homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 10:33
pom pom is offline
Junior Member

Reputatie: pom is op goeie weg
Standaard heeft mijn basversterker DI out?

Hallo,

Ben bezig met experimenteren van hoe ik het beste bas op kan nemen.

Veel youtubers zeggen dat de beste manier om bas op te nemen is door DI en Microfoon te mixen.

https://www.youtube.com/watch?v=9F5XgkvGuSE
https://www.youtube.com/watch?v=Q4MlUcO8fas

Nu heeft mijn versterker een DI uitgang.

Echter als ik deze aansluit op de interface krijg je heel erg compressed basgeluid zonder enige diepgang. Als ik mijn basgitaar gewoon op mijn interface aansluit is het geluid gewoon normaal. Ook de "output" aan de voorkant van mijn versterker klinkt vele malen beter dan de "D.I" uitgang van mijn versterker. Is het wel de "D.I" uitgang die op youtube wordt genoemd? De versterker van Produce Like a Pro heeft ook zo'n "D.I." uitgang maar hij gebruikt deze niet. Waarom? Wordt het geluid bezig als ik zo'n DI versterker koop? Of is dat precies hetzelfde als op mijn versterker zit? Is de Output aan de achterkant een soort van DI? Ik durf hem niet op mijn interface aan te sluiten omdat ik hem dan misschien opblaas.

Laatst gewijzigd door pom; 06-01-2018 om 11:03
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 10:36
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: heeft mijn basversterker DI out?

Volgens mij moet je die Tuner-output daar rechts hebben.

Maar laat anderen dit even bevestigen.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 10:36
bsp bsp is offline
Senior Member

Hee? Waar is je tekst nu ineens?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 18:36
bsp bsp is offline
Senior Member

Ok. Je tekst is weer terug. Zij het in enige aangepaste vorm.

Ik zou gewoon de tuner/line output gebruiken. Ik doe niet anders (als ik dat nog wil).
Let wel op! Hiervoor heb je inderdaad wel een kanaal nodig op je mixer die voorversterkte signalen kan verwerken. Lang niet elke mixer heeft dat.

Daarnaast zou ik niet snel inpluggen. Opnemen met mic klinkt stukken beter.
Maar dat moet je zelf maar eens een keer allebei testen en dan vergelijken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 15:18
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg

zeker niet de speaker output in je interface pluggen, want dan heb je brokken...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 11-01-2018, 15:38
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

De achterkant is idd een speakeruitgang dus daar sluit je alleen een speaker op aan en verder niks.

Voor wat betreft je D.I. uitgang aan de voorkant, daar staat bij dat die post EQ is dus de instellingen van je versterker (zoals toonregeling, compressie, gain, etc) wordt meegestuurd naar die uitgang. Dus de instellingen van je versterker bepalen de klankkleur.

Het komt voor dat de DI uitgang ook nog eens achter je mastervolume zit (bij mijn oude basshead is dat zo) en dan is die ook nog van invloed.

Ik zou alles clean zetten en dan kijken hoe je klank is via de D.I. en anders de line-out gebruiken (als die wel goed klinkt).

Dolf
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 13:45
Member

Reputatie: arnomusicman is op goeie weg

Als je de keuze hebt, zou ik altijd zoveel mogelijk aansluiten/opnemen. In dit geval dus de DI, evt. de Tuner out en een mic voor de speaker. Afhankelijk van het aantal inputs op je mixer of interface natuurlijk.

Zo neem ik zelf op vanaf de stereo out van mijn pre-amp (Boss GT-10B), via de DI van mijn amp head (Ashdown ABM) en eventueel ook nog een bas-mic voor één van de cabinets (4x8" of de 1x15").
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten