homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Mededelingen

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 14:26
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Basgitaar over plugged amp opnemen?

Het is mij bekend dat je een basgitaar niet kunt inpluggen in een gewone gitaar amp. Omdat de speaker anders gebouwd is en door de lage tonen opgeblazen zal worden.

Maar wat als je de gewone gitaar amp nou eens in plugged? Dan is er geen speaker die opgeblazen kan worden.
Ik beschik over een leuke flink instelbare modeling amp met goed uitgangsgeluid welke ik in de mixer zou kunnen pluggen. Clean opnemen(?), en dan in de DAW nog wat bewerken waar nodig?
Lijkt me dat dat zou moeten kunnen werken.

Iemand ervaring hiermee?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 14:50
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Basgitaar over plugged amp opnemen?

Bsp,

Ik snap het verschil tussen jouw beide opstellingen niet. Kan je eens beter uitleggen? Ik heb trouwens al vaak bas in een kleine gitaar amp gestoken
en tot hiertoe zonder problemen. Ik denk niet dat je die dingen zo snel
opblaast ...

Groetjes
Pieter
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 15:25
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carels Bekijk bericht
Kan je eens beter uitleggen? Ik heb trouwens al vaak bas in een kleine gitaar amp gestoken
en tot hiertoe zonder problemen. Ik denk niet dat je die dingen zo snel
opblaast ...
Het is niet mijn standpunt. Het is wat ik overal lees. Voor oefenen gaat het, maar voor het serieuze en mooie geluid niet.
En als het de speaker al niet op zou blazen zou de speaker op een verkeerde manier het geluid weergeven (want anders gebouwd, niet voor de lage tonen, dus ander geluid).
Als ik ook vergelijk hoe een basspeaker in elkaar steekt (>12" en +tweater bv, dikkere rubber) vind ik het best aannemelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carels Bekijk bericht
Bsp,

Ik snap het verschil tussen jouw beide opstellingen niet.
Dus wordt in mijn opstelling (amp inpluggen) de speaker gepasseerd. Wordt de speaker niet gebruikt.

Laatst gewijzigd door bsp; 29-01-2018 om 15:28
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 15:39
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Het is mij bekend dat je een basgitaar niet kunt inpluggen in een gewone gitaar amp. Omdat de speaker anders gebouwd is en door de lage tonen opgeblazen zal worden.

Maar wat als je de gewone gitaar amp nou eens in plugged? Dan is er geen speaker die opgeblazen kan worden.
Ik beschik over een leuke flink instelbare modeling amp met goed uitgangsgeluid welke ik in de mixer zou kunnen pluggen. Clean opnemen(?), en dan in de DAW nog wat bewerken waar nodig?
Lijkt me dat dat zou moeten kunnen werken.

Iemand ervaring hiermee?
Ik begrijp ook absoluut niet wat je bedoeld.
Kun je eens exact omschrijven wat en hoe je e.e.a. wilt aansluiten. En dan graag ook model/typenr erbij? Dan wordt het vast een stuk begrijpelijker.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 15:58
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Ik begrijp ook absoluut niet wat je bedoeld.
Kun je eens exact omschrijven wat en hoe je e.e.a. wilt aansluiten. En dan graag ook model/typenr erbij? Dan wordt het vast een stuk begrijpelijker.
Simpel.
Basgitaar in gitaarversterker.
En dan gewoon de uitgang van de gitaarversterker rechtstreeks in mengpaneel pluggen.
Weg speaker. Wel amp (en amp functies).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 21:06
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Citaat:
Simpel.
Basgitaar in gitaarversterker.
En dan gewoon de uitgang van de gitaarversterker rechtstreeks in mengpaneel pluggen.
Weg speaker. Wel amp (en amp functies).
En wat voor uitgang van de gitaarversterker is dat dan?
Ik mag toch niet hopen de output naar de speaker
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 29-01-2018, 23:04
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
En wat voor uitgang van de gitaarversterker is dat dan?
Ik mag toch niet hopen de output naar de speaker

Nee joh, natuurlijk niet. Die versterkers hingen er al vaker aan en dat werkt gewoon prima. Uitgang amp -> kabeltje -> ingang mengpaneel.
Aansluiten is niet de vraag. De vraag is of de speaker omzeilen door rechtstreeks inpluggen een voldoende leuk resultaat aan geluid gaat leveren, maar dan deze keer met basgitaar ipv gewoon gitaar.

Eigenlijk vroeg ik naar anderen die dit al eerder toepasten en hun ervaringen aan resultaten hiermee, maar ik vrees dat dat wat moeilijk gaat worden als deze mogelijkheid van inpluggen al niet eens bekend is.

Laatst gewijzigd door bsp; 29-01-2018 om 23:09
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-01-2018, 06:53
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Als je amp een lampenbak is, dan heeft die een weerstand nodig op de uitgang. Dus een cabinet of een loadbox. Zonder die dingen riskeer je de boel op te blazen. Het is geen garantie, maar het is mij ooit gelukt op een show (dringend opzetten, boel opstarten en vergeten box kabel in te pluggen).

Als je er zo'n load tussenhangt, vind ik de sound maar middelmatig tot slecht klinken zonder speaker. Te meer omdat die speaker net zo'n grote impact heeft op je sound. Je mist gewoon een stuk van de keten die je amp de sound geeft. Maar dat is maar wat je zoekt. Sommigen zullen net naar die sound op zoek zijn om een eigen stempel te drukken.

Maar, om op je eerste stelling terug te komen, waarom zou je geen bass op een gitaaramp kunnen aansluiten. Een oude Marshall met een 4x12 klinkt voor bepaalde genre's heel erg goed op bass!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-01-2018, 09:02
bsp bsp is offline
Senior Member

Thanks Alexxx

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Als je amp een lampenbak is, dan heeft die een weerstand nodig op de uitgang. Dus een cabinet of een loadbox. Zonder die dingen riskeer je de boel op te blazen. Het is geen garantie, maar het is mij ooit gelukt op een show (dringend opzetten, boel opstarten en vergeten box kabel in te pluggen).
Ik zei al dat het om een SS modeling amp gaat. Deze amp heeft een dedicated output waarmee hij zonder problemen ingepluged kan worden.
Deze geeft op zich leuk geluid met een gewone gitaar. Ook als hij ingepluged is omdat je een en ander bij kunt regelen om wat room terug te krijgen die je ingepluged inderdaad mist.

Citaat:
Maar, om op je eerste stelling terug te komen, waarom zou je geen bass op een gitaaramp kunnen aansluiten. Een oude Marshall met een 4x12 klinkt voor bepaalde genre's heel erg goed op bass!
Eigenlijk om twee redenen.
Ten eerste omdat ik toch ook de mogelijkheid heb om in te pluggen.
Ten tweede omdat ik echt overal lees dat het afgeraden wordt om twee redenen. Als eerste omdat je je speaker snel op zou blazen, maar ook omdat het basgeluid belabberd zou zijn.
Er zitten uiteindelijk wel wezenlijke verschillen tussen bas en gewone versterker. De grotere speakervellen voor de lagere tonen. De stuggere rubbers die bij die lage tonen voor extra demping zorgen, wat zowel opblazen voorkomt maar ook het geluid ten goede komt.

Daarnaast was ik niet van plan mijn Marshall 2x12 te gaan gebruiken om te experimenteren, en dat hoeft ook niet want daarvoor heb ik anderen.

Citaat:
Als je er zo'n load tussenhangt, vind ik de sound maar middelmatig tot slecht klinken zonder speaker. Te meer omdat die speaker net zo'n grote impact heeft op je sound. Je mist gewoon een stuk van de keten die je amp de sound geeft. Maar dat is maar wat je zoekt. Sommigen zullen net naar die sound op zoek zijn om een eigen stempel te drukken.
Daarom juist.
Als dan toch zoals hierboven beschreven wat er over gezegd wordt het geluid belabberd wordt kan ik misschien net zo goed inpluggen.
Bij inpluggen verlies je ook geluid (room) maar dan heb je in elk geval niet die "slechte speaker" verliezen.
En dat room verlies wat je ingepluged hebt kun je toch wel weer ondervangen met wat (room) plugins waarmee je het geluid weer wat verbeterd. Alleen al de modeling amp geeft hiervoor wat mogelijkheden.

Misschien is het toch een nog niet zo geprobeerde manier om toegepaste ervaringen te kunnen ontvangen.
Misschien ga ik het gewoon toch maar eens proberen.

Laatst gewijzigd door bsp; 30-01-2018 om 09:22
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-01-2018, 11:34
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Thanks Alexxx

Ik zei al dat het om een SS modeling amp gaat. Deze amp heeft een dedicated output waarmee hij zonder problemen ingepluged kan worden.
Deze geeft op zich leuk geluid met een gewone gitaar. Ook als hij ingepluged is omdat je een en ander bij kunt regelen om wat room terug te krijgen die je ingepluged inderdaad mist.

Eigenlijk om twee redenen.
Ten eerste omdat ik toch ook de mogelijkheid heb om in te pluggen.
Ten tweede omdat ik echt overal lees dat het afgeraden wordt om twee redenen. Als eerste omdat je je speaker snel op zou blazen, maar ook omdat het basgeluid belabberd zou zijn.
Er zitten uiteindelijk wel wezenlijke verschillen tussen bas en gewone versterker. De grotere speakervellen voor de lagere tonen. De stuggere rubbers die bij die lage tonen voor extra demping zorgen, wat zowel opblazen voorkomt maar ook het geluid ten goede komt.

Daarnaast was ik niet van plan mijn Marshall 2x12 te gaan gebruiken om te experimenteren, en dat hoeft ook niet want daarvoor heb ik anderen.

Daarom juist.
Als dan toch zoals hierboven beschreven wat er over gezegd wordt het geluid belabberd wordt kan ik misschien net zo goed inpluggen.
Bij inpluggen verlies je ook geluid (room) maar dan heb je in elk geval niet die "slechte speaker" verliezen.
En dat room verlies wat je ingepluged hebt kun je toch wel weer ondervangen met wat (room) plugins waarmee je het geluid weer wat verbeterd. Alleen al de modeling amp geeft hiervoor wat mogelijkheden.

Misschien is het toch een nog niet zo geprobeerde manier om toegepaste ervaringen te kunnen ontvangen.
Misschien ga ik het gewoon toch maar eens proberen.
Soms begrijp ik je echt niet. Je vraagt naar ervaringen en als je die dan krijgt begin je die te weerleggen. 't Zal wel aan mij liggen, denk ik.

Ik gebruik vaak een gitaaramp om bass op te nemen. Simpelweg omdat in de categorie muzikanten die ik op te nemen krijg, de bassist doorgaans meer geld wil spenderen aan zijn tattoo's en scene-credibility dan aan materiaal. De gitaristen zijn dan weer de gasten die veel te grote setups aanschaffen en zich financieel in de nesten helpen. Dus dan jaag ik die Bass maar door hun setup om toch maar iets van speaker movement te kunnen krijgen. Nog nooit iets opgeblazen of zo. En aangezien ik in het hardere metal, hardcore, punk milieu zit, kan het er hard aan toegaan.
't Lijkt me dan ook dat het verhaal van speakers opblazen niet zo courant is dan wat vele fora en andere online profeten verkondigen. Enige risico wat ik mogelijks zie is de pieken bij slappen. Maar ook daar nog niet tegenaan gelopen dat daarna een speaker de geest gaf.

Als je spreekt van een modelling amp, was ik me niet bewust dat dat meteen betekent dat het een solid state amp is. Als daar een direct out op zit, zal die wel bedoeld zijn om als direct-out gebruikt te worden. Maar dan is het principe hetzelfde zoals wanneer je er een POD of Kemper aanhangt.
Als't een speaker output is, is't in wezen nog steeds niet de bedoeling dat als input te gebruiken. Maar eens proberen kan geen kwaad zeker? Ik weet in elk geval dat dat niet klonk die 2 keer dat een band er op stond dat ik dat opnam. (Gelukkig toen de DI opgenomen en als ze weg waren die DI door een ampsim gejaagd, maar sstttt, niet vertellen. )
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten