homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 14:57
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg
Standaard nieuw moederbord/cpu/ram+ RME hdspe pci kaart

Hey,

Omdat mijn moederbord aan het begeven was heb ik vorige week nieuwe onderdelen gekocht.

Alles mooi vervangen. Kon direct zonder problemen booten, alleen mijn RME kaart was niet te zien. In een ander slot gestoken, ook nog niet zichtbaar. Einde raad heb ik de kaart op een serverbord gestoken die pci-ex16 slot had. Daar was ze wel zichtbaar.

Heb ze dan nu ook op m'n pc in pci-e x16 slot gestoken en ze werkt ook.

Nu snap ik niet waarom ze niet werkt in een pci-e x1.1 slot. Mijn wireless intel kaart werkt wel op die sloten. Zelf als ik de wireless kaart loskoppelde ging de RME ook niet, dus conflict met de wireless kaart kan er niet zijn.

Iemand een idee hoe dit kan komen?

Stijn
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18-01-2018, 11:36
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg
Standaard Re: nieuw moederbord/cpu/ram+ RME hdspe pci kaart

Dit is iets te weinig info om op verder te gaan... Welke RME kaart en welk MOBO? staat dit niet in de installatiehandleiding van je RME op welk type PCIe die moet aangesloten worden?

Waar ik spontaan even aan denk is het busvermogen. Op een PCIe 1x bus kan je maar 6W (0.5A bij 12V) per kaart en 10W op de hele bus gebruiken (als daar al een andere kaart zoals je WIFI kaart op aangesloten is heb je niet meer zoveel stroom over). Bij een PCIe x16 is dat iets van een 66W per kaart (5.5A bij 12V) en 75W voor de hele bus...

Ik meen mij ook te herinneren dat je ergens in de bios kan kiezen voor 3.3V of 5V voor de datalijnen. Meestal wordt dit automatisch gedetecteerd, maar dat kan altijd foutlopen of handmatig overschreven worden.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 18-01-2018, 20:39
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Er zijn nogal wat recente mobo's die 't gewoon niet doen met PCIe audio kaarten. Slechte chipsets zijn de oorzaak.

Dat is dan ook de reden waarom de Windows experts op het RME forum kiezen voor server borden, of kopen bij een leverancier waar ze probleemloos kunnen wisselen. Supermicro heeft de voorkeur.

Dus is de vraag: "Over welk mobo gaat het?"
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 12:03
Senior Member

Reputatie: cajmere is op goeie weg

Asus Prime B350 Plus.

geen speciaal moederbord dus :-). In verleden wel altijd goede ervaring gehad met ASUS.
RME hdsp-e (dat is dus de PCI-e variant) kaart steekt intussen in m'n 16 slot, waar ze werkt,maar blijf het bizar vinden.

Zou eens moeten kijken of ik optie vind voor 3,3 of 5V.
Bij m'n vorige ASUS bord P8P67 Pro ging het alvast zonder probleem. Op welke voltages die draaide weet ik niet, deze kaart ligt intussen ook in het containerpark .

Hetgeen ik wel nog merk, als m'n pc opstart, dan valt die terug uit na 1sec, nog voor Bios-eufi scherm zichtbaar wordt. Dan Boot die terug en gaat die gewoon verder. Als de RME kaart er niet inzit dan komt dit fenomeen niet voor. Op mijn vorige pc had ik dit fenomeen ook. Van direct uitvallen, terug aanschieten en normaal booten

Als je dan spreek over automatisch detecteren van 3,3 of 5V, kan het dan zijn dat deze hierdoor uitvalt en dan herstart met 5V?
Het is maar even verder denken, geen idee of het mogelijk is.

Ik ga er alvast van uit dat voeding van 580W genoeg is, anders zou die wss uitvallen bij intensieve taken.

Straks eens bekijken.

Laatst gewijzigd door cajmere; 20-01-2018 om 12:16
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten