homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 05-02-2018, 09:51
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg
Standaard Re: Nieuwe PC kopen

Het artikel van Steinberg over de limitering van de threads in Windows 10.
https://helpcenter.steinberg.de/hc/e...ore-CPU-setups

Is dus geen Steinberg/Cubase issue, maar een Windows 10 issue.

Dat betekent dat een i7/i9 8-core in hyper-thread geen nut heeft (hyper-thread dus uitschakelen in de bios) of een paar kernen uitschakelen zoals beschreven.
Hetzelfde geldt voor de grote i9 processors met meer dan 14 fysieke kernen. Je moet dan óf een paar cores uitschakelen of de CPU links laten liggen. Hyper-thread hoef je al helemaal niet aan te denken bij deze, omdat ze met de fysieke kernen al over de max zitten. In ieder geval tot het issue opgelost is (áls Microsoft het gaan oplossen).

Dit geldt natuurlijk net zo goed voor AMD processors.

Laatst gewijzigd door arnomusicman; 05-02-2018 om 09:54
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 11:45
Senior Member

Reputatie: jeroen.grommen wordt hier goed onthaaldjeroen.grommen wordt hier goed onthaald

Hey,

Ik ben zelf hopelijk niet snel opnieuw aan een nieuwe toe. Graag deel ik wel mijn bescheiden ervaring:

Wat ik de voorbije keren gedaan heb bespaarde me bergen geld. In plaats van een winkel binnen te lopen en het nieuwste van het nieuwste te kopen voor veel te veel geld, ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf dat servers en workstations nieuw en tweedehands aanbiedt.

De 'refurbished' 2e hands workstations zijn net een generatie ouder, maar je kan op die manier voor minder geld betere opties vinden, zoals meer RAM, SSD's enz...

Zelf heb ik al even een HP Z600, met extra 6gB/s pci-e HD SAS controller met 4 SSD schijven, maar met 24Gb Ram kom ik tegenwoordig toch dagelijks aan de limieten.
Grote Ram-vreters zijn samples. Of ik nu 24Gb of 48Gb had steken, ik zou er toch blijven tegenbotsen. Gelukkig zijn er manieren om minder samples in het geheugen te laden (Purging), en kan je in Cubase 9.5 "Render in place" (toch iets minder knullig dan "freezing") uitvoeren voor zaken die je maar sporadisch gebruikt.

Laatst gewijzigd door jeroen.grommen; 08-02-2018 om 11:57
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 15:25
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Hier op onze Macbook-pro, ssd naar de kloten, handig ???????
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 08-02-2018, 16:02
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyros2 Bekijk bericht
Hier op onze Macbook-pro, ssd naar de kloten, handig ???????
Ik backup mijn studio PC via het netwerk naar een 4TB NAS. Geeft een gerust gevoel. Kan ik iedereen aanraden!

Maar toch is het altijd balen. Het kost zoveel tijd alles opnieuw te installeren/terug te zetten als er een schijf stuk gaat.

Sterkte ermee!
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 09-02-2018, 09:55
Vintage Member

Reputatie: tyros2 wordt hier goed onthaaldtyros2 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Ik backup mijn studio PC via het netwerk naar een 4TB NAS. Geeft een gerust gevoel. Kan ik iedereen aanraden!

Maar toch is het altijd balen. Het kost zoveel tijd alles opnieuw te installeren/terug te zetten als er een schijf stuk gaat.

Sterkte ermee!
Dat is waar, ik heb backups genoeg maar ik zit erwel mee, ik zeg dat ssd niet heilig is , goh ja , alles weer op punt zetten en niet te weinig .
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 09-02-2018, 11:16
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tyros2 Bekijk bericht
Dat is waar, ik heb backups genoeg maar ik zit erwel mee, ik zeg dat ssd niet heilig is , goh ja , alles weer op punt zetten en niet te weinig .
Zover ik weet was vanaf het begin van de SSD al bekend dat ze een bepaald aantal schrijfbewegingen aankunnen, en dan is het gedaan. Dus ook SSD's hebben een beperkte levensduur. Waarschijnlijk zelfs beperkter als een gemiddelde HDD. Zoals Johan Cruyff placht te zeggen: "Ieder voordeel hep ze nadeel" (of was het andersom).
Hoe dat tegenwoordig bij M2 SSD is weet ik trouwens niet, maar ik vraag me af of dat een andere technologie is.
En bij een HDD kun je nog eens een 'bad sector' hebben, maar doet je schijf het nog. Bij SSD schijnt dat anders te zijn. 1 ding mis en hele SSD kaduuk. Maar dat heb ik van 'horen/zeggen'.

Dat met die beperkte schrijfbewegingen van een SSD is ook de reden dat er altijd gezegd wordt dat je een SSD niet moet/mag defragmenteren (als dat bij die technologie nog nodig zou zijn, dat laatste weet ik niet).
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 14-02-2018, 13:06
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

SSD's zijn niet feilloos en als ze stuk gaan ben je je data kwijt. Ten opzichte van HDD zijn ze een stuk sneller maar de theoretische lees- en schrijfsnelheden van dergelijke schijven haal je zelden. Darvoor moet dan ook je moederbord , processor en geheugen erop afgestemd zijn.

Maar sowieso zal je pc en programma's rapper opstarten met een SSD.
Defragmenteren bij een SSD is af te raden omdat dit veel lees- en schrijfbewegingen vraagt. En net dat bepaalt voor het grootste deel de levensduur van de SSD. Er is daar al veel over geschreven in forums. Maar ik denk dat we ons geen zorgen moeten maken over die levensduur. Ter info, Windows 10 zorgt er normaal gezien zelf voor dat de SSD optimaal geconfigureerd wordt.

Velen denken dat je pc rapper zal werken naar mate er meer geheugen in steekt. Ik werk met Cubase en de klassieke projecten die ik heb (max 8 tracks en wat vst's) nemen zo'n 500à700MB RAM in gebruik. Mijn pc zal niet rapper werken als ik dan nog 32GB RAM op reserve heb.
Als je meer dan 8GB RAM hebt is 't wel interssant om in Windows het virtiueel memory managment uit te schakelen. Windows gebruikt namelijk een deeltje van je HDD om data tijdelijk op weg te schrijven. Voor pc's met weinig RAM is dit ok maar vanaf 8GB RAM kan je die optie uitschakelen omdat er dan voldoende plaats is in het geheugen. Voor een SSD is dit interessant omdat je hierdoor de lees- en schrijfbewegingen beperkt.
Hoeveel RAM geheugen je nodig hebt hangt dus grotendeels af van de applicaties die je zal gebruiken. Bij VSTI's, hoe meer samples je inlaadt hoe meer geheugen je nodig hebt.

Voor de TS, ik heb indertijd zelf een topic gemaakt ivm met mijn recording pc:

Home recording pc

De grafische kaart heb ik ondertussen vervangen omdat Vegas Movie bij het renderen geen gebruik kon maken van deze kaart. Ik heb ze vervangen door deze kaart. De ventilatoren zijn super stil. Voor audiobewerkingen draaien ze zelfs niet.

https://www.msi.com/Graphics-card/Ra...MING-X-8G.html

Ik heb geen procentje bij volgend bedrijf maar bij deze winkel kan je de pc zelf on-line samen stellen tegen goede prijzen en ze leveren een excellente service. Of je geeft aan voor wat je de pc zal gebruiken en dan zullen zij die voor jou samenstellen :

https://www.bytesatwork.be/

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 14-02-2018 om 13:17
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten