homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-02-2018, 21:40
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling
Standaard advies ensemble opnemen

Ik krijg de vraag om een ensemble op te nemen die wereldmuziek zingt. Het ensemble bestaat 6 personen (2 bassen, 1 tenor, 2 alten, 1 sopraan).

Ik heb zelf geen ervaring met het opnemen van een ensemble (sowieso doe ik a heel lang geen opname's meer) en zou graag hierover jullie advies hebben.

Ik kan namelijk kiezen om ze in de (amateur) opnamestudio van mijn werk op te nemen waar ik een niet al te grote opnameruimte heb met demping en aparte regieruimte. Ik heb daar een X32 compact met Cubase en zou een aantal geschikte microfoons moeten vragen (heb al wel een AT2025, NT1, MD421 naast een aantal 58 en 57 en C02's).

Ik zou dan ieder een eigen microfoon geven omdat de opname ruimte een wat langwerpige ruimte is. Voordeel is dat iedere zanger apart in de mix volume kan bepalen, zelf de galm kan bepalen, etc.

Andere optie is om ze op te nemen in hun repetitieruimte (een kapel). Hier zou ik dan een laptop met een UR44 interface met 4 microfoon ingangen kunnen gebruiken. Je zou dan een XY opstelling kunnen maken met twee ondersteunende microfoons of een AB opstelling? Voordeel is dat je minder problemen krijgt met fases, veel natuurlijker opname maar je hebt minder invloed op resultaat als bv de tenor te hard zingt.

In plaats van de UR44 kan ik ook een Soundcraft SI exspression meenemen met interfacekaart en dan zou ik meerdere microfoons kunnen plaatsen.

Het hoeft geen CD kwaliteit te zijn maar ze willen goede opnames hebben voor promotie.

Wat is jullie advies/mening/....

Dolfje
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-02-2018, 21:53
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: advies ensemble opnemen

Wat IK zou doen:

- voor elke stem een aparte microfoon.

+

- Een paar microfoons voor het totaalbeeld in stereo, ORTF, NOS, RAI, whatever meets your fancy.

Dan heb je acht kanalen...
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16-02-2018, 08:39
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

Ik zou wegblijven uit de kapel...
Er is altijd vanalle geluid dat binnendringt...
Van vliegtuigen, klokken over auto's tot zelfs hanengekraai dat gegarandeerd opgenomen wordt!
Zo kan een opname echt lang gaan uitdraaien en zelfs frustrerend worden...

Cheers,
Exo.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-02-2018, 11:39
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Goeie, buitengeluiden. Ik weet dat de ruimte binnen een kerk is die weer midden in de binnenstad staat waar relatief weinig lawaai is maar hoeveel lawaai daar is weet ik ook niet.

Kom hierdoor op de optie om het wel op mijn werk te doen maar dan een grotere ruimte te nemen (en hopen dat het stil genoeg is).

Ieder een eigen microfoon (grootmembraam) condensator of juist dynamisch?

Is NOS/ORTF niet te weid gespreid voor een groepje van 6 mensen?

Alvast bedankt voor ieders zijn reactie.

Dolf

ps: RAI ken ik niet en kon niet direct een goede link vinden.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-02-2018, 14:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

NOS/ORTF/RAI zijn allemaal 't zelfde, met kleine variaties in afstand en hoek. Zie hier:

Stereo microfoon technieken - Goed geluid

Met een klein ensemble kan je dan kortbij plaatsen. Ik zou beginnen op 3 meter en korter bij gaan bij wijze van proef.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-02-2018, 13:50
Vintage Member

Ik zit te denken om zelf een matched pair condensator voor dit klusje aan te schaffen in de prijsklasse tot 600 euro. Wat zouden jullie suggesties zijn?

Rode NT5
Oktava MK012 MSP4
Lauten LA120

(dit is een snelle scan op site van bv thomann)

Dolf
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-02-2018, 22:27
Vintage Member

T-bone SC140? 88 € voor een paar.

https://www.thomann.de/nl/the_tbone_...SC140_195307_0

MXL 604 (=603, met pad en HPF), 39$ bij amazon

Volgens mij broertjes van Oktava MK012.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 18-02-2018, 22:56
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik vind matched pair altijd wel grappig...

Ik heb ooit een Bruel & Kjaer meetmicrofoon gekocht.
Dat zou dan de meest accurate microfoon in the galaxy zijn, of zo.
Later hoorde ik dat ze die gevallen ook in 'Matched Pairs'gingen verpatsen, wel per set iets duurder dan wanneer je twee willekeurige kocht.

Als je een meetmic koopt die de moeder van alle meetmic´s is, dan kan het toch niet zo zijn dat twee van die dingen geen matched pair zijn?

Bullshit is life.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-02-2018, 08:57
Vintage Member

Las ook dat matched pair de twee naastliggende microfoons in een serie, er dus vanuit gaande dat ze als ze gelijk na elkaar gemaakt zijn ze ook hetzelfde zijn.

Zouden er echt matched microfoons zijn die op basis van metingen geselecteerd zijn? Ik zelf denk het van niet dus dan is opeenvolgende in een serie de meest beste optie?

@Cyrano: is er geen verschil in kwaliteit tussen een paar van 88 euro en in de range van 600 euro?

Dolf
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-02-2018, 11:27
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfje Bekijk bericht
@Cyrano: is er geen verschil in kwaliteit tussen een paar van 88 euro en in de range van 600 euro?
Wie zal 't zeggen, Dolf?

Als je de gearslutz gelooft, natuurlijk wel.

Maar als ik kijk naar bv. een AKG C3000, zijn dat al vier totaal verschillende mics. En 't verschil met de C2000 is 1 condensatortje, dat de 3000 een bump in 't hoog geeft. Als je dat condensatortje weglaat, is een 3000 gelijk aan een 2000. AKG speelt graag met je...

Ik heb 6 Behringer B5's. Vier meten en klinken zeer gelijk. De twee laatste niet. Nu heb ik ook maar 2 van de zes nieuw gekocht, dus alles is mogelijk. Ik heb ook drie ECM8000's. Alledrie verschillende elektronica en verschillende capsule. Voor mij geen punt bij een massa product van 75 euro. Maar dat soort marketing blijkt nu dus ook B&K aan te spreken...

Ik denk dat de SC140 en de MK012 uit dezelfde Chinese fabriek komen. Mogelijk is de Oktava beter afgewerkt. Ik heb ze nog nooit naast mekaar gezien/gehoord. Maar voor 't prijs verschil wil ik best eens proberen om te zien of ik met de SC140 kan leven. En na 't bekijken van foto's van de ingewanden van deze mics ben ik zeker dat sommige reeksen identiek zijn. Of die reeksen vandaag nog te koop zijn, weet ik ook niet.

Ik weet dat de SC140 en de MXL 603 ook uit dezelfde fabriek komen. Maar MXL is groot genoeg om daar wat details aan te wijzigen én sympathiek genoeg om daar geen honderden euro's meer voor te vragen. Op die prijs van 39$ maken ze nog steeds een klein beetje winst, toch?

Waarom braderen ze? Reclame, magazijn opruiming, wat dan ook. Profiteer ervan.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten