultaten van een enquete/onderzoek ook zeker niet valide zijn.

Dan is het ook nog de vraag of de lossless flac wel echt van de kwaliteit is zoals hij aangeboden wordt. Er zijn genoeg flacs die van een cd of zo omgezet zijn en dan heb je er niets aan. Ik ben het echt vaker tegen gekomen h ... "ik heb een hoge kwaliteit flac gemaakt van die mp3, maar ik hoor het verschil niet hoor".

Maar als ik hier in hoge ranges opgenomen heb en (zelfs 1:1 zonder dithering) omzet naar cd of mp3 kwaliteiten verliest die opname toch echt wel net wat diepgang. Die "ting" of "ping" is toch net niet meer zo helder. Het in beginsel lekker klinkend gemasterde nummer wil dan nog wel eens modderig worden na conversie (ook zonder dithering).
Of dat serieuze weerslag heeft op de luisterbeleving en of het behoudt ervan wel zoveel zin heeft zal ik zeker ook niet ondersteunen, maar dat er verschil is roep ik toch echt hard.

En ooit heb ik eens op een setje van (in hfl) pakweg een ton met manshoge speakers van 20 ruggen per stuk wat muziek (analoge HQ tapes) mogen beluisteren en dat klonk toch echt wel alsof je tussen het orkest in zat (daarna nooit meer zo, ongeacht welke apparatuur waaronder ook hoogwaardig).
Ik zou er geen ton voor over hebben, maar zulke kwaliteit bestaat. Of denkt men echt dat al die B&O, accuphase en Marantz kopers en zo zot zijn?

Mijn persoonlijke conclusie. In de meeste gevallen zul je inderdaad geen significant verschil horen, en binnen het nut zal het zeker ook lang niet altijd relevant zijn. Maar het verschil is wel degelijk mogelijk, bestaat, en zal er in serieuze vergelijkingen ook echt wel zijn.

Laatst gewijzigd door bsp; 02-03-2018 om 18:32
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 18:48
bsp bsp is offline
Senior Member

Trouwens nog een opvallend detail. Hometheatre forum?

Je wilt niet weten hoeveel mensen ik ken met een home theatre "voor het mooie geluid" waar zo'n setje met hardplastic uit 1 stuk geperste kastjes door de huiskamer staat waarvan ze vinden dat het super geluid is maar wat voor geen meter klinkt en ook nul power heeft. Begrijpelijk met die kleine basvellekes met dynamomagneet er achter.
Ik heb nog wel wat ouwe speakers staan die (zeker als ik er wat tweetersatelietjes bij hang) meteen toprange binnen al die hometheatre's zouden zijn. Die HT-setjes halen vaak de ouderwetse simpele 50w 3-weg kwaliteit niet eens.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 19:11
Vintage Member

Citaat:
Of denkt men echt dat al die B&O, accuphase en Marantz kopers en zo zot zijn?
Natuurlijk zijn die mensen niet zot.
Ik kan op mijn Omega Planet Ocean of IWC ook beter zien hoe laat het is dan op mijn Casio.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-03-2018, 09:25
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Natuurlijk zijn die mensen niet zot.
Ik kan op mijn Omega Planet Ocean of IWC ook beter zien hoe laat het is dan op mijn Casio.
Tjah. Met een eendje kom je ook op dezelfde lokatie aan als in een vayron.

Als je er wat dieper over na gaat denken wordt het zelfs een zwaar baud standpunt.
"Je hoort het verschil toch niet" roept iedereen altijd. Maar ondertussen wordt gelijktijdig altijd de duurste gear met de hoogste specificaties en de meeste lampjes aangeraden ".. want de rest is bocht".
Erg tegenstrijdige standpunten waardoor je je af gaat vragen of de hardst roepende reviewers en adviseurs wel echt weten waar ze over praten. Leuk al die statistiekjes en dure vaktermen, waar je niets aan hebt als ze ze niet begrijpen.
Het lijkt wel een hoop kuddegedrag en pauwengepronk.

Citaat:
"ik heb een hoge kwaliteit flac gemaakt van die mp3 en afgespeeld op mijn dure apparatuur met hoge specificaties en heel veel knipperende lampjes, maar ik hoor het verschil niet hoor".
Ach, zulke uitspraken komen zo lekker interessant over. Al zooo vaak gehoord en gelezen. En het meest verbazende is dat de uitspraken en wie ze uitspreken vaak nog serieus genomen worden ook.

Is trouwens al nooit anders geweest. Mijn zelf samengestelde 150w setje van onbekendere merken in de auto deed mijn spiegels en carrosserie harder trillen dan al die 300w pioneer en kenwood sets die iedereen moest hebben en ook had om er bij te horen. Konden ze niet hebben als ik ze compleet weg blies met ook nog eens haarzuiver geluid.
Toen bose accoustimas net uit was en iedereen er zijn rekening voor leeg trok ook eens zo'n set nagebouwd (kwart van de prijs). Maar dan niet met n (1, uno, one, ein, un) kleinvel basspeakertje van 35 watt, maar met twee gespiegelde fysiek gekoppelde basspeakers van 2x80w (echt wattage) met voldoende vel en hoge kwaliteit tweeters in de satelieten die wel goed gefiltert waren. Hopaaa, weer wat bose accoustimas bezitters zwaar over de zeik want "hoe kan dat??".
En de twee keer 100w drieweg speakers in mijn huiskamer verbazen ook nog steeds regelmatig die 200+ watt plastic HT bezitters.
Mijn studio durf ik niet eens te specificeren, want die is zo goedkoop en toch van prima kwaliteit dat ook dan wat mensen over de emmer zullen gaan (en soms ook al gegaan zijn).
Kwaliteit zit niet zozeer alleen in (dure) merken en veel lampjes. Correct toepassen is veel belangrijker!

Dat "ik heb de meeste lampjes van het duurste merk" gedoe zal nooit veranderen. Meestal mag je andermans gear aanbidden, maar als jouw spul wat beter presteert zijn ze over de zeik. Mag, prima, ieder zijn ding, ik het mijne. Maar wel vreemd eigenlijk. En bezit van populaire merken wil nog niet zeggen dat hun visie, "kennis" en ervaring daardoor de juiste is.
Dus wie niet geloofd in die hogere kwaliteiten in geluid is welkom om te komen luisteren (en dan heb ik niet eens zulke dure hoogwaardige spullen waar het nog beter op te horen is. Ik heb niet veel om flink mee te pronken maar kan het kwaliteitsverschil wel laten horen ).

Laatst gewijzigd door bsp; 03-03-2018 om 10:13
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 03-03-2018, 17:26
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Ik moet zeggen, de verschillen zijn net wel of net niet te horen voor mijn oude oren. Als je een sonogram maakt op eenschaal tot 22050 Hz dan zijn de verschillen enorm. In het plaatje 3 van de muziekjes naast elkaar, versies onder elkaar. De originelen hebben een spectrum dat doorloopt tot in ieder geval 20 kHz. (verticaal lineaire schaal tot 22,05 kHz, horizontaal een passage van 10 seconde) De middelste kwaliteit geeft af en toe wat geluiden boven 16 kHz weer. De slechtste kwaliteit laat ook daaronder gaten in het geluid vallen.
De lichtgrijze achtergrond is het ruisniveau van 16 bit.
Alle 3 kwaliteiten is prima naar te luisteren, echter je hebt niet voor niets apparatuur gekocht die 20 kHz haalt en 16 bit kan weergeven, toch?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vergelijk.jpg
Bekeken: 27
Grootte:  124.4 KB
ID: 19041  
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten