homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Mededelingen

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16-12-2017, 22:13
Junior Member

Reputatie: ariekazy is op goeie weg
Standaard Arrangeren In Logic 9 Beter Voorzien Dan In Logic 8

Heb gelezen dat in Logic 9 je beter kan arrangeren dan in Logic 8?!
Klopt dit?

Momenteel maak ik of 1. op het gehoor partijtjes voor blazers en strijkers -onder gitaarbegeleiding- maar meestal werk ik arrangementjes uit in guitar pro, voor bovenstaande instrumenten en importeer deze in logic 8. Echter guitar pro is echter niet echt een programma bedoelt voor bes/ dibemol (zo spreken de vlaamse fora-leden het toch uit?).

Mocht in Logic 9 de arrangeer functie beter bedeeld zijn dan in logic 8 (ik kan der niet mee overweg!) en dan bedoel ik feitelijk in geven van NOTEN/RUSTEN/NOOTLENGTE, dan vind ik het namelijk wel een optie om die e300-e500 uit te geven aan logic 9.

Bedankt voor de komende reacties.

Shen

ps. vroeger had ik op de pc sibelius, dat vind ik dus wel een enorm mooi programma voor te arrangeren, maar wegens te duur nu even niet!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 19-12-2017, 20:08
Member

Reputatie: oorlab is op goeie weg
Standaard Re: Arrangeren In Logic 9 Beter Voorzien Dan In Logic 8

Heb geen kennis van Logic 8 versus 9, maar als je een alternatief zoekt voor Sibelius kan ik Musescore aanraden : https://musescore.org/nl
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 21:04
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Arrangeren In Logic 9 Beter Voorzien Dan In Logic 8

bes/ dibemol ?
Bes is een Nederlandse toonhoogtebenaming, daar hoort eigenlijk nog de octaafhoogte bij (eengestreept, tweegestreept, klein, groot, contra, e.d.)
Dibemol (?) staat dat voor ti bemol, de verlaging van ti (do,re,mi,fa,sol,la,ti)?

Ieder zijn smaak. Ik vind de Nederlandse (Noord-Nederlandse, want in Maastricht gebruiken ze geloof ik Belgische notatie) toch handiger: do, re, mi, fa, sol, la, ti voor de relatieve toonhoogte, de functie in de toonladder; en c, d, e, f, g, a, b voor de absolute toonhoogte.

en... eh, "in geven" ? als ik "ingeven" lees dan snap ik het beter. We wonen niet in Engeland.

De "piano roll" en "score" panelen in Logic Express 8 vind ik ook onhandig. Zo verandert hij de notatie van de vorige noot afhankelijk van hoe dicht je de volgende toevoegt. En dan nog moet je regelmatig checken of de duur op de pianorol wel klopt. Het automatisme van vlaggenstokjes maakt het onmogelijk om een partituur over te typen en hetzelfde te krijgen.

Ondanks de duizenden knopjes van de toongeneratoren en het in principe keurige geluid wordt de dynamiek te schokkerig. De klank en luidheid van een piano verandert niet mooi vloeiend.

MuseScore is best een leuk programma (zeker voor gratis software)

Ik ben uit koppigheid zelf begonnen een programma voor muziek te maken. Dat is veel werk, en een stuk lastiger dan ik gehoopt had. Voordeel is wel dat ik er veel van leer, en - als het lukt - ik zelf dingen naar smaak kan toevoegen. Een leuk uitgangspunt: de muziek moet geheel ingegeven kunnen worden met een eenvoudige teksteditor op een willekeurige computer.
Ik heb op dit moment een versie werkend die meerstemmige muziek met een acceptabele klank kan weergeven. (verwerking circa 20 seconde voor een meerstemmig liedje van 2 minuten)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten