homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 09:03
Member

Reputatie: mobyx is op goeie weg
Standaard Nieuwe PC kopen

Hallo,

Ik wil een nieuwe PC aanschaffen voor de studio en mijn oog viel op volgend toestel :

https://www.keymusic.com/be/item/i4-...ion-octo-core/

Ik zou er wel 32Gb Ram laten insteken.

Lijkt dit voor jullie een goed toestel of zouden jullie voor iets anders gaan of nog andere aanpassing doen .

Voor de DAW zit er een SSD schijf in voor opslag een gewone. Is het beter om 2 SSD schijven te gebruiken of niet ?

Mvg,
Chris
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 11:03
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Nieuwe PC kopen

32 GB Ram? Amaai, ik trek het nog steeds met 8GB en draai projecten +100 tracks.

Maar ja, elke hedendaagse PC is goed genoeg. Hoe meer je kan spenderen, hoe meer je er kan uithalen. Dus over goed zijn is er geen issue.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 11:32
Member

Reputatie: mobyx is op goeie weg

Gebuiken jullie ook een SSD in combinatie met een gewone schijf of liever 2x SSD ?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 12:38
Senior Member

Reputatie: PeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatiePeterDB heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mobyx Bekijk bericht
Gebuiken jullie ook een SSD in combinatie met een gewone schijf of liever 2x SSD ?
Het belangrijkste is dat je systemdisk SSD is, voor data opslag heb je niet speciaal een ssd nodig.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 12:59
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

wat wil je ermee doen want dit is best een behoorlijk prijsje maar goed, voor professioneel gebruik zal het wel oké zijn.

Ik zou een SSD voor systeem doen en een SSD voor sample library en een HDD voor recording.

Dolf
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 14:13
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

idem

SSD voor Software, Samples, IR's
HD 7200 rpm om te recorden nog nooit last mee gehad

let ook op voor de ventilatoren
als je opnameruimte in de zelfde ruimte als je controlroom is
kan dit lastig zijn
passieve koeling kan dan soms handig zijn
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 15:23
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Ik sluit me aan bij de opmerkingen over SSD en HDD. SSD voor systeem en samples, HDD voor recording.

Aandachtspunt met betrekking tot de beoogde computer: het is een intel 8-core. Het hangt van je DAW af of dit optimaal is.

Mocht je met Steinberg Cubase werken het volgende: Steinberg geeft aan dat Cubase momenteel moeite heeft met meer dan 14-core en dit vertragend kan werken, en zelfs dropouts kan veroorzaken. Bij een 8-core in hyper thread zit je op 16-core. Dus als je met Cubase werkt, zou het kunnen zijn dat je hem van hyper-thread af moet halen in de bios. In ieder geval tot de problemen opgelost zijn.
Dit is natuurlijk weer te voorkomen om of voor een 6-core te kiezen in hyper-thread of een 12- of 14-core i9. Maar de laatste twee genoemde zijn natuurlijk wel heel duur....
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 01-02-2018, 19:35
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ik kwam niet meer toe met 16DDR3 en zit nu met 40gb (er zat 8GB in en ik kocht 32 bij).

Ik gebruik heel veel plates/tape delay simulatie, room, hall en veel modulatie. Daarnaast zijn het de softsynths (Arturia V collection, NI Komplete Ultimate, Waves Electric 200, enz.) die heel veel rekenvermogen vragen. Dan is je RAM en processor wat telt.

SSD geeft een leukere opstart, maar er zijn heel wat discussies online terug te vinden waarin je leest dat ééns je PC is opgestart de winst er niet echt is. Ik koos daarom voor een Intel 7de generatie 3,8 (turbo tot 4,2) 4-core met DDR4 2400 geheugen. Het geheugen kocht ik gewoon zelf aan en dat scheelde me 350 euro, want ik werk met Apple en die tellen effectief zoveel voor een DDR-upgrade.

Er zijn weinig Daws die goed met meer dan 4 cores overweg kunnen, denk ik. Wat dit met de pugins doet weet ik zelfs niet.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 07:59
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Voor zover ik weet, draaien alle plugins in één draadje. Audio is wat dat betreft moeilijker dan video.

Meer dan 4 kernen brengt niks op, of je zou bv. je DAW nog moeten koppelen met een ander programma. En >14 kernen kan een probleem worden, hoor ik overal.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 10:13
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Hier trouwens allemaal 7200 rpm HDD's.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten