homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Recording Software > MIDI

Mededelingen

MIDI MIDI leidt nog altijd tot een heleboel vragen. Hier bespreken we alle aspecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-01-2018, 22:01
pom pom is offline
Junior Member

Reputatie: pom is op goeie weg
Standaard Midi Latency

Hallo,

Als ik mijn midi keyboard aansluit op een van mijn DAWs (reason, ableton, fruity loops) heb ik een paar miliseconden latency. Dat terwijl ik een snelle computer heb:

Ook optimaliseer ik de bitrate etc. om de latency zo optimaal mogelijk te maken. Het is echter nog te veel latency om echt strakke funky dingen te kunnen spelen. Ik kan hooguit een mooie lead maken bij een hip hop deuntje.

Ik heb een m-audio keystation (oud) ingeplugd.

Hoeveel valt er nog af te dingen op latency voor hoeveel geld?

Zou een betere processor helpen?
Misschien een nieuw midi keyboard met USB 3.0? bestaan die?
Misschien een triggerpad?

Als ik mijn gewone keyboard Casio CTK-800 in de interface plug via de koptelefoon uitgang heb ik bijna geen latency. Echter de geluiden van Reason, Ableton en VSTs zijn vele malen mooier dan de geluiden van mijn keyboard. Is het misschien tijd voor een nieuw keyboard? Dat is wel erg duur!

Wat raden jullie aan?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-01-2018, 22:10
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Midi Latency

Driver updaten?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 10-01-2018, 22:53
pom pom is offline
Junior Member

ik heb up to date drivers. Het gaat echt om die laatste paar miliseconden. De melodieen die ik bedenk zijn bijv laid back net na de tel dan weer op de tel etc. dat komt niet mooi naar voren.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 03:08
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

"Snelheid" doet niks voor latency.

En wat je snelheid noemt is trouwens bandbreedte. Meer bandbreedte betekent dat je meer data kan transporteren, niet dat het systeem beter loopt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 07:14
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pom Bekijk bericht
ik heb up to date drivers. Het gaat echt om die laatste paar miliseconden. De melodieen die ik bedenk zijn bijv laid back net na de tel dan weer op de tel etc. dat komt niet mooi naar voren.
Alsof iemand een verschil gaat horen van een paar milliseconden . We spreken dan over een paar percent van een 32ste noot (bij een tempo van 120 bps).
Trouwens als je echt last hebt van latency, dan ga je dat vooral merken als dat je noten een fractie later komen dan dat je ze speelt, en niet dat je laid back timing niet zo goed uit de verf komt.
Vertel anders eens in meer detail wat je juist doet, en hoe je het hoort. Als het bijvoorbeeld is dat je bij playback je kleine nuances die je inspeelde niet hoort, denk ik bvb aan auto-quantize als oorzaak.

Citaat:
Als ik mijn gewone keyboard Casio CTK-800 in de interface plug via de koptelefoon uitgang heb ik bijna geen latency. Echter de geluiden van Reason, Ableton en VSTs zijn vele malen mooier dan de geluiden van mijn keyboard. Is het misschien tijd voor een nieuw keyboard? Dat is wel erg duur!
Als je echt zeker wil zijn dat het om MIDI latency gaat, dan moet je eens testen door je Casio via MIDI aan te sturen. Normaal moet je ergens 'Local OFF' kunnen selecteren in je keyboard. Dat zorgt er voor dat wat je inspeelt niet rechtstreeks afgespeeld wordt, en je keyboard enkel zal spelen wat via MIDI IN binnenkomt. Wat je speelt stuur je dus via MIDI OUT naar je PC, laat je door je DAW passeren en terug uitsturen naar de MIDI OUT van je interface (ipv bvb een VST) en zo terug je Casio in.

Eventueel zou ik nog denken aan latency van de software instruments (want die moeten dus hun klanken realtime berekenen) maar met die high-end processor van je, kan dat zeker ook al het probleem niet zijn).

Laatst gewijzigd door Rocsee; 11-01-2018 om 07:21
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 11:04
pom pom is offline
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rocsee Bekijk bericht
Alsof iemand een verschil gaat horen van een paar milliseconden . We spreken dan over een paar percent van een 32ste noot (bij een tempo van 120 bps).
Trouwens als je echt last hebt van latency, dan ga je dat vooral merken als dat je noten een fractie later komen dan dat je ze speelt, en niet dat je laid back timing niet zo goed uit de verf komt.
Vertel anders eens in meer detail wat je juist doet, en hoe je het hoort. Als het bijvoorbeeld is dat je bij playback je kleine nuances die je inspeelde niet hoort, denk ik bvb aan auto-quantize als oorzaak.
Nou ik hoor het verschil zelf echt wel hoor! Ik denk dat het komt doordat ik veel drum en daardoor gevoelig ben geworden voor timing nuances.

Als je 120 bpm speelt, betekent dat dat ieder beat 0,5 seconden is. Dan is een 16e noot 0,125 seconden. Dat betekent dat al heb je een ongelovelijk lage latency van 10 miliseconden, dat dat bijna 10! procent is van een 16e noot. Dan kun je dus nooit 16e noten echt strak spelen. Je kan dan nooit een drumbeat inspelen op je keyboard die strak klinkt. Zelf hoor ik dit heel sterk, ook bij piano enzo. Je zou kunnen zeggen Quantasize het dan, maar dan ben je het "organische" kwijt.

Voor mij is de vraag van: Hoe veel geld wil ik waar aan uitgeven?

Kun je 1 ms of 0,5 ms latency verkrijgen op een personal computer? Of kan dat met de huidige technieken niet? Misschien een betere geluidskaart die direct op het moederbord zit? Of moet ik echt denken aan een "analoog" keyboard met een DI out? Dat vind ik erg duur vandaar mijn vraag.

Laatst gewijzigd door pom; 11-01-2018 om 11:14
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 17:05
pom pom is offline
Junior Member

Laat ik de vraag op een andere manier formuleren.

Als je een grafiek zou maken van hypothetische minimale hoeveelheid latency op de X-as en Kosten op de Y-as hoe zou zo'n grafiek er dan uit zien? Op basis van welke dingen die je zou moeten aanschaffen?

Laatst gewijzigd door pom; 11-01-2018 om 17:08
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 19:50
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Ik gebruik sinds kort ook Ableton, maar vraag me vooral af welke instellingen je gebruikt in je software. Want het is niet omdat het werkt en je geluid hebt dat het de beste manier is. Of je pc dan wel of niet snel is zal dan niet veel helpen. Neem ééns een printscreen van je instellingen, daar zie je welke audio driver je gebruikt en normaal ook de latency.. zeker in ableton.

Groeten Karel
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 12-01-2018, 05:44
Senior Member

Reputatie: Rocsee wordt hier goed onthaaldRocsee wordt hier goed onthaald

Citaat:
Misschien een betere geluidskaart die direct op het moederbord zit? Of moet ik echt denken aan een "analoog" keyboard met een DI out? Dat vind ik erg duur vandaar mijn vraag.
Nu heb je het ineens over latency van audio ipv MIDI. En snap ook niet goed wat je met DI out bedoelt (DI betekent iets heel anders).
Nogmaals: beschrijf eens exact wat je doet wanneer je de latency hoort. Hoor je die al als je live speelt, of is het in je opname dat je die hoort ? Hoe neem je op, MIDI of audio ? Wat is je signaalpad (MIDI of audio) ? ...
Overigens is 10ms al niet meer een 'paar' milliseconden. Trouwens, als je op een meter van je speakers zit, heb je al een paar milliseconden latency door de snelheid/traagheid waarmee geluid zich voortplant.

Laatst gewijzigd door Rocsee; 12-01-2018 om 05:49
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 12-01-2018, 16:07
pom pom is offline
Junior Member

Met DI bedoel ik, geluid dat uit mijn keyboard komt wat ik in mijn Interace kan pluggen. Dus gewoon de koptelefoon uitgang of de line out.

Ik hoor latency als ik op mijn midi keyboard een note aansla

Ik heb het nu weten terug te brengen naar 5.67 miliseconden. Opzich best prima, maar ik zou het echt geweldig vinden als het bijv. 2 miliseconden zou kunnen zijn. Vooral voor snelle hi hat dingen of een xylofoon.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten