homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 19:19
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg
Standaard Re: Basgitaar opnemen Budget

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pom Bekijk bericht
Veel van deze microfoons zijn eigenlijk gemaakt om een Kickdrum te versterken. Welke zijn geschikt om een Basversterker te versterken (voor on der de 150 euro)?
Ik geef enkel antwoord op de vraag van de topicstarter.

Het topic was niet: hoe kan ik het beste bas opnemen.

Je kunt wel allemaal over mijn antwoord vallen, maar het was wel het meest concrete antwoord op zijn vraag. Hij vroeg niet: wat voor mogelijkheden zijn er allemaal? Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Hij vroeg: welke van deze mics is geschikt om bas op te nemen. Dan geef ik daar een concreet antwoord op. That's it.
Tevens is bv een AKG D112 ook geschikt voor op het podium. Dat kun je met een condensatormic wel vergeten. Maar voor in de studio kan een condensator natuurlijk ook.

Laatst gewijzigd door arnomusicman; 20-01-2018 om 19:50
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 19:58
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Dat is pas een antwoord met oogkleppen op. Ik kan me inbeelden dat de achterliggende gedachte nog steeds dezelfde is: een zo goed mogelijke opname maken. Als je over budgetten spreekt van 100 à 150 euro zit je wel héél erg beperkt.

Als je een vraag stelt en je krijgt meer informatie, dan is dat vast omdat de TS de indruk geeft niet op de hoogte te zijn van de vele andere mogelijkheden. Wat jij adviseert gaat niet werken omdat de TS aangeeft dat hij zijn geluid wil evenaren. Met jouw mics lukt dat niet, om de redenen die Alex aangeeft.
Je kunt het de topicstarter ook ongeloofelijk moeilijk maken.

Hij krijgt een SM57 geadviseerd door Bax voor opname van een basversterker. Hij kijkt verder en ziet ook specifieke bas(kick) mics en vraagt of die ook bruikbaar zijn, of andere mics.

De één zegt: condensatormic (bij de weg)
De ander zegt: DI, maar weer met een EQ ervoor
Nog een ander zegt: plugins

Dit is nou niet echt een eensluidende mening. Dat lijkt me wel duidelijk. Gemakkelijker wordt het hem er ook niet echt op gemaakt.
Maar dit zijn idd ook mogelijkheden om bas op te nemen ja. Klopt!
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 20:03
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pom Bekijk bericht
Veel van deze microfoons zijn eigenlijk gemaakt om een Kickdrum te versterken. Welke zijn geschikt om een Basversterker te versterken (voor on der de 150 euro)?
Om dus nu heel concreet te antwoorden na de vraag nogmaals goed gelezen te hebben: Om een basversterker te VERSTERKEN kun je het beste een dynamische microfoon gebruiken zoals die ook geschikt is voor bassdrum.

Dus wat jij zelf al gevonden had, was de beste oplossing pom.
Basversterker versterken is voor op het podium, en dat doe je met een dynamische bassmic.

P.S. voor de andere deelnemers van dit topic mee discussiëren: zijn jullie het met me eens of niet?
-Kun je een basversterker uitversterken met een condensatormicrofoon?
-Kun je een basversterker uitversterken met een DI?
-Kun je een basversterker uitversterken met VST's?

Ik ben benieuwd naar waar ik de boot gemist heb...
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 20:47
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arnomusicman Bekijk bericht
Om dus nu heel concreet te antwoorden na de vraag nogmaals goed gelezen te hebben: Om een basversterker te VERSTERKEN kun je het beste een dynamische microfoon gebruiken zoals die ook geschikt is voor bassdrum.
Neen, die redenering is fout. Je kan ONDER ANDERE een dynamische microfoon gebruiken, maar een condensator of ribbon kan even goed. Ik heb er nog geen electret voorgezet, maar misschien is dat ook wel wat. Het is maar naar wat je op zoek bent qua klank.

Citaat:
Dus wat jij zelf al gevonden had, was de beste oplossing pom.
Basversterker versterken is voor op het podium, en dat doe je met een dynamische bassmic.
Ook hier weer, neen. Hier kan en zal vaak enkel voor de DI gekozen worden.

Citaat:
P.S. voor de andere deelnemers van dit topic mee discussiëren: zijn jullie het met me eens of niet?
-Kun je een basversterker uitversterken met een condensatormicrofoon?
-Kun je een basversterker uitversterken met een DI?
-Kun je een basversterker uitversterken met VST's?

Ik ben benieuwd naar waar ik de boot gemist heb...
Alles kan toch? Ik snap echt niet waar jij nu zo'n drukte over zit te maken.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 20-01-2018, 21:07
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Hopelijk zijn we hier nog steeds om iets bij te leren...
Ik las al zo vaak commentaren die niet meteen een antwoord waren om mijn vraag, maar minstens de helft van de dingen die niet meteen een direct antwoord leken heb ik wel kunnen gebruiken.

Ik zie ook niet in waarom ik het de TS moeilijk zou maken. Ik bied gewoon makkelijke en goedkope alternatieven aan. Hij mag zelf kiezen, maar aangezien hij geen ervaring met deze opnames heeft, leek het me zinvol om hele eenvoudige oplossingen aan te bieden. Daarnaast is dit een forum voor amateurs. Als het eenvoudig en goedkoop kan, zie ik niet meteen in waarom je niet wens te weten dat je ook aardig wat geld kan uitsparen. Er is geen 'betere' methode, maar de technologie evolueerde. Ik ken top studiodrummers met top drumstellen. Wat gebeurt er in topstudio's nadat ze tot in de perfectie hun drumstellen hebben gestemd? Men gebruikt doodleuk sound replacement, waardoor je evenzeer op een stagg had kunnen inspelen... Ik treed daarom Alex bij. Als je met DI opneemt, kan je ook tijdens de mix nog alle richtingen uit. Je kan reampen naar je versterker en die opnemen, je kan droog en amp blenden, je kan er een extra plugin opsmijten, enz. Maar als je vrij onervaren bent en je mic niet perfect plaatste, kan je niet meer terug...

Als je wel mics gebruikt is een sm57 een hele leuke aanvulling, maar ook een Audix D6, RE20 noem je best. EEN bass mic bestaat niet, want ook je stijl bepaalt mee de mic, net zoals de speakergrote. Met een 15" ga je misschien een andere mic nemen dan met een 4*12" lijkt me. Wil je een 60's thumb sound? Dan durf ik zeker richting cond gaan met een gate erachteraan gaan.

Als jij twee bass mics neemt om de mogelijkheden niet te beperken en ook een beetje met afstanden te spelen (of beter afstand, center en side) dan wordt het snel duur. Live maakt dat minder uit, ook al nam men bij ons ook altijd DI en amp.

De TS geeft echter duidelijk aan dat hij wil opnemen en dan lijken de tips hier wel relevant.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 21-01-2018, 16:18
Member

Ja, ik heb er inderdaad misschien wel ietsjes overheen gelezen.

Eerst heeft hij het over bas opnemen. Later heeft hij het over bas versterken.
Verschillende dingen natuurlijk. Met inderdaad legio oplossingen.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 21-01-2018, 18:15
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

We leven soms allemaal wat snel. Je goede bedoelingen zij me duidelijk hoor, want we gaan soms zo ver off topic dat we op andere planeten terecht komen. Zeker als het ontaard in dingen zoals Windows vs Mac enz.

Maar hier wilde we vooral iemand helpen met een sound en met een budgetvriendelijk oplossing.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten