homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 23:21
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Alctron SM57 clone

Zo simpel ben ik ook. Koop een mic. Bevalt die niet, verpats 'm verder en probeer een andere. Mics zijn mics. Of ze nu 25 of 2.500 euro kosten.

Neem nou een MKE40. Dat is een electretje van 15 euro, met een snoer en een stekker. Nog een minimaal kastje errond. Waarom moet dat 450 euro kosten?

Idem voor andere gear.

En let er maar niet op wat de gearslutz vertellen. Volgend jaar zijn die alweer van gedacht veranderd.

Elke opname is anders. En klassiek vraagt een andere aanpak dan metal. Bij klassiek is een SDC heel normaal voor zang. De rest zweert bij LDC.

Logisch? Niet echt, want klassieke recordisten liggen wakker van ruis. En een SDC heeft van nature net iets meer ruis dan een LDC.

Van modden ben ik terug gekomen. Het is verdomd moeilijk om aan de meeste gear iets te verbeteren. Restaureren, OK. Maar zoals sommigen andere opamps in een mixer zitten te solderen, zonder enig verstand van de achtergrond, dat is mesjokke. Maar 't heeft me geleerd dat ook de fabrikanten "modden". Een AKG C3000 is een C2000 met een beetje vershil in 1 condensator. Prijsverschil: 50 %.
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 11:04
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Helemaal mee eens. De verschillen zijn soms ook zo minimaal. Helemaal als je het grotere prijsverschil er bij gaat halen.
Met mics. "Die dure heeft iets meer hoog". Ja leuk, mijn mic heeft ook zuiver geluid en dan schoef ik de high in de EQ wel wat op. Dan klinkt het ook helderder.
Al klinkt het zo ook goed genoeg. Je merkt de 20khz pas bij cleane producties. Je merkt het echt niet in een lied van vol bezetting.

Ik vind het helemaal lachen zoals sommigen (gearsluts) op andere/buitenlandse forums lopen te pronken met hun stikdure condensator mics omdat die tot 20khz vangt, en dan een maand later vragen ze omtrent hun opnames hoe ze highpass moeten toepassen om dat hoog uit de vocals te verlagen.
Dan ben je jezelf gewoon met bezigheidstherapie bezig met dat weghalen wat je eerst toevoegend stikduur gekocht hebt. Dat is vuil op straat gooien om wat te vegen te hebben, en dan zeggen "kijk eens hoe een dure veger ik nodig heb".

Dat is met alle gear zo. Mijn studio kost in vergelijk met wat ik zo overal lees geen drol, en ik maak ook goed klinkende producties. Ok, muzikaal moet het nog beter maar dat zit niet in de gear.
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 11:37
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Gentse student bouwt cello uit piepschuim

Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 13:16
bsp bsp is offline
Senior Member

Het kan aan mij liggen, maar op de foto lijkt dat deel waar de meeste klank gemaakt wordt toch echt van hout.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  cello.jpg
Bekeken: 20
Grootte:  57.1 KB
ID: 19027  

Laatst gewijzigd door bsp; 08-02-2018 om 13:18
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 13-02-2018, 15:40
bsp bsp is offline
Senior Member

Toevallig nog gekocht? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 13-02-2018, 17:23
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ja hoor, ik vind hem uitstekend.

Misschien iets meer body dan de echte, maar het kan ook aan de stemming van mijn snare liggen dat me misleidt. Ik probeer hem binnenkort eens uit op een cab van me. Ik zal hem binnenkort eens langs een echte testen.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 13-02-2018, 17:38
bsp bsp is offline
Senior Member

Mooi dat hij bevalt. Laat maar eens een keer wat horen als je wilt.
En bedankt voor de tip en feedback. Ga ik onthouden.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten