homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 13-01-2018, 12:31
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald
Standaard iMac 27" 2017 aanschaf...

Ik wens geen Apple debacle, de aanschaf gaat zws toch door maar nog even informeren hier.

Apple info.

Enkele vraagjes omtrent aanschaf iMac 27" Retina 4,2-GHz quad-core Intel Core i7 :
* Het Retina scherm heeft een veel grotere pixel weergave, dus hoe gedraagt zich dan oudere software qua grootte van de UI e.d. ?
* Ze zijn standaard nog steeds voorzien van een Fusion-drive 2TB, die zou ik behouden en later naar SSD gaan.
Of vinden jullie die meerprijs van 720 euro voor een 1TB SSD te verdedigen ?
(Een Imac met SSD van 512 GB kost ook al 240 Euro extra.)
* Heeft iemand enig idee over prijsdalingen van sommige componenten hierbij ?
* Welke oudere apple software is nog compatibel met het laatste OS ?

De extra's kosten (bij Apple veel geld) bvb. het geheugen :
* 16GB 2400 MHz DDR4 240 euro (3x zoveel als bij niet-Apple-verdelers, waar ik dan ook, voorkeur aan geef aangezien je dat makkelijk zelf kan plaatsen)
* 240 euro extra (t.o.v. een i5 3,8-GHz) voor deze processor vind ik veel maar mogelijk toch een betere upgrade dan de overige dingen, of niet ?

Graag jullie tips, argumenten.

Dank.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 13-01-2018, 15:33
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: iMac 27" 2017 aanschaf...

Als je kan wachten, doe dat dan.

Fusion Drive was voor mij al af te raden met audio en zeker met video. Maar er zijn ook fouten in High Sierra die enkele bij gebruikers serieus haarverlies veroorzaakt hebben.

Downgraden naar Sierra kan wel, maar is volledig DIY, want Apple ondersteunt het niet.

Ooit komen er nieuwe Intel processoren die ongevoelig zijn voor Meltdown en Spectre, twee recente erge gaten in de processor.

En oude software op een high-dpi scherm kan je vergeten. Zelfs als het prima draait, krijg je koppijn van het turen naar de te kleine lettertjes. De waveform ed kan je rekken, maar menu's bv. niet. En bv. REAPER is nog niet eens aangepast aan Retina schermen, laat staan aan nog hogere DPI.

De nieuwste iMac Pro is ook zo'n vreemd beestje. Voor 't eerst in de geschiedenis van Apple heeft die een eigen systeem nodig, wat het ergste doet vrezen voor software compatibiliteit. Het is wel een racemonster voor video, maar audio heeft er geen baat bij.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 10:12
Senior Member

Het lijkt er idd zo op beter nog (maar eens) te wachten. Het zijn toch voorname 'mankementen' welke hier vernoemd worden.

Thanks.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 11:35
Member

Reputatie: Zwamy is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Fusion Drive was voor mij al af te raden met audio en zeker met video.
Uit nieuwsgierigheid... Waarom juist?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 12:46
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage Bekijk bericht
Het lijkt er idd zo op beter nog (maar eens) te wachten. Het zijn toch voorname 'mankementen' welke hier vernoemd worden.

Thanks.
Beetje bangmakerij. Ik heb nu 2 jaar een Imac welke draait op High sierra. Doe veel met audio en video en werkelijk (tot nu toe)GEEN enkel probleem ondervonden met welke software voor de Mac dan ook. De programma's waar ik het meest last mee hebben zijn (toevallig) de office versie van MS voor de Mac.

welk systeem je ook neemt op een gegeven moment werkt heel oude software gewoon niet meer. Ben ook van mening dat het ondersteunen van pakketten van zeg zo'n 10 of 15 jaar geleden en waarvan nieuwe versies van te koop zijn niet echt zinvol.

gr Jan

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 16:23
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Daar sluit ik me bij aan. Je kan trouwens perfect weten wat werk en wat niet: https://www.sweetwater.com/sweetcare...y-information/

SSD geeft je een snellere opstart, maar heeft daarbuiten niet echt een voordeel. Van SSD wordt gezegd dat het sneller verslijt.

RAM is nogal belangrijk omdat je met een DAW vooral geen flessenhals wil. Ik kom met 16GB niet meer toe omdat ik te veel effecten en softsynths gebruik. Ik heb dus 32GB en om de prijs te drukken de zwaarste i5. Het verschil in snelheid en rekenkracht tussen die en de i7 was me te klein. Dit lijk spectaculair, maar ik vraag me af wat wanneer je het merkt. Als je natuurlijk effecten gaat smijten en alle mixbewegingen opneemt van een symfonisch orkest merk je het vast wel. https://www.geekbench.com/blog/2017/...nce-june-2017/
  #7 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 19:31
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwamy Bekijk bericht
Uit nieuwsgierigheid... Waarom juist?
Je kan niet zelf bepalen wat op het SSD gedeelte van de Fusion disk komt en wat op het harddisk gedeelte. Eens een opname groter wordt dan n MB, scakelt OSX automatisch over. En dat overschakelen kan een tik veroorzaken in de opname. Sommige drivers lopen dan zelfs vast. De makers van die drivers kunnen dat niet fixen, want het Fusion systeem is niet gedocumenteerd.

En 't argument "bij mij werkt het wel" is niet ter zake doende. Bij mij werkt het ook, maar mijn RME werkt bv. niet onder El Capitan. De problemen komen maar voor bij een kleine minderheid, maar als je deel uitmaakt van die minderheid, heb je er niks aan dat het bij een ander wel werkt.

Zo heb ik recent bij twee identieke iMacs er eentje "mogen" inwisselen van Apple, na twee maanden over-en-weer met Applecare bellen, mailen en uiteindelijk dreigen met publicatie op Facebook. Op de ene werkten beide RME's meteen, op de andere af en toe. Volgens Apple lag dat aan RME...
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 22:15
Senior Member

Wat betreft compatibel zijn van de software, bedoelde ik eveneens hoe bruikbaar op een Retina scherm ? Ik besef dat een verdubbeling van de pixels een verkleining van de UI veroorzaakt. Er is wel een scaling functie in OSX lees ik, maar werkt die per opgestart programma of (zoals ik peins) voor het volledige scherm ? Zoja, dan wordt oudere software lastig bruikbaar in combinatie met nieuwer aangepast voor HighRes schermen. Dus hoe ziet het er bvb. uit als je deze beide samen hebt runnen ?

P.s. Voor het upgraden van de hardware vond ik al een betere video waarin processor, geheugen en schijven aangepakt worden ... en n.m.i. best doenbaar.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 23:10
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Dat scherm stel je zelf gewoon in, toch? Als je op "grotere tekst" in de voorkeuren van je beeldscherm, of cmd+ klikt is je probleem volgens mij van de baan.

Mijn ervaring is deze. Ik heb lang gewacht om van zelfs van Mountain Lion de upgraden. Telkens verloor ik plugins die niet meer werkten. Maar... op zeker moment moest ik wel mee, want er kwamen toffere plugins uit (zoals Arturia Minimoog, Abbey Roads 50's drums, enz.). Door het lange wachten was zowat alles om zeep.
Was ik ietsje sneller meegegaan met de osx, dan had ik vast jaarlijks een plugin moeten veranderen. Toen ik echter naar Yosemite ging, terwijl sierra al lang uit was, werkte er bijna niets meer. Cubase gaf er de brui aan, Waves, NI moest ik upgraden, enz.

Ooit moet je toch springen. Ik besef nu dat ik nieuw dingen ga moeten zoeken voor dingen die ik al lang ken. Wel, ooit moest ik ontzettend wennen toen ik mijn Fostex 4-track inruilde voor een digitale BR8.
  #10 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 08:40
Senior Member

cyrano is de enige die echt op mijn vragen heeft geantwoord, de rest blijkt er telkens weer overheen te lezen, of snapt het nog niet...
Wie zelf niet met een HighRes scherm werkt kan dit n.m.i. ook niet beantwoorden.

Laatst gewijzigd door audiocollage; 15-01-2018 om 08:46
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten