homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 12:33
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: iMac 27" 2017 aanschaf...

Het probleem met high dpi schermen komt neer op 't volgende: Er zijn twee manieren om beelden op 't scherm te zetten.

- Vectorieel. Trager, rekbaar en geschikt voor elk scherm. Elke graphic moet telkens weer berekend worden. Dat kost tijd.

- Bitmap gebaseerd. Sneller, maar niet rekbaar. Elke graphic moet op voorhand geschaald en opgeslagen worden. Als er meer dan een resolutie moet aangestuurd worden, moeten al die plaatjes al in 't programma zitten.

REAPER is bitmap gestuurd. Dat verklaart voor een deel de snelheid. Maar de voorgekauwde plaatjes tonen altijd aan dezelfde grootte. Als je een beetje meer resolutie hebt, niet zo erg. Als je veel meer resolutie hebt, worden de graphics te klein, zeker voor wie niet de beste ogen heeft, zoals ik.

Apple's eigen programma's en een hoop andere zijn al lang vectorieel. Ze schalen dan ook perfect op een Retina scherm.

REAPER is niet vectorieel, omdat het cross-platform is. Op Windows is vector aansturing zeker niet algemeen en de motor van REAPER is er nooit op voorzien. Ombouwen is veel werk en schaadt de performance.

Maar het probleem houdt daar niet op. De meeste plugins met een grafische interface zijn ook bitmap based. En dat zorgt er voor dat daar de weergave wel eens fout loopt.

Hoe het zit met andere DAW's weet ik niet. Cubase en Protools zijn grotendeels vector based, vermoed ik.

En de schaling die het OS zelf biedt, verplaatst het probleem, want kan niet voor elke plugin apart ingesteld worden. Het blijft dus behelpen.

Video editors zijn natuurlijk al wel geschikt voor high dpi schermen. Logisch, want het gaat om beeld, niet om geluid.

Ook DTP programma's zijn al lang aangepast, natuurlijk. Maar spelletjes en een hoop kleine handige programma's niet. Tel daar de appstore bij en je weet meteen waarom shareware en open source op de Mac aan 't verdwijnen zijn.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 12:39
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Bij communicatie is het altijd de ontvanger die bepaalt of je boodschap/vraag duidelijk is.
Misschien moet je specifieker zijn en vraag per vraag stellen?

Ik heb ook Reaper en met een extra scherm heb je wat 'last' met de scaling. Het enige wat dit doet is als ik op full screen klik (mijn mixerframe), dan is ie iets te groot. Ik neem de hoek vast, zet hem juist en pin hem met de pin-functie. Done.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 13:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

FWIW:

Er zijn REAPER testen aan de gang met andere compilers:

https://forum.cockos.com/showthread.php?t=201904

Citaat:
Intel Core i7-7700 3.60 GHz, Win10 Pro x64

reaper571pre12a-install.exe: 1.76% avg
reaper571pre12a-vs13-install.exe: 2.06% avg
reaper571pre12a_x64-install.exe: 1.95% avg
reaper571pre12a-vs13_x64-install.exe 2.25% avg

Intel Core i5 2.7 GHz, macOS 10.13.2

reaper571pre12a_i386.dmg: 9.81% avg
reaper571pre12a-clang_i386.dmg: 11.34% avg
reaper571pre12a_x86_64.dmg: 11.00%
reaper571pre12a-clang_x86_64.dmg: 10.76%
Doet toch wel even denken aan de performance van High Sierra, niet?

Ik draai REAPER op een G5. Dat is voor wat ik doe sneller dan een Core2Duo die meer dan tien jaar jonger is, een 2,5 keer hogere klok frequentie heeft en vier maal zoveel ram heeft...
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 13:24
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

@Cyrano
Interessant om te lezen. Ik hoor nog wel eens dat die oudere bakken ook niet stuk te krijgen zijn uit de grafische wereld.

Draai je daar ook zware plugins op? Er natuurlijk een verschil tussen gewoon audio opnemen of zwaar productiewerk doen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 14:14
Vintage Member

Tuurlijk.

Ik gebruik vooral de reaplugs. Die zijn meegeleverd, performant en stabiel. E dan 1 of 2 plugins per track. Geen MIDI, geen sampling, geen VST instrumenten.

Iemand die filmmuziek componeert heeft waarschijnlijk veel meer ram en een snellere machine nodig.

Ik ben veel met databases bezig. OSX performance is belabberd, vergeleken met Windows en Linux. Maar het zware werk doe ik wel op een Linux server. Bij ontwikkeling speelt die traagheid gewoon niet en is e "luxe" van OSX welkom.

Audio heeft niks aan meer dan vier kernen. Video wel. Dat is ondat audio alles in 1 draad moet doen. Video is veel zwaarder en kan al lang over meerdere processoren/kernen/servers verdeeld worden.

Met REAPER kan je overigens wel vlekkeloos een remote host gebruiken. Het instellen zal veel experimenteren vragen, maar de tools (ReaMote, ingebouwde webserver...) zijn er. De meerderheid heeft er echter geen behoefte aan.

Het hangt allemaal af wat je precies doet. Een modern DAW is een blokkendoos. Niet iedereen speelt met dezelfde blokjes...
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 14:38
Vintage Member

Die PPC build voor de G5 is wel een geschekje van Justin, de developer. Niet gesupporteerd, niet de laatste versie en experimenteel. Maar draait 100% stabiel.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 16:25
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
...En de schaling die het OS zelf biedt, verplaatst het probleem, want kan niet voor elke plugin apart ingesteld worden. Het blijft dus behelpen.
Je hebt het goed uitgelegd, hoewel ik het vector-bitmap probleem al ken, daar ik zelf ook wel software aanmaak. Echter vrees ik dat het behelpen zal blijven bestaan, ook al zou alles vector-based zijn. Een UI groter maken lijkt me geen probleem, maar verhoudingen t.o.v. posities en functionaliteit van de objecten, hmm ...
Heeft iemand mss een link naar een duidelijk yt-demo van zo'n scaling op Apple HighRes in actie ?
Nogmaals dank.

Laatst gewijzigd door audiocollage; 15-01-2018 om 16:36
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 17:47
Vintage Member

Citaat:
Ik gebruik vooral de reaplugs. Die zijn meegeleverd, performant en stabiel. E dan 1 of 2 plugins per track. Geen MIDI, geen sampling, geen VST instrumenten.
Ja, dat is zo goed als niets in vergelijking met wat ik doe. Ik zit gemiddeld aan een 25-tal tracks met daarop telkens een viertal plugins en via Reainsert gebruik nog echte analoge dingen om het geheel warmer te laten klinken. Vroeger had ik een resem klavieren en effectbakjes. Vandaag heb ik er heel wat minder, maar haast alles komt daardoor uit VSTi's. Nu koop je bijvoorbeeld aan Arturia bundle en NI, waardoor je sowieso ruimte van een echte minimoog uitspaart, een hammond B3 met lesley, enz.

Mijn i5 2,8 met 16DDR3 uit 2012 kon het niet meer (vlot) aan. Zelfs niet met het weinig belastende Reaper, wat enorm scheelde tov Cubase 6.5. Maar als ik gewoon bands zou opnemen, met drum/git/git/zang/bas en wat toetsen, kwam ik er ook nog wel.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 21:11
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie

Dik tevreden van de mac. Heb de 4.2-I7, 16GB ram (8GB Apple extra ram 2dehands gevonden voor 50€). 500GB flashopslag. De read/write speeds van de flash drive zijn supersnel.

Wat betreft de Retina display: Ik heb nog wat oudere plugins zoals RoBPapen's Subboombass, Xfer Nerve, etc.. Ze ogen mss iets minder aantrekkelijk maar het werkt nog aangenaam. De volledige Komplete Ultimate bundel is eveneens niet Retina aangepast... Het hele Native instruments forum staat vol met vragen over 'wanneer nu eindelijk de GUI's worden aangepast..', NI ligt er alvast niet van wakker. Ik nog minder.

De mac start op in no time. Zet uit in no time. Werkt als een pluimpje en is muisstil. Ik kom van een I7 Quad mini van '12. Altijd zeer content van geweest. De Imac werkt dan toch weer een stuk vlotter.

Algemene workflow is fantastisch op deze mac. Is het de processor of de snelle SSD of de samenwerking tss beiden, geen idee maar het 'ding' vliegt.

Ook Ableton is zeer stabiel onder OSX Sierra. Geen crashes of dergelijke.

Ik gebruik als externe drive een USB-C Flashdrive behuizing van Satechi. Dit is mijn externe sample drive. Je merkt niet of het nu een interne of externe drive is. Wordt niet warm, maakt geen geluid. READ/WRITE zit rond de 500MB/s (Samsung EVO Pro 850)

Prijzig zijn ze wel...

In bijlage: enkele screenshots van aangepaste en niet aangepaste plugin GUI's
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Schermafbeelding 2018-01-15 om 21.18.43.jpg
Bekeken: 25
Grootte:  73.0 KB
ID: 18976   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Schermafbeelding 2018-01-15 om 21.14.25.jpg
Bekeken: 25
Grootte:  72.6 KB
ID: 18977  

Naam:  Schermafbeelding 2018-01-15 om 21.14.13.jpg
Bekeken: 27
Grootte:  80.1 KB
ID: 18978   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Schermafbeelding 2018-01-15 om 21.13.08.jpg
Bekeken: 27
Grootte:  69.8 KB
ID: 18979  

Naam:  Schermafbeelding 2018-01-15 om 21.13.53.jpg
Bekeken: 23
Grootte:  66.3 KB
ID: 18980   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_2775.jpg
Bekeken: 22
Grootte:  82.9 KB
ID: 18981  

Laatst gewijzigd door d-ter; 15-01-2018 om 21:16
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 23:20
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanvanDuren Bekijk bericht
...Ben ook van mening dat het ondersteunen van pakketten van zeg zo'n 10 of 15 jaar geleden en waarvan nieuwe versies van te koop zijn niet echt zinvol. ...gr Jan
Mijn probleem is dat in nieuwere versies van het OS oudere software mogelijk niet meer werkt. Dat is vervelend als je telkens die nieuwe software moet betalen. Dat is heel vervelend als je telkens veel tijd kwijt bent aan nieuwe software te leren, terwijl de oude prima voldoet.
Zoe heb ik een klein stukje van mijn 10 jaar oude iMax voor Windows XP gereserveerd. Een nieuw systeem zou me duizenden euro's aan software kosten en jaren aan herprogrammeren en omzetten.
En nee, die nieuwe systemen zijn niet noemenswaardig beter (ik vrees het tegendeel).
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten