homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 12:48
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Alctron SM57 clone

https://www.amazon.de/Alctron-433-PM...=alctron+pm57b

Ik las op buitenlandse fora nogal positieve dingen over Alctron. Het gaat dan om hun versie van oa de UA610, hun u47 clone, enz.

Ik kwam deze tegen voor een absurd bedrag. Enige interesse in de bevindingen? Als er weinig interesse is ga ik de moeite niet doen, hé.
  #2 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 16:15
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Alctron SM57 clone

Bedoel je met SM57 clone een shure SM57?
Dan zou ik voor een originele gebruikte gaan. Staan er genoeg te koop voor 40.
En ook nog genoeg anderen die SM57 evenaren.

Alctron ken ik verder niet. Staan blijkbaar wel goed aangeschreven.
Alctron Group Buy Ribbon Problems - Home Recording forums

Hebben ze ook een SM58 clone? Of andere bekende types?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 18:31
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ik ben niet zo gek van het volgen van de standaards en verkies het avontuur. Ik heb hier bv een Beyerdynamic uit de 70's. Ik verkies hem elke dag boven een sm58. Sure is meer dan ok, omdat ze doen wat ze moeten doen, zoals mijn beta52 op kick bv. Maar beter zijn ze echt niet altijd. Lichtjes overschat ook, naar mijn persoonlijke smaak.

Soms valt het al eens tegen, maar soms is het geniaal. Ik heb hier naast de clichés bv ook aardig wat vreemde gitaren, versterkers, cymbalen en bassen. En mics ook. Bij de eerste Oktava's MK-012 die een vriend van me kocht weet ik nog dat ook nogal wat mensen hem best onverstandig vonden. Inmiddels zijn ze niet marginaal meer.

Ik heb de MK012 hier trouwens gehad, maar vond deze minstens zo goed: http://www.instrumentjam.com/product...th-pop-filter/

Laatst gewijzigd door Mr. B; 01-02-2018 om 18:36
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 18:59
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Ik ben niet zo gek van het volgen van de standaards en verkies het avontuur. Ik heb hier bv een Beyerdynamic uit de 70's. Ik verkies hem elke dag boven een sm58. Sure is meer dan ok, omdat ze doen wat ze moeten doen, zoals mijn beta52 op kick bv. Maar beter zijn ze echt niet altijd. Lichtjes overschat ook, naar mijn persoonlijke smaak.
Ik begrijp je helemaal. Ik heb wel shure liggen maar daarnaast ook andere merken en types, en zelfs verschillende kwaliteiten. Ik heb ze allemaal naast elkaar getest en ik kan ook niet zeggen dat shure er bovenuit springt. Ik vind het dan ook leuk om gewoon eens wat te proberen.
Uiteindelijk heeft elke mic zijn specifieke voordelen en daar zet ik ze dan ook voor in.

Daarom zei ik het in de eerste reactie ook van anderen die de SM57 eveneens evenaren.

Citaat:
Soms valt het al eens tegen, maar soms is het geniaal. Ik heb hier naast de clichés bv ook aardig wat vreemde gitaren, versterkers, cymbalen en bassen.
Ja lachen. Ik heb eens voor de lol een potgoedkope giga flut mic gekocht maar bewaar hem toch voor als er eens een "jaren '20 stijl" gemaakt moet worden.
Met gitaren ook zo. Ooit eens een gitaar gekocht voor een "niemand wil hem" prijsje. Blijkt inmiddels toch een redelijke collectable te worden.
Synth. Ook een minder aangeschreven merk hier in huis (alhoewel toch een beter daarvan). Alsof je dat merkt met een sample er onder waardoor het toch niet meer is dan een veredelde keyboard.
Ik zocht een keer een vette kick waar ik maar geen passende sample voor gevonden kreeg. Uiteindelijk een flinke beuk op de tafel opgenomen en wat bewerkt, en daar had ik mijn vette kick. Ook al eens gehad met een ting-geluidje.
Het kan soms zo simpel zijn en ook nog zonder duur spul of exclusieve software.

Dat is ook een beetje de reden waarom ik wars ben van de discussies rondom de geaccepteerde adviezen en afgekraak als je niet binnen die lijntjes blijft (hier gelukkig niet zo hoor!). Er zijn genoeg eveneens goede opties.
Prima als iemand daar wel voor kiest. Maar laat een ander ook gewoon lekker vrij om voor afwijkende opties te kiezen. En dat gebeurd overal veel te weinig jammer genoeg.

€30. Dat is het proberen waard, toch? Ik ben benieuwd hoe hij je bevalt.

Laatst gewijzigd door bsp; 01-02-2018 om 19:03
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 20:09
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Citaat:
Uiteindelijk een flinke beuk op de tafel opgenomen en wat bewerkt, en daar had ik mijn vette kick.
Queen stampte op de vloer bij We Will Rock You. Ik heb net een nummer opgenomen waarbij ik ipv een gitaarsolo een zangsolo met kazoo deed en dat verzin ik niet.
  #6 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 23:59
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Queen stampte op de vloer bij We Will Rock You.
Kan nooit klinken joh. Zal wel niks geworden zijn dan.

https://www.youtube.com/watch?v=pKN9eQQeZ-w

Kazoo. Iemand die ik ken heeft daar ook eens iets leuks mee gemaakt en mij dat toegezonden. Klonk leuk.

Laatst gewijzigd door bsp; 02-02-2018 om 00:06
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 15:32
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Ah, de leuke rockversie. Op Live Killers spelen ze die ook.

Ik vond de originele clip trouwens hilarisch, of beter het verhaal erachter. De regisseur wilde dat ze effectief speelden omdat hij het zo echt mogelijk wilde laten lijken.
Brian May zei dat later over zijn belachelijk handschoenen (wat ook nog een hype was in de rest van de 80's) : "Het was -20°C. Heb je al ooit iemand gitaar zien spelen bij die temperatuur? Mijn vingers vroren eraf!" De enige die het niet koud had was Freddy Mercury, die straalbezopen in zijn nieuwe Rolls aankwam en later die dag kotste volgende Roger Taylor...
  #8 (permalink)  
Oud 03-02-2018, 10:54
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Zo'n groot misverstand binnen de muziekwereld. Alsof alles "for real" is.
Je moet eens weten wat er allemaal gesjoemeld is om "die sound" te krijgen.

Queen, stones, beatles, dubten zich de moeder. Pitsch shifting all the time.
Ooit de documentaire over de Funk Brothers gezien? Zo niet, kijken dan. Dan lig je helemaal in een deuk. De originele artiesten moesten simpelere versies spelen op het podium omdat zij dat wat de studioartiesten op de plaat inspeelden niet uit hun vingers kregen. En als je dan weet dat zij, the funk brothers, zo'n beetje alle hits van motown op album inspeelden ....

Interessant dit. Maar ik wil jouw topic eigenlijk niet vervuilen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 03-02-2018, 14:35
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

Ik heb laatst een Neewer NW-800 gekocht voor 20 euro! Was binnen een paar dagen in huis.

Behuizing is prima en het geluid met beetje e.q. zeer acceptabel.

Heb er daarna nog twee bijgekocht.

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-02-2018, 10:28
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Gisteren kwam hier een geluidstechnieker mijn oude mac halen. Die gast is twee jaar geleden afgestudeerd aan de PXL Music. We hadden het over mics.

Hij: "Ik ben al mijn dure mics aan het wegdoen. Ik had een vintage 421, maar nadat ik die verkocht had ik drie andere mics."

Dat zegt wel iets. Die budget dingen zijn erg goed aan het worden als je weet waar te zoeken. Hij had bv in B-stock bij Thomann een tube mic van het huismerk gekocht en bleek erg tevreden. Duw daar een NOS-buisje in en je bent vertrokken.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten