Helemaal mee eens. De verschillen zijn soms ook zo minimaal. Helemaal als je het grotere prijsverschil er bij gaat halen.
Met mics. "Die dure heeft iets meer hoog". Ja leuk, mijn mic heeft ook zuiver geluid en dan schoef ik de high in de EQ wel wat op. Dan klinkt het ook helderder.
Al klinkt het zo ook goed genoeg. Je merkt de 20khz pas bij cleane producties. Je merkt het echt niet in een lied van vol bezetting.
Ik vind het helemaal lachen zoals sommigen (gearsluts) op andere/buitenlandse forums lopen te pronken met hun stikdure condensator mics omdat die tot 20khz vangt, en dan een maand later vragen ze omtrent hun opnames hoe ze highpass moeten toepassen om dat hoog uit de vocals te verlagen.

Dan ben je jezelf gewoon met bezigheidstherapie bezig met dat weghalen wat je eerst toevoegend stikduur gekocht hebt. Dat is vuil op straat gooien om wat te vegen te hebben, en dan zeggen "kijk eens hoe een dure veger ik nodig heb".
Dat is met alle gear zo. Mijn studio kost in vergelijk met wat ik zo overal lees geen drol, en ik maak ook goed klinkende producties. Ok, muzikaal moet het nog beter maar dat zit niet in de gear.