homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-12-2017, 23:51
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Rap vocals tricks?

Voor de lol ben ik bezig met een surpricegedicht te verwerken tot rap-liedje.
Beat en lied is klaar. Tekst ligt klaar. Alleen nog 'inzingen´ en dan alles editten.
Een beetje de vluggere rap stijl (loose yourself refrein). Het wordt net echt. LOL

Nu gaat mijn vraag over de rap vocals. Niet de muziek zelf want dat is klaar.
Zijn er bepaalde can't do without of must be done truckjes? Hoe kun je een rap het snelste lekker echt laten klinken? Wat voor plugins moeten, of juist niet?

Graag uw open mening.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-12-2017, 15:28
Carels's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Rap vocals tricks?

Hey,

Ik ben niet echt thuis in de rapwereld, maar heb toevallig de nieuwe plaat
van zwangere guy op spotify beluisterd vandaag. Over de muziek en de inhoud
valt veel te discussiëren denk ik, maar ik vind wel dat hij goed klinkt wanneer hij
rapt. Snel, agressief, niet te overdadig, goeie adlibs waar nodig.
Leuke en functionele effecten.

Misschien even luisteren?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 04-12-2017, 20:15
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

Rap het vooral authentiek aan uw eigen stijl. Voor de ene is dat met een relativerende inslag, voor de andere humor of net vrij serieus, heel dichterlijk of gewoon inhoudelijk sterk?

Denk bij de tekst en productie zeker ook aan effecten die aanvullend zijn op de tekst. Een stereotyp voorbeeld daarvan is voor of na het woord 'police' een sirene toe te voegen. Of ook leuk is de beat ff weglaten voor een hele of een halve bar om zo alles terug op gang te laten komen op aangeven van de rapper (bv. na het refrein) Hij of zij bepalen de 'flow'. De beat mag gewoon lekker rollen, vanaf dan is het speeltijd met en zonder effecten, stiltes,...

Stiltes zijn ook leuk in de tekst zelf. Je kan je meesterschap onderstrepen door af en toe de luisteraar weer op een ander spoor te zetten. Even stil als het niet verwacht wordt..? FF tegendraads rijmen,... Zie gewoon dat er iets te beleven is. Ik ken zelfs slechte rappers die daar nog redelijk goed in zijn waardoor een publiek toch bereid is er in mee te gaan.

Kwa techniek: een SM7B met genoeg gain. Als je meer lage tonen wil, dichter bij de mic rappen. En de mix, wel gewoon wat EQ en compressie en missch een beetje reverb. Niet vertrekken van technieken, maar van wat je hoort. Moet niet persé clean zijn, wel muzikaal.

Laatst gewijzigd door Johnny Nobel; 04-12-2017 om 20:19
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-12-2017, 20:47
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Ik ben ook geen rapper, maar heb jaren op stap geweest met een rap duo. Ik zou vooral een paar verschillende takes opnemen. En vooral bij één extra goed letten op articulatie. Want al te vaak verdwijnt de verstaanbaarheid onder de muziek. En als je een multiband compressor hebt, zou ik zeker deze ook eens durven gebruiken (indien nodig natuurlijk).

Succes en niet vergeten posten.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-12-2017, 00:54
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Nobel Bekijk bericht
Denk bij de tekst en productie zeker ook aan effecten die aanvullend zijn op de tekst. Een stereotyp voorbeeld daarvan is voor of na het woord 'police' een sirene toe te voegen.
LOL. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Overduidelijk vaak toegepast inderdaad deze techniek. Spot on.

Citaat:
Of ook leuk is de beat ff weglaten voor een hele of een halve bar om zo alles terug op gang te laten komen op aangeven van de rapper (bv. na het refrein) Hij of zij bepalen de 'flow'. De beat mag gewoon lekker rollen, vanaf dan is het speeltijd met en zonder effecten, stiltes,...
Dat gebeurd al. Muziek is in principe klaar. Meestal dat ik na de zang nog wat aanpassingen toepas om het af te stemmen.
Komt goed deze.

Citaat:
Kwa techniek: een SM7B met genoeg gain. Als je meer lage tonen wil, dichter bij de mic rappen. En de mix, wel gewoon wat EQ en compressie en missch een beetje reverb. Niet vertrekken van technieken, maar van wat je hoort. Moet niet persé clean zijn, wel muzikaal.
Thanks. Hier heb ik ook wat aan.
EQ is standaard voor mij. Matige reverb probeer ik ook altijd even wat voor effect dit geeft, of het opbouwend is of niet. Vaak wel.
SM7B is een probleempje. Alleen dm's hier. Laag is het probleem niet. Hoog voor rap ook niet denk ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
En als je een multiband compressor hebt, zou ik zeker deze ook eens durven gebruiken (indien nodig natuurlijk).
Muziek is klaar en multiband zit er al op en is in elk geval voor de muziek al complimenterend. Ook nog de gewone compressor geprobeerd maar die deed toch niet wat de multiband wel deed.
Ik lees overigens vaker dat multiband compressor de boel zou verpesten, maar ik moet bekennen dat ik hem best regelmatig graag gebruik.

Citaat:
Ik zou vooral een paar verschillende takes opnemen.
Met mijn rap skills vrees ik dat het tientallen korte takes gaan worden.

Citaat:
Succes en niet vergeten posten.
Bedankt voor de succeswensen. Of ik het eindresultaat ga posten weet ik nog niet. Eerst maar eens af wachten of het een beetje gaat lukken. Maar ik zal er zeker naar streven het wel te doen.

Bedankt heren. Hier kan ik weer wat meer mee.
Tot morgen eind van de middag nog tijd voor aanvullingen.

Laatst gewijzigd door bsp; 05-12-2017 om 01:02
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-12-2017, 22:56
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Sony C800 door een dikke SSL tafel. Anders wordt het niets :P
  #7 (permalink)  
Oud 06-12-2017, 14:23
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Zelfs dan wordt het niks plonserd, met mijn rapskills.

Nou, dit is het geintje geworden. We hebben flink in een deuk gelegen.
Houdt je er wel even rekening mee dat het in amper 3,5 uur gemaakt is, en dat ik in tijdnood zat om het helemaal goed af te werken.
Ik weet dat het beter kon, meer kon en niet goed afgemasterd is, dus opbouwende adviezen zijn voor eventuele toekomstige toepassingen nog steeds welkom. Graag!
https://drive.google.com/open?id=1yT...A_NEL26CvnXffb

Laatst gewijzigd door bsp; 06-12-2017 om 14:25
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-12-2017, 09:53
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Allemaal van de stoel en stil gevallen van verbazing en verwondering?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten