homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 20:59
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard pitch

Misschien/waarschijnlijk ben ik gek, maar als ik een liedje (een rip van youtube als MP3) met adobe audition 1.5 (ik weet dat het oud is, maar verder werkt het perfect) een halve hoger zet (stretch, preserves tempo) en het opsla en het later via mijn mediaplayer afspeel verloopt de toonhoogte. En niet alleen bij mij maar ook bij andere lui waar ik mee speel.

Is daar een verklaring voor? Doe ik iets fout?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 21:02
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: pitch

Klopt vaak ja. Stretch je dan wordt de toon lager, en crop je dan wordt de toon hoger.

Maar heb je toevallig audacity bert? (anders ff downloaden, is gratis)
In audacity kun je onder "Effecten" kiezen voor "Tempo wijzigen". Dan verander je wel het tempo maar niet de toon.

Voorbeeldje
[verwijderd]

Laatst gewijzigd door bsp; 07-02-2018 om 21:52
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 21:15
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik wil alleen de toonhoogte veranderen, BSP.
Het tempo moet niet worden veranderd.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 21:44
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Ok. Verkeerd begrepen dan.
Dat doet audacity ook perfect. Toonhoogte wijzigen zit naast Tempo wijzigen.

Voor dit soort "simpele" handelingen vind ik audacity nig steeds perfect en ik grijp er ook vaak op terug.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 21:53
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Voorbeeldje (audacity). Luister bij 5 sec en bij 12,5 sec weer terug.

https://drive.google.com/open?id=1Zg...s_lQhrozTrULfx
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 23:26
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

En de laatste versie van Audacity ziet er niet meer zo pleistoceen uit

De ontwikkeling zit in een goed spoor. De spectrale selectie en veel ingebouwde effecten zijn echt goed. De Nyquist scripting onovertroffen voor het meeste wat ik doe. REAPER kan véél meer, maar kost me telkens uren. Effe een oscillator maken kan in drie lijnen zeer leesbare code.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 10:48
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
met adobe audition 1.5 (ik weet dat het oud is, maar verder werkt het perfect)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
En de laatste versie van Audacity ziet er niet meer zo pleistoceen uit
Juist. Met audacity altijd de recentste (verbeterde) versie met de nieuwste ontwikkelingen als je het bij houdt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
REAPER kan véél meer, maar kost me telkens uren.
Bijna geen enkel programma is zo simpel als audacity voor dit soort simpelere handelingen.
Daarom zei ik ook...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Voor dit soort "simpele" handelingen vind ik audacity nog steeds perfect en ik grijp er ook vaak op terug.

Laatst gewijzigd door bsp; 08-02-2018 om 10:52
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 11:02
Vintage Member

Maar waarom wordt die gepitchte (of hoe je het noemt) file corrupt naar verloop van tijd?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 11:31
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Maar waarom wordt die gepitchte (of hoe je het noemt) file corrupt naar verloop van tijd?
Om eerlijk te zijn. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een digitaal geluidsbestand corrupt wordt.
Een lp kan nog uitslijten maar een digitaal bestand werkt ondanks (beperkt) slijten tot hij gewoonweg niet meer werkt.

Dus als hij inderdaad mettertijd corrupt wordt vind ik dat zo verbazend dat ik verder ook geen antwoord heb.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken zijn missing (corrupt) bits waardoor de geluidscurves te weinig informatie gaan bevatten waardoor ze af gaan wijken wat voor geluidsverandering zorgt. Maar dat is eigenlijk wel heel ver gezocht.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 12:06
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Het is jaren geleden dat ik nog een corrupt audio bestand tegenkwam. Bedoel je dat het corrupt wordt na een aantal bewerkingen, of na een aantal keer afspelen?

Wat ik onder Windows meteen verdenk, zijn AV-scanners. Die hebben een probleem met audio. Waarom weet ik ook niet.

Verder wil Windows audio wel eens "helpen". Daarvoor worden voice filters ingezet. Die hoor je af te zetten als je muziek bewerkt. Maar ik vermoed dat die bij jou al lang af staan. De Mac heeft iets vergelijkbaar, maar dat heeft maar één knopje voor aan en uit. Het werkt per default ook alleen op de interne mic en zit dus zelden in de weg.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten