homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 06-02-2018, 11:45
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Alctron SM57 clone

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Hij: "Ik ben al mijn dure mics aan het wegdoen. Ik had een vintage 421, maar nadat ik die verkocht had ik drie andere mics."
Allemaal chinezen dan.
Oude afgedankte mics kunnen bij mij gedumpt worden. Ben er gek op.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 06-02-2018, 19:16
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik vind het allemaal nogal kort door de bocht, eerlijk gezegd.

Een goeie Schoeps of Neumann is echt nog wel een heel andere ervaring dan een huismerk mic. Speel eens een akoestische gitaar voor een Brauner VMX en een pakweg Rode NT1. Er is een ferm verschil in perceptie van diepte, klankscheiding van de snaren en transients. Of je dat altijd nodig hebt voor een dense popmix, dat niet, maar op een sobere mix maakt het echt wel een verschil. Zelf heb ik ook die top end micís niet, maar heb ze af en toe in bruikleen en ik weet waarvoor ik aan het sparen ben.

Zelfde met prťamps. Een GAP prť73 is een fijne preamp, tot je ze back to back met een echte vergelijkt.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 13:11
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ik heb mijn brauner Panthera weggedaan omdat ik hem totaal het geld niet waard vond.
Je kan inderdaad geen oude top mics gaan vergelijken met budget Thomann. Maar mid-class mics van bekende merken (die vast ook in China gemaakt worden)? Ik zie niet in waarom niet. Het zijn vaak gewoon replica's. Zelfs de mics die in westerse landen geassembleerd worden, hebben er ook Chinese onderdelen inzitten.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 14:30
bsp bsp is offline
Senior Member

Maar het haalt het vaak toch net niet.
Inderdaad voldeed mijn 80-90% fenderkwaliteit chinese gitaar het tegen 10% kostprijs, maar het is toch net die 10% die het echte resultaat maakt.
Thuis is dat leuk genoeg, maar ik zie toch niet zomaar een beroemde gitarist op een groot podium staan met een gitaar die dan flink versterkt toch net iets te veel stoort.

Wat jij zegt is ook precies de reden dat oude pre-chinese tijdperk spullen mijn voorkeur hebben. Daar stonden ze wel mee op podia. Daarmee maakten ze wel producties die in de hitcharts kwamen.
Rode nt is net als die chinese gitaar leuk voor thuis, maar ik zag er nog steeds geen voorbij komen bij een charts artiest.

Sorry, maar dat vind ik per definitie. Alles gaat toch voortaan hard in kwaliteit achteruit? Wat vroeger van degelijk metaal was is voortaan allemaal zwak plastic. Sterke tranistors zijn allemaal voortaan zwakke chips die bij 0,02v teveel al meteen doorbranden. Een goede spanningstoevoerstekker is vaak voortaan een zwakke micro-usb-aansluiting. Vele signaal belaste kabels tulp moeten voortaan door een (1!) beperkt usb stekkertje.
En het is vaak ook nog vaak onrepareerbaar ontworpen. Kapot = weg.
Ik klooi ook weleens met de electrische apparaatjes van de kids als ze kapot zijn. Geen beginnen aan meestal. Dat schroef je echt niet meer zomaar even open om een chip te vervangen (allemaal ingeklikt wat meteen breekt), zoals mijn bv met houten panelen opgebouwde mengpaneel zo open is en gewoon uit vervangbare ouderwetse onderdeeltjes bestaat.

Nee sorry. Doe mij maar vooral lekker ouwe meuk. Ouderwetse kwaliteit. Dikke pluggen, dikke kabels, en stevige onderdeeltjes er in.

Laatst gewijzigd door bsp; 07-02-2018 om 14:35
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 15:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

De naakte waarheid is dat twee Neumann U87's ook niet hetzelfde klinken.

Hoeveel discussie is er niet dat de "nieuwe" Neumann niet lijkt op de "vintage" Neumann?

En dan is die vintage drie keer zoveel waard als de nieuwe.

Een hype starten op 't net is niet eens zo moeilijk. Ik schreef een stukje over de Sennheiser DM21. Een tijd later merkte ik advertenties met mijn tekst, waarin een DM21 te koop aangeboden werd.

Ik heb enkele DM21's, voor weinig geld (zeg 75 euro voor een hele mooie) gekocht, lang geleden. De nieuwprijs van die mics was ongeveer 75 euro, 20 jaar geleden.

Toen begonnen de prijzen op tweedehands sites de pan uit te swingen, want een zwarte DM21 van vandaag kost nieuw 475 euro. De prijs van een vintage tweedehandse steeg tot 200 euro.

Vandaag is de gekte voorbij, de DM21 kost nog 100 euro of zo. De meeste geraken niet verkocht...

Ondertussen zitten enkele speculanten met veel te duur betaalde DM21's in hun schuif
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 15:11
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
De naakte waarheid is dat twee Neumann U87's ook niet hetzelfde klinken.

Hoeveel discussie is er niet dat de "nieuwe" Neumann niet lijkt op de "vintage" Neumann?
Helemaal mee eens. Diezelfde soort discussie speelt ook altijd rondom gitaarversterkers. Onderling, maar nog harder tussen tube of ss. Ook zo'n gevoelskwestie waar de discussie nooit zal eindigen.

En dan vind ik het (sorry, maar toch) helemaal lachen als er dan eentje tussen zit die altijd het hipste en duurste spul heeft (natuurlijk), altijd loopt te promoten en te aanbidden, en dan een kwaliteit van niks produceert met een hoop irritant klŰte geluid en compleet ongebalanceerd. Iets met ringen en apen.

Er zit zeker wel wat verschil in resultaten van kwaliteiten, maar heilig is het ook niet. En waarheid al helemaal niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Vandaag is de gekte voorbij, de DM21 kost nog 100 euro of zo. De meeste geraken niet verkocht...

Ondertussen zitten enkele speculanten met veel te duur betaalde DM21's in hun schuif
ja leuk. En een keer zit er eentje tussen die dat begrijpt en dan koop ik hem graag voor een leuk prijsje.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 17:57
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Citaat:
Maar het haalt het vaak toch net niet.
Inderdaad voldeed mijn 80-90% fenderkwaliteit chinese gitaar het tegen 10% kostprijs, maar het is toch net die 10% die het echte resultaat maakt.
Thuis is dat leuk genoeg, maar ik zie toch niet zomaar een beroemde gitarist op een groot podium staan met een gitaar die dan flink versterkt toch net iets te veel stoort.

O, ik heb een hele verzameling oud spul, maar ik vrees dat dit toch een beetje subjectief is. Zeker als het gaat over nieuwe spullen. Hier in Hasselt in de muziekhandel kwam men uit op enkele nep Gibson topmodellen. Zoals dit dan gaat stuurt Gibson een expert en ook de douane komt er aan te pas. Die mensen hebben echt moeite gehad om aan te tonen welke nep waren, volgens de alomgekende verkoper...

Dit is toch van alle tijden. Ik heb enkele Suzuki-gitaren. Het gaat om een Martin D18 en een D28 clone uit de 70's, Made in Japan. Japan stond toen bekend om goedkope namaak. Maar een beetje een gitaarkenner weet dat Martin echt niet op z'n best was in de 70's. Die Japanners bouwden echter nog gitaren naar de 60's normen. Ik heb enkele Martins in de winkel gehad, maar ze waren echt niet beter dan mijn kopieŽn.

Veel zit in ons hoofd. De beste gitaarbouwer die ik ken (John Joris) probeert zelf mensen te overtuigen van het feit dat de hele heisa rond houtsoorten bullshit is. Hij deelde zelf een filmpje waarin men in een auditorium allerhande experts plaatst, met een gitarist achter een doek. Heel snel bleek dat echt niemand de dure van de goedkope houtsoorten kon onderscheiden. En dat was onversterkt, dus mics speelden geen rol.

Bij electronica zit het ietwat anders, maar je moet geen appelen met peren vergelijken. Vergelijk een moderne Chinese mic met een moderne zgn USA/Duits. Eigenlijk moet je dan blind testen en laten raden, hť. Onderdelen? Leuk om te weten, maar speelt geen rol als de klank er is.

De grootste handwired freak die ik ken is net verliefd geworden op een Orange met printplaat...
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 18:29
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik denk dat mijn uitgangspunt niet begrepen is. Ik ben niet op zoek naar argumentatie op basis van technische of leeftijdskenmerken:
- Oud is geen aspect om te bepalen of iets goed is
- Lampen vs. Solid state is ook geen factor om dat te bepalen
- Het feit of 2 micís van dezelfde reeks anders klinken, enkel belangrijk als je gelooft in matched pair theorieŽn
- De plek waar iets gemaakt wordt, is ook al jaren geen issue meer

Het enige waar ik rekening mee wil houden om mijn stelling te onderbouwen, is net het gebruik van de micís in een shout out. En deze waar ik dat heb kunnen doen, daar zijn sommige high-end spullen nog altijd merkelijk beter. Ja, sommige. Want de merknaam alleen is geen garantie. Je moet echt luisteren en naast andere micís gebruiken om je mening te vormen.

Is dat daarom een probleem om ander spul te gebruiken? Zeker niet. Maar eens je weet wat het kan zijn, wil je dat toch snel ook. Allez, ik toch. En het probleem is, om te laten renderen moet je ganse keten mee willen. En dat loopt nogal op en kan mijn bijberoepers budget jammer genoeg ook niet dragen, momenteel.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 20:31
Vintage Member

Citaat:
Het enige waar ik rekening mee wil houden om mijn stelling te onderbouwen, is net het gebruik van de micís in een shout out.
Dat is net het probleem. Het gaat zo razend snel, dat een shoot out van twee jaar geleden echt niet veel meer zegt.
Nu vind ik soms wel wat dingen, maar zelden iets recent. Bovendien zijn er erg veel mics die niemand hier ooit gehoord heeft, want men beperkt zich doorgaans tot Ali of de huismerken van Thomann, Bax. enz. Om je een voorbeeld te geven: de top mic van de eigen budget reeks mics van Bax die men verkoopt onder Devine, is eigenlijk de instapreeks van ISK. Als je ze via Australia koopt (of the UK) vind je veel interessantere dingen. De alctron mp1000 en de ua-610 bleken jaren geleden al net hetzelfde te zijn.

Maar we wijken af. Wat ik wel zou willen weten, is hoe de Chineze te modden zijn. Ik hoor er goede dingen over, kan er helaas zelf niets van, maar om van je Acltron (of Aphex, Nady) een C12 te maken ben je in de aanvangsfase geen fortuin kwijt. Deze pcb werd vast niet in Europa gemaakt... https://www.micandmod.com/discontinu...phone-pcb.html

Nu heb ik nogal wat NOS-lampen. Ik ben er vrij gerust in dat als je zo'n gemodcificeerde een top buis steekt, je wel eens een fantastisch geluid kan krijgen.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 07-02-2018, 22:14
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Dit is toch van alle tijden. Ik heb enkele Suzuki-gitaren. Het gaat om een Martin D18 en een D28 clone uit de 70's, Made in Japan. Japan stond toen bekend om goedkope namaak. Maar een beetje een gitaarkenner weet dat Martin echt niet op z'n best was in de 70's. Die Japanners bouwden echter nog gitaren naar de 60's normen. Ik heb enkele Martins in de winkel gehad, maar ze waren echt niet beter dan mijn kopieŽn.
Ja lachen. Wij hebben hier ook een oude begin '80 volledig handgebouwde superstrat in huis die ooit als minder aangeschreven stond en door velen genegeerd werd.
Ouderwets oerdegelijk gebouwd. Netjes afgewerkt. Oud type floyd rose er op. Speelt heerlijk. En is inmiddels een gewild verzamelobject aan het worden.
Wat het is. Die betere oude fenders en gibsons zijn zo duur aan het worden dat de opvolgende merken ook interessant worden. Net als wie geen voortaan stikdure T1 of T2 kan kopen ook voor een T3 of geheel ander merk gaat.

Citaat:
Veel zit in ons hoofd. De beste gitaarbouwer die ik ken (John Joris) probeert zelf mensen te overtuigen van het feit dat de hele heisa rond houtsoorten bullshit is.
Deels mee eens maar niet helemaal.
Recent weer eens een andere elec. gitaar gekocht van een beter merk. Goede kwaliteit hout. Gelijmde hals. Man, dat ding klinkt lekker helder! Klinkt al mooi en goed zonder amp.
Waar het precies in zit kan inderdaad zeker ook aan andere zaken liggen dan de houtkeuze, maar van sinasappelkistjeshout kun je toch echt geen goede gitaar bouwen.

Citaat:
O, ik heb een hele verzameling oud spul, maar ik vrees dat dit toch een beetje subjectief is. Zeker als het gaat over nieuwe spullen. Hier in Hasselt in de muziekhandel kwam men uit op enkele nep Gibson topmodellen. Zoals dit dan gaat stuurt Gibson een expert en ook de douane komt er aan te pas. Die mensen hebben echt moeite gehad om aan te tonen welke nep waren, volgens de alomgekende verkoper...
Sjah. Ik stond nog niet zo lang geleden ook weer eens met een fender strat in mijn handen....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Sorry, maar dat vind ik per definitie. Alles gaat toch voortaan hard in kwaliteit achteruit? Wat vroeger van degelijk metaal was is voortaan allemaal zwak plastic.
... moet ik me echt uitspreken over de nieuwste producten van dat topmerk?

Laatst gewijzigd door bsp; 07-02-2018 om 22:16
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten