homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-02-2018, 13:30
Junior Member

Reputatie: manofmayhem is op goeie weg
Standaard Dubbele garage isoleren voor drum-recording

Beste mede-forumleden. Ik en mijn vriendin staan op het punt om onze eerste woning te kopen.
Mijn grootste wens is om een studio bij de woning te hebben waarin ik bands kan opnemen.
Het grootste probleem zal dus het isoleren van de drums worden (met name de lage frequenties).
De ruimte moet geschikt zijn om te repeteren, op te nemen en af te mixen.

Nu hebben wij een mooie woning op het oog die beschikt over een dubbele vrijstaande garage. Afmeting is 5,77 bij 5,66.
De schuur is enkelsteens, heeft een plat dak, is niet geÔsoleerd en heeft 2 metalen deuren.
Daarnaast is nog wellicht het grootste probleem dat de garage zich op 1 tot 1,5m van de buren bevind...
Al met al lijkt mij dit niet ideaal (understatement), maar ik zou graag jullie bevindingen horen.
Het budget zal zo rond de €15.000 tot €20.000 liggen om de studio te realiseren.

Is het met dit budget haalbaar om deze ruimte goed genoeg te isoleren?
Of is het verstandiger om de ruimte af te breken en vanaf 0 opnieuw op te bouwen, zodat er met alles rekening gehouden kan worden (en is dat wel haalbaar van dit budget)?
Er zijn namelijk nog wel een aantal andere vraagtekens die de ruimte met zich meebrengt. Z
o is de ruimte nagenoeg vierkant, wat akoestisch zeer onwenselijk is.
Dit zou dan ook gelijk aangepast kunnen worden. Ook zou de studio dan groter gebouwd kunnen worden (afhankelijk van een bouwvergunning en de bijkomende kosten).
Of is het sowieso niet haalbaar om een dusdanige geluidsreductie te bewerkstelligen met zo weinig ruimte tussen de studio en het huis van de buren voor dit budget?

Ik merk dat ik er alleen niet meer uit kom. Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-02-2018, 10:01
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Dubbele garage isoleren voor drum-recording

Eťn meter afstand betekent dat er geen geluidsreductie door geometrische uitbreiding is.
Drums in zo'n ruimte kunnen een niveau van wel 110-115 dB(A) hebben.
Op de gevel van een huis is meestal van 7.00 - 19.00 uur 40, van 19.00 - 23.-- uur 35, van 23.00 - 7.00 uur 30 dB(A) toegestaan.
Je moet dus zeker 70 dB(A) dempen.
Dat is op het randje van wat mogelijk is; ik zou de constructie precies moeten kennen om daar meer over te zeggen.

15.000 euro is snel op, of ga je zelf bouwen? Dan is er veel mogelijk.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-02-2018, 15:47
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Dubbele garage isoleren voor drum-recording

Wij hadden met de drums altijd afspraken met de buren omtrend tijdstip en duur. En als ze weg waren. Maar dat was ook geen studiosetup.

Drum is verdomde moeilijk om te dempen. En als het lukt loopt je het risico dat het op je terug komt in de opnames. Drum heeft ruimte nodig om goed te klinken.
Veel buren? Een studio geschikt voor complete bands staat zelden in een woongebied. Staat meestal lichtelijk afgelegen of tussen bedrijven.
Ik heb er genoeg bezocht met zakelijke redenen om dat te kunnen vaststellen.

Wat ik zou doen in een woonwijk.
Maak een goed geisoleerde studio. En bouw in de studio een geisoleerde ruimte voor de drums alleen. Waarom een hele studio drum level isoleren alleen voor de drums?
Zo gaat je studio ook nog werken als extra isolatielaag en kan het misschien wel werkbaar haalbaar en ook betaalbaar worden.
Maar eigenlijk zou ik niet graag tussen een hoop woningen in zitten.

Wat dus ook nog kan. Voor een budget van 15.000-20.000 kun je best een tijdje iets huren om als studio te gebruiken. Ben je al snel een paar jaar verder. En daarna van de opbrengsten blijven huren. En van de winst later alsnog aan huis een studio bouwen die wel de hoge omgevingseisen haalt.
Er staan bijvoorbeeld genoeg stallen leeg op het platteland te huur voor een paar honderd euro.
Dit is meer een zakelijk advies vanuit zakelijke expertise, als je er je brood van wilt maken.

Laatst gewijzigd door bsp; 15-02-2018 om 15:51
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten