homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-02-2018, 21:40
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling
Standaard advies ensemble opnemen

Ik krijg de vraag om een ensemble op te nemen die wereldmuziek zingt. Het ensemble bestaat 6 personen (2 bassen, 1 tenor, 2 alten, 1 sopraan).

Ik heb zelf geen ervaring met het opnemen van een ensemble (sowieso doe ik a heel lang geen opname's meer) en zou graag hierover jullie advies hebben.

Ik kan namelijk kiezen om ze in de (amateur) opnamestudio van mijn werk op te nemen waar ik een niet al te grote opnameruimte heb met demping en aparte regieruimte. Ik heb daar een X32 compact met Cubase en zou een aantal geschikte microfoons moeten vragen (heb al wel een AT2025, NT1, MD421 naast een aantal 58 en 57 en C02's).

Ik zou dan ieder een eigen microfoon geven omdat de opname ruimte een wat langwerpige ruimte is. Voordeel is dat iedere zanger apart in de mix volume kan bepalen, zelf de galm kan bepalen, etc.

Andere optie is om ze op te nemen in hun repetitieruimte (een kapel). Hier zou ik dan een laptop met een UR44 interface met 4 microfoon ingangen kunnen gebruiken. Je zou dan een XY opstelling kunnen maken met twee ondersteunende microfoons of een AB opstelling? Voordeel is dat je minder problemen krijgt met fases, veel natuurlijker opname maar je hebt minder invloed op resultaat als bv de tenor te hard zingt.

In plaats van de UR44 kan ik ook een Soundcraft SI exspression meenemen met interfacekaart en dan zou ik meerdere microfoons kunnen plaatsen.