homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 13:01
pom pom is offline
Junior Member

Reputatie: pom is op goeie weg
Standaard Basgitaar opnemen Budget

Hai,

Wil graag basgitaar opnemen maar heb niet een groot budget.

Bax raad de SM 57 aan

https://www.bax-shop.nl/dynamische-i...umentmicrofoon

Voor 100 euro.

Nu heeft deze microfoon weinig laagfrequentiebereik

Is deze microfoon wel geschikt om voor een basversterker te plaatsen?
Heb namelijk een 5 snarige bas.

Verder bied BAX de volgende microfoons aan onder de 150 euro

https://www.bax-shop.nl/live-microfo...71%5B%5D=84159

Veel van deze microfoons zijn eigenlijk gemaakt om een Kickdrum te versterken. Welke zijn geschikt om een Basversterker te versterken (voor on der de 150 euro)?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 13:57
Member

Reputatie: Zwamy is op goeie weg
Standaard Re: Basgitaar opnemen Budget

Je kan altijd een DI gebruiken. Dit in combinatie met een microfoon zal je heel veel mogelijkheden geven om te zoeken naar de sound die jij wil in je opnames. Vaak worden inderdaad bassdrum microfoons gebruikt voor bas op te nemen via de cab.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 18:39
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pom Bekijk bericht
Nu heeft deze microfoon weinig laagfrequentiebereik
Is dat echt wel zo weinig laag? Laag wordt nogal eens ge-low-pass-ed. Zo heel laag heb je toch niet echt nodig?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 13:53
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Ik zou eerder een AKG D 112 gebruiken. Die is speciaal voor bass en bassdrum.
https://www.thomann.de/nl/akg_d_112_...d+112_362012_3

Ik weet van klanten van mij dat Bax wel vaker slecht advies geeft....
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 17:07
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Rechtstreeks en gewoon een paar degelijke plugins als je digitaal opneemt. Guitar Rig kan je bv wel wat mee. Wat ik wel doe: een floorQ van Joemeek ervoor. Dat bespaart me achteraf veel werk.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-01-2018, 10:09
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Rechtstreeks en gewoon een paar degelijke plugins als je digitaal opneemt. Guitar Rig kan je bv wel wat mee. Wat ik wel doe: een floorQ van Joemeek ervoor. Dat bespaart me achteraf veel werk.
Maar als je een mooie basversterker hebt, en je wilt specifiek dat geluid opnemen, dan moet het toch via de evt. DI out van de amp en/of met een mic voor de bass cab. En dan dus GEEN SM57. Die is geschikt voor gitaar amps, maar zeker niet voor bas.

Als je niet je mooi klinkende bass amp op wilt nemen, en je ook niet exact hetzelfde geluid wilt hebben als evt live, kun je gewoon via een bass pre-amp opnemen of via een DI rechtstreeks in de mixer of de interface. En dan idd met plugins je geluid maken/finishen. Ik had voor iemand met een MIDI file door het kiezen van een mooie VST bas en daarna VST Bass Amp van Steinberg (Cubase) op de VST channel insert zelfs heel prima resultaten. En dat was dus nog niet eens een echte basopname, maar een VST bas.

Laatst gewijzigd door arnomusicman; 17-01-2018 om 10:12
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 17-01-2018, 20:11
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Citaat:
Maar als je een mooie basversterker hebt, en je wilt specifiek dat geluid opnemen, dan moet het toch via de evt. DI out van de amp en/of met een mic voor de bass cab.
Als je een leuke versterker hebt, dan ga je nooit dat geluid krijgen door de DI te gebruiken. Een speaker bepaalt je geluid immers ook mee.

Daarnaast gaat een mic je geluid ook veranderen. Wat jij hoort op een repetitie hoor je niet door die mic. Ruimte speelt bovendien ook nog eens een rol. Als je al die dingen gaat optellen, heb je aardig wat factoren die zullen bepalen hoe iets klinkt.

Ik heb hier meerdere knappe versterkers staan. Tot twee jaar geleden zaten daar exemplaren tussen die 1000-den gekost hadden. O.a. een ABM King Combo, Bassmaster uit '64, enz. Maar eerlijk? Bij de opnames zijn die gebruikt, maar ze zitten in de mix achter het DI-signaal. Ze zijn echt niet onmisbaar.

Live is live en opname is opname. Ampeg gaf niet voor niets zijn goedkeuring aan Ampeg SVX. Het verschil tussen de echte in de studio en deze heb ik gemist in eender welke mix als je er een beetje mee speelde. Als je daarnaast na de plugin een gate erop smijt en ervoor een leuke comproessor heb je een hele goede basklank voor heel veel stijlen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 17-01-2018, 23:26
Member

Volgens mij was de topicstarter op zoek naar een mic om bas op te nemen en niet om een discussie wel/niet VST of analoog opnemen te starten.

Voor het opnemen van een basgitaar met mic adviseer ik een bas mic te nemen. Die zijn specifiek voor bassdrum en basgitaar en daarmee kun je prima een bas opnemen.

Alternatieven benoemen is altijd goed, maar niet primair waar pom om vroeg.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 18-01-2018, 06:09
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Als je geluidsgetrouw wil, dan zou ik voor een grootmembraan gaan, zeker niet voor een dynamische bass/kick mic zoals de D112 of B52. Die dingen hebben nogal een EQ curve aan boord.

En als je dan voor een LDC gaat, liefst een zo vlak mogelijke.

Maare, het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zegt. "Yeah, je hebt exact mijn sound weten vastleggen!", Terwijl enkel de DI de mix gehaald heeft. 😂
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 18:10
Vintage Member

Citaat:
Volgens mij was de topicstarter op zoek naar een mic om bas op te nemen en niet om een discussie wel/niet VST of analoog opnemen te starten.
Dat is pas een antwoord met oogkleppen op. Ik kan me inbeelden dat de achterliggende gedachte nog steeds dezelfde is: een zo goed mogelijke opname maken. Als je over budgetten spreekt van 100 à 150 euro zit je wel héél erg beperkt.

Als je een vraag stelt en je krijgt meer informatie, dan is dat vast omdat de TS de indruk geeft niet op de hoogte te zijn van de vele andere mogelijkheden. Wat jij adviseert gaat niet werken omdat de TS aangeeft dat hij zijn geluid wil evenaren. Met jouw mics lukt dat niet, om de redenen die Alex aangeeft.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten