homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 21-02-2018, 13:52
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: advies ensemble opnemen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Exoterrestrial Bekijk bericht
Ik zou wegblijven uit de kapel...
Ik zou dat niet te snel roepen. Velen zoeken het juist op.
Home - The Church Studios is beroemd om zijn klanken.

Moet je kijken wie er allemaal opnamen.
History - The Church Studios

Adele https://www.youtube.com/watch?v=DDWKuo3gXMQ
Seal https://www.youtube.com/watch?v=WiQi...Y1XWaYikWtaFq5
Herb Alpert https://www.youtube.com/watch?v=abmqr0SQSXM
En vele anderen.
https://www.youtube.com/results?sear...echurchstudios
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 21-02-2018, 18:31
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

Die is dan wel acoustisch behandeld en laat geen geluidslekkage van buitenaf toe .
De meeste kapellen en kerken...
Als je dat en de reflecties en galm in de hand kan houden hou ik niemand tegen om zich volledig te laten gaan .

Cheers,
Exo. .
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 02-03-2018, 20:08
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

EBS (25 cm 90 graden), NOS (30 cm 90 graden), RAI (21 cm 100 graden), DIN (20 cm 90 graden), ORTF (17 cm 110 graden)
Allemaal mooie stereo-opnamesystemen. In mijn ervaring veel mooier dan AB, MS, en zeker dan XY.
De kop-afstand bepaalt de tijdsverschillen. De openingshoek bepaalt de volumeverschillen. Let op! dat heeft dus niets te maken met richten op de geluidsbron. Met ORTF dient het ensemble binnen een openingshoek van 96 graden te staan. Je krijgt dan zowel op luidspreker als op hoofdtelefoon heel duidelijke plaatsing van de stemmen. En dat is mooi omdat je dan de individuele stemmen ook goed kunt volgen.

Microfoons:
Voor dit soort opnames heb je kleinmembraan niertjes nodig.
Ik gebruik graag een paar KM184's, want die zijn zeer gedetailleerd, zonder resonanties. Schoeps en DPA leveren nog betere kwaliteit, maar zijn ook veel duurder. Rode NT5 is heel betaalbaar, heel neutraal maar mist wat nuances (kan mij niet zo boeien).
T.bone SC140 is spotgoedkoop, klinkt neutraal, maar mist wat nauwkeurigheid en detail; En is lang niet zo robuust.
Veel andere microfoons hebben last van hinderlijke resonanties in het hoog.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 05-03-2018, 08:43
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Dank je wel voor de extra info Radix.

Ik heb vier km184's via kennis geregeld en gebruik er twee voor een ORTF opstelling en de andere twee voor de sopraan en alt en nog andere mics voor de rest.

Ik vroeg me af hoe hoog ik de ORTF zou zetten of maakt dat niet veel uit?

Dolf
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 06-03-2018, 13:58
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dolfje Bekijk bericht
Dank je wel voor de extra info Radix.

Ik heb vier km184's via kennis geregeld en gebruik er twee voor een ORTF opstelling en de andere twee voor de sopraan en alt en nog andere mics voor de rest.

Ik vroeg me af hoe hoog ik de ORTF zou zetten of maakt dat niet veel uit?

Dolf
Een persoon heeft al gauw 85 cm ruimte nodig, hetgeen inhoudt dat jouw akoestisch podium minimaal 5 x 85 = 425 cm is (6 personen is 5 tussenruimtes). Bij zo'n compacte opstelling geeft een ORTF op 4 meter afstand een mooi akoestisch podium zowel op luidsprekers als op hoofdtelefoon. Met de microfoons op mondhoogte is het raadzaam om een tapijt midden tussen zangers en ORTF te leggen, om grondreflecties te dempen. Effectiever is een deken over een paar stoelen. Bij gebruik van muziekstandaards is misschien een iets hogere plaatsing nodig.

Ik denk dat je de andere microfoons straks niet gaat gebruiken in de mix, omdat die eerder de transparantie van de opname verstoren, dan de geluidskwaliteit verbeteren.

Heb je een duidelijk solist? Laat die gewoon een paar stappen naar voren doen (de natuurlijke fader).
Ook kun je een solist met een solo microfoon recht tegenover het ensemble zetten. De ORTF is niet heel gevoelig aan de achterzijde, net zo min als de solistenmicrofoon. Zo kan de solist het ensemble goed horen, en omgekeerd (de natuurlijke monitorluidspreker).

Pas in een kapel op voor brandpunten van reflectie. Een ronde muur of gewelfd dak kan weerkaatst geluid concentreren.
Pas op voor complexiteit. Een ORTF heeft het voordeel dat je elektrisch snel klaar bent en je aandacht kan besteden aan de musici. Met rust en enthousiasme krijg je betere muziek. Met teveel microfoons kom ik nog wel eens in tijdnood om alles goed neer te zetten, of in verwarring over wat er allemaal van invloed is.

Succes!
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 06-03-2018, 15:33
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Nogmaals bedankt Radix!

Ik had al besloten om het op mijn werk te doen om de reden dat het stiller is, niet hoeft te sjouwen met apparatuur en een aparte regie ruimte is.

Ik heb daar een kleinere smallere ruimte voorzien van absorptiepanelen (een hele wand is voorzien van voorwand met gaatjes) alleen is die misschien net niet breed genoeg (volgens mij 4x8 meter). Hier opnemen zal betekenen dat je zelf ruimtelijkheid aan toe moet voegen.

Ik heb nog een groter muzieklokaal (denk zo'n 70m2 oppervlak of meer zelfs) dus daar is voldoende ruimte om de ORTF mic's op 4 meter te plaatsen.

Zal inderdaad wat kleden meenemen om reflecties van de voer te dempen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Ik zal wat foto's maken.

Dolf
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten