homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 12-12-2017, 08:14
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Omni capsules voor Rode NT5

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohanDC Bekijk bericht
Tof Alexxx,waarvoor gebruik jij ze zoal? Toevallig ooit al kunnen vergelijken met Rode nt55 of Oktava mk 012, in beide gevallen met omni capsule natuurlijk?
Ik gebruik ze als overheads als ik in een grote ruimte kan opnemen en er veel roomsound gewenst is. Dan zijn ze echt tof, mits een klein beetje hulp in het laag. Daarnaast af en toe eens op akoestische gitaar, als die bedoelt is voor een stuk waar de akoestische gitaar veel ruimte mag krijgen in de mix (ik neem voornamelijk harde muziek op en dus is het maar af en toe een riff of 2 die even alle aandacht krijgen waarna de rest van het nummer volgestampt wordt met overdrive gitaren, drums, bass, stem, synths,...).

Ik heb ook de Oktava MK-012. Persoonlijk verkies ik de line audio's. Er zit precies net iets meer detail in, waar ik de Oktava een klein beetje "dull" vind klinken op sounds met veel transients. Het is moeilijk te beschrijven in woorden, maar ik hoor precies net iets meer de randen van de transients bij de Line Audio. Sommigen zouden dat waarschijnlijk 8khz noemen, maar het voelt niet echt aan als een boost van het hoog.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ze zijn in ieder geval nog te koop op ebay, van NoHype Audio, wat de Belgische verdeler is...
De fabrikant is nog steeds alive and kicking, hoor. Maar zoals ik het begrijp is het een one-man-show en treden er dus geregeld stock uitputtingen op omdat hij niet kan volgen.

Laatst gewijzigd door Alexxx; 12-12-2017 om 08:16
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 06-01-2018, 19:57
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Omni capsules voor Rode NT5

een paar overwegingen:
- Rode levert geen modulair systeem. Je verwisselt de onbeschermde kop, en niet zoals bij Schoeps, DPA en Neumann een robuuste verbinding daarachter. Let erop dat je geen vuil of vocht in de kop laat komen. En houdt er rekening mee dat de schroefdraad gemakkelijk beschadigt.
- Jammer dat je de Rode niet als omni compleet kunt kopen, en ook niet gepaard.
- (niet helemaal netjes) Je kunt meerdere omni-koppen bestellen, zelf paren en de rest terugsturen. Het paren is niet zo moeilijk. Je draait wat testsignalen af en neemt tegelijk het resultaat op, waarbij je de microfoon op 20 cm voor de luidspreker zet. Dat herhaal je op precies dezelfde plaats met de andere koppen. Beluister ieder tweetal waarbij je de signalen van elkaar aftrekt (fase omkeren van een). Die waar je het minste geluid overhoudt is het beste gepaard.
- De Line-Audio omni is een 10 mm elektreet. De Rode's zijn schat ik 16 mm met fantoomspanning op membraan (ik geloof zonder regenerator)

P.S. Een niertje heeft laagafval vanaf circa 50 Hz. Door het nabijheidseffect is de karakteristiek meestal weer vlak bij een afstand van 30 cm. Echter op die afstand is er al behoorlijk wat kamerakoestiek te horen, zeker bij een omni, vandaar mijn advies 20 cm. Een alternatief is om de eerste circa 30 ms geluid van een impuls te gebruiken, daar waar de eerste reflecties nog niet terug zijn.
Een omni is qua werking anders dan een niertje. Je kunt ze dus niet paren, anders dan op je eigen smaak.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten