homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 13:59
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg
Standaard Re: Nieuwe PC kopen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Meer dan 4 kernen brengt niks op, of je zou bv. je DAW nog moeten koppelen met een ander programma. En >14 kernen kan een probleem worden, hoor ik overal.
Dit weet ik niet zeker. Ik draai zelf op een oude i7 6-core en in de CPU belasting monitoring van Windows worden die ongeveer allemaal even zwaar belast, zowel in hyper-thread (dus virtueel 12-core) als ook zonder hyper-thread. Als een aantal kernen dan niet mee doen voor Cubase, kan ik dat in ieder geval niet zien in de monitoring weergave.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 16:22
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Heren,

Het valt mij op dat eigenlijk iedereen voor recorden een HDD adviseert en geen SSD. Is hier een speciale reden voor?

Groet,
Robert
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 16:32
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg

Citaat:
Voor zover ik weet, draaien alle plugins in één draadje. Audio is wat dat betreft moeilijker dan video.

Meer dan 4 kernen brengt niks op, of je zou bv. je DAW nog moeten koppelen met een ander programma. En >14 kernen kan een probleem worden, hoor ik overal.
Bitwig maakt in elk geval toch goed gebruik van al m'n 8 cores.
Bij m'n weten worden de tracks verdeeld onder de cores.

Als je 4 plugins hebt op track 1 dan zullen die vb draaien op core 1, terwijl 6 plugins op track 15 dan op core 7 zullen draaien vb.

Scheelt mss natuurlijk dat het een relatief nieuwe DAW is en van de grond is opgebouwd met dat allemaal in gedachte.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 17:54
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobertC Bekijk bericht
Heren,

Het valt mij op dat eigenlijk iedereen voor recorden een HDD adviseert en geen SSD. Is hier een speciale reden voor?

Groet,
Robert
Normalerwijze is je HDD (mits gedefragmenteerd en een 7200rpm versie) nooit de bottleneck in je systeem. De doorvoersnelheid is normaal geen issue voor recorden. En een HDD is per GB gewoon veel goedkoper dan een SSD. En je kunt ook heel grote HDD's krijgen voor een nog wat normale prijs, en grote SSD's zijn gewoon heel duur, en hebben dus verder geen voordelen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 18:39
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Bitwig zijn de developers van Sonar die voor zichzelf begonnen zijn, dacht ik?

Het kan zijn dat dat beter is. Dan is dat ook doordat het een recent en relatief eenvoudig DAW is.

Mijn observaties komen van REAPER. En dat is meer een development environment om je eigen DAW mee te maken. Daardoor zijn een aantal zaken structureel simpel gehouden. Je kan bv. andere DAW's koppelen via de API (en op elvendertig andere manieren). En om dat te doen kan je minder goed verdelen.

Maar ik heb geen idee hoe dat bv. zit met SADIE, een DAW helemaal in assembler gemaakt, dat door z'n gebruikers altijd geroemd wordt om z'n efficiëntie. Wat ik lees over Cubase, lijkt in ieder geval de observaties van REAPER te bevestigen.

Verder moet je ook kijken naar het tool dat je gebruikt om de belasting te bekijken. In REAPER zit dat ingebouwd en is te vertrouwen voor audio. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de Windows en OSX ingebouwde tools daar niet echt bruikbaar voor zijn. Apple's Activity Monitor, bv. geeft een heel verkeerd beeld omdat AU plugins niet apart gerapporteerd worden, maar meegeteld in het DAW verbruik. Hetzelfde probleem stelt zich met latency meting. Voor servers, waar het niet om audio latency gaat, is er nog maar heel recent een metriek voor ontwikkeld en daar heet het "Inter proces jitter".
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 19:02
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg

Neen, developpers die weggelopen zijn bij Ableton.

Of het eenvoudige daw is laat ik in het midden :-).
Op de 4 jaar sinds 1.0 uitgekomen is, staan ze toch al ver vind ik.
Er zijn natuurlijk nog tekortkomingen tov producten die al 20j bestaan maar logisch uiteindelijk.

Hier zie ik gewoon via htop(linux) hoe het loopt, subprocessen etc. Geeft wel duidelijk beeld weer.

Laatst gewijzigd door cajmere; 02-02-2018 om 19:05
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 22:11
Member

Citaat:
Verder moet je ook kijken naar het tool dat je gebruikt om de belasting te bekijken. In REAPER zit dat ingebouwd en is te vertrouwen voor audio. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de Windows en OSX ingebouwde tools daar niet echt bruikbaar voor zijn. Apple's Activity Monitor, bv. geeft een heel verkeerd beeld omdat AU plugins niet apart gerapporteerd worden, maar meegeteld in het DAW verbruik. Hetzelfde probleem stelt zich met latency meting. Voor servers, waar het niet om audio latency gaat, is er nog maar heel recent een metriek voor ontwikkeld en daar heet het "Inter proces jitter".
De performance meter van Cubase en die van Windows komen perfect overeen als de computer niet op hyper-thread staat. Als hij op hyper-thread staat geeft hij bij mij de helft van de belasting die de performance meter in Cubase aangeeft. Met hyper-thread lijkt Cubase dus niet zo goed om te kunnen gaan.

Bij WaveLab wederom heb ik wel veel performance verschil. Bijvoorbeeld bij het rippen van een CD doet hij een track per core tegelijk. Ook met hyper-thread cores. Dus als ik hem met alle cores behalve 2 laat rippen (dan heb ik nog wat power over om bv gelijktijdig muziek af te spelen), ript hij dus 10 tracks tegelijkertijd. Terwijl dat er zonder hyper-thread maar 5 zouden zijn.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 02-02-2018, 22:21
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Zelfs htop op linux is niet meer te vertrouwen sinds systemd...

Verder is 't nogal technisch, niet interessant en vereist het heel veel werk om echt inzicht te krijgen in performance problemen.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 03-02-2018, 13:35
Senior Member

Reputatie: RobertC wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Normalerwijze is je HDD (mits gedefragmenteerd en een 7200rpm versie) nooit de bottleneck in je systeem. De doorvoersnelheid is normaal geen issue voor recorden. En een HDD is per GB gewoon veel goedkoper dan een SSD. En je kunt ook heel grote HDD's krijgen voor een nog wat normale prijs, en grote SSD's zijn gewoon heel duur, en hebben dus verder geen voordelen.
Duidelijk. Dank!
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 04-02-2018, 15:57
Senior Member

Reputatie: frank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstraling

De kennis van dit soort systemen komt bij I4 muzique vandaan, recentelijk overgenomen door Key. Ik ben toe aan m'n 2e rig en erg te spreken over hun advies (waarvan de kern in Eindhoven zit). En dat gaat nog wel wat verder dan aantal gis's RAM. Wmb echt de moeite waard.
Frank
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten