homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 22-02-2018, 00:59
Junior Member

Reputatie: Pardo is op goeie weg
Standaard Advies beginner

Hallo allemaal,

Ik ben een gitarist.
Naast veel gitaren, bas-gitaren en versterkers ben ik in het bezit van een redelijk uitgebreide home-studio (32 sporen recorder, mixers, vleugel, synthesizers, drumstel/slaginstrumenten etc.).
Ik heb alles wat nodig is maar ik doe dus helemaal niets via of met een computer.

Toch ben ik wel eens benieuwd of het iets voor mij is en vooral of het voor mij iets toevoegt.
Ik heb een iMac en uiteraard wel eens het gratis programmaatje Garageband geopend.
Leuk om wat mee te rommelen.

Mijn iMac is aan vervanging toe dus ik moet binnenkort aan een nieuwe computer.
Mijn computergebruik beperkt zich tot wat mailen en YouTuben maar toch heb ik af en toe de drang om me toch eens wat te gaan verdiepen in muziek maken en eventueel opnemen via de computer.

Met dat gegeven in mijn achterhoofd zou ik graag jullie advies willen betreffende een nieuwe computer en muziek software.
Het liefst blijf ik bij Apple omdat ik daar enkele goede ervaringen mee heb.
Ik overweeg ook om een Macbook aan te schaffen, die zijn er al vanaf zo'n 300 euro goedkoper dan de goedkoopste iMac.
Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste, want zoals ik al aangeef ben ik geen fanatieke computergebruiker.

Wat raden jullie me aan?
En hoe ben ik het meest voordelig uit?
Zijn er leuke DAW-programmaatjes te koop (naast Garageband) die niet al te duur zijn en waar ik mee kan beginnen?
Ik heb absoluut niet iets nodig als Pro Tools want dat is abracadabra voor me.
Maakt het qua prijs voor software verschil of ik Apple of Windows gebruik?

Belangrijk om te vertellen: ik heb een paar dagen met Garageband zitten rommelen en het gaf me al heel veel. Ik haalde lang niet alle mogelijkheden eruit en zo'n of een vergelijkbaar programma heeft denk ik dan ook alles wat ik uberhaupt nodig heb.
Het gaat me er dus echt om om te kijken of werken via en met een computer iets toevoegt voor mij.

En misschien voor jullie een rare vraag: waarom zie ik in veel 'homestudio's' vaak twee beeldschermen staan?
Ik bedoel als je via een iMac werkt heb je toch al een beeldscherm?
Wat is het nut en waarom doet men het?
Is het misschien om aan te sluiten op een laptop?

Groetjes

Laatst gewijzigd door Pardo; 22-02-2018 om 01:14 Reden: vergeten
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 22-02-2018, 12:41
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Advies beginner

Welkom op 't forum!

Om met de laatste vraag te beginnen, twee schermen zijn gewoon meer dan één. Veel DAW's vergen veel ruimte op 't scherm. Het kan ook zijn dat op het tweede scherm een Macbook aangesloten is. Soms werkt men met meer dan één computer. Daarbij produceert dan één computer muziek (met VSTi's, bv.) en neemt de andere op wat live toegevoegd wordt, of mixt het geheel.

Een goedkoop DAW is REAPER (60$). Maar het is ook een redelijk complex beestje. Voor de beginner is Garageband niet slecht. En Logic is ook niet zo duur, komt met een massa samples en is wat makkelijker in gebruik dan REAPER.

Van de nieuwste Macbook Pro's (die met de touchbar) zou ik wegblijven. Het toetsenbord deugt niet, aan de touchbar heb je nog niks en er kan niks aan geupgrade worden na aankoop. Een 2015 MB Pro is ook nog nieuw te koop en heeft nog een "ouderwets" toetsenbord. Hou er wel rekening mee dat die ook al geen USB of Firewire meer heeft. Wel 2 X Thunderbolt. Dan heb je redelijk dure verloopkabeltjes nodig (vanaf 30 €) om gewoon een ouderwetse muis met draad aan te sluiten. Er zijn al audio interfaces met Thunderbolt, maar die zijn dun gezaaid en duur.

Je oude Mac zou eigenlijk prima moeten meekunnen. Misschien een SSD laten plaatsen ipv de harddisk en ram uitbreiden? De nieuwere machines zijn nauwelijks sneller. Soms zelfs trager. Ik richt regelmatig nog een oude Mac Pro in voor zware Photoshop gebruikers of muziek producers. Die zijn gewoon beter voor die taak. Oh, ja, de "nieuwe" Mac Pro, die van 2013, het vuilbakje, is in promotie. Vermoedelijk is die nu ook "end-of-life".

Nog vragen? Shoot!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 22-02-2018, 14:46
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Hallo Pardo,

Een vraag in je lijstje die ik nog gemist heb: wat voor interface heb ik nodig?

Met jouw uitgebreide home-studio kan ik me voorstellen dat je die optimaal wilt integreren in je bestaande setup. Heb je al nagedacht hoe je het allemaal aan zou willen sluiten en wat dat mag kosten?

Als voorbeeld:
zelf heb ik een analoge mixer in de studio met 48 ingangen (24 inputs en 24 tape-returns) 8 subgroepen en master out. Al mijn instrumenten en gitaar- en bas- pre-amps zitten aangesloten op de mixer. Voor de integratie naar de computer heb ik een interface met 12 audio in- en uitgangen. De 8 subgroepen en de master gaan naar de ingangen van de interface en de 12 uitgangen gaan naar de tape-returns op de mixer.

Hoe zou jij jouw optimale studio wat dat betreft aangesloten willen hebben? Dat is namelijk bepalend voor de keuze van je interface.

Qua muzieksoftware (zgn DAW, Digital Audio Workstation) heb je software die alleen voor Mac is, en software die op meerdere platforms werkt. Software van Steinberg (bv Cubase) werkt zowel op Mac als op PC. Waar mensen voor kiezen is wat ze prettig vinden werken. Kwalitatief zijn er niet zoveel verschillen meer. Al deze programma's werken wel (redelijk) goed. Van een aantal kun je ook gratis demo's proberen voor een bepaalde periode. Dan kun je er een paar proberen totdat je die vindt, die je het fijnst vindt.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 23-02-2018, 19:04
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Hallo Pardo,

Een vraag in je lijstje die ik nog gemist heb: wat voor interface heb ik nodig?
Bij interfaces (mocht je die nog gaan aanschaffen) zit ook vaak een lite versie van een DAW bij. Hiermee kan je vaak al heel goed van start. Hier kan je ook op letten bij de aanschaf.

Dolf
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 18:38
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Voor echt goede geluidskwaliteit:
Apogee element 88: 8 topkwaliteit microfoonversters en dito AD-omzetters. Digitaal bediend vanaf Apple computer (dus geen onnauwkeurige of krakende knoppen) via Thunderbold aansluiting. Uit te breiden tot 24 microfooningangen via 2 ADAT's met twee extra kasten (kan ook een goedkoop ander merk zijn). Apple iMac computer: mooi groot scherm om veel te kunnen overzien (ook handig voor foto's e.d.)
Logic Pro: betaalbare top-kwalliteit software.

het kost wat geld, maar dan heb je ook echt iets.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten