homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-12-2017, 16:20
Senior Member

Reputatie: countcobolt wordt hier goed onthaald
Standaard REW + Behringer FBQ2496 + ECM8000 pogingen...

Oioi hier een lang verhaal maar beetje ingekort. Net 4 uur in mijn studio gezeten en gepoogd om met REW metingen uit te voeren en die EQ aanpassingen naar een Behringer FBQ2496 te sturen. De metingen gebeuren met een ECM8000 behanger microfoon.

Echter na letterlijk 100 pogingen komt de klank niet goed. Ik heb bij het begin de regelingen achteraan mijn Adam A7X allemaal op 0 gezet. Aan de voorkant Staat de DB ook op 0. Ik heb een soundcard calibratie gedaan van mijn Scarlett 18i20. Tot zover lijkt het nog ok.

In mijn laatste poging kom ik het volgende tegen:
Ik heb een meting Pre gedaan en daarin aangepast. Dan doe ik met dezelfde microfoon op dezelfde locatie een nieuwe meting. Echter wat REW als predicted zet komt totaal niet overeen. Nu ben ik dus bezig geweest met telkens de FBQ beetje bij beetje aan te passen en dan opnieuw te meten. Na ongeveer een 7-tal metingen krijg ik een redelijk vlakke meting. Alles lijk ok tot... ik muziek begin te luisteren. Het high is zo scherp dat ik bijna pijn aan mijn oren krijg.

Nu nog niet gedaan maar als ik met ARC2 en bijgepaste microfoon een eerdere poging meeste , dan kreeg ik daar te zien dat mijn High inderdaad te hoog staan en mijn low ook. De resultaten van ARC2 en REW komen geen meter overeen.

Iemand die dit verhaal herkent? Tips? Zaken die jullie zien die ik mis? Ik kan morgen mijn meetresultaten posten (op dit moment uit de studio weggegaan omdat ik het even niet meer zag zitten)

grtz
C2
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-01-2018, 13:24
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: REW + Behringer FBQ2496 + ECM8000 pogingen...

Je bent met een Feedback Killer je ruimte aan het behandelen? Dat lijkt me niet ‘the way’..
Zo’n apparaat werkt als een Multiband compressor, met een heel stijle Q factor. Voor het aanpakken van feedback is het misschien goed, maar voor room correction? Heb je de ruimte al wel akoestisch behandeld? Hoe groot is ie? Misschien kan Bert er wat zinnigs over zeggen..
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-01-2018, 08:05
Senior Member

Hoihoi

als je op REW leest wordt dit wel vaker gedaan. De FBQ werkt ook als parametrische EQ. Ivm met mijn ruimte (want heb al een ganse thread op het REW forum)

Mijn microfoon was kapot. Heb een nieuwe besteld alsook ferm met de speaker settings gewerkt. Ruimte is behandeld op basis van input van Bert. (Zelfde ruimte van afmetingen, opbouw als mijn vorige studio, op zelfde manier behandeld).

Nu had ik bijna een vlakke lijn bij metingen maar een dip in het mid. Met die FBQ kan ik die dip recht trekken op de locatie waar we zitten. Ook gemerkt dat ik via Midi de FBQ niet kan aansturen vanuit REW. Wanneer ik echter manueel de parameters instel, komt het goed

grtz
S.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-02-2018, 15:07
Senior Member

Hoihoi

even een korte status update. Op dit moment heb ik een redelijk vlakke meting in mijn studio. Wat heb ik dus allemaal gedaan? Kwestie dat anderen dit mss ook kunnen gebruiken in de toekomst:

1. De afregelingen op de ADAM aangepast. Let op dit vergt veel tijd. Het is telkens de ARC2 laten meten, aanpassen en opnieuw meten.

2. REW voor andere metingen. Let op hier heb ik heel veel tijd verloren. Meet niet op 1 plek maar ook op de 7 plekken die je gebruikt voor ARC2. (Ik heb letterlijk tape op de vloer staan). Ik heb dus 7 keer elk kanaal gemeten. Van uit die metingen dan een average genomen.

3. In REW een EQ gemaakt die werkt op de FBQ2496. Deze metingen manueel ingegeven. Let op: Het heeft geen nut om verschillende heel kleine aanpassingen in te voeren. Na lange gesprekken op AVNirvana bleek dat je er met een stuk of 7 komt. Op de average kom ik op 6 filters links en 7 rechts.

Waar staan we nu ?
Wel, ARC2 doet nog steeds wat aanpassingen. Ik vermoed dat de ARC2 microfoon niet exact flat is , wat voor een afwijking zorgt in REW. Ik heb niet hermeten met mijn Behringer microfoon. Wat ik nu ga doen is mijn zogenaamd vlakke meting mergen met de meting uit ARC2 (letterlijk manueel lezen en aanpassen.) Ik ga dan een EQ opstellen gebaseerd om wat ARC2 zet. Dan terug de EQ aanpassen. Ik hoop dat ik nadien tot een situatie kom waarbij ARC2 nog amper aanpassingen moet maken. Als dat lukt kan ik deze plugin deactiveren.

Ik hou jullie op de hoogte
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-02-2018, 15:08
Senior Member

BTW de ruimte is behandeld. 40 CM rotswol achter de speaker. Plafond 10 CM rotswol, dan 10 cm leegte en dan mijn vaste 8CM pur isolatie. Zijkanten zijn 3.5m ver met 10 CM rotswol behandeld. Ik denk wel dat de achterruimte mss voor weerkaatsing zorgt. (Enkel OSB plaat)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten