homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 27-11-2017, 22:52
Member

Reputatie: JohanDC is op goeie weg
Standaard Patchbay aarden

Hallo,

Een half jaar geleden heb ik een patchbay gemaakt (als dat het juiste woord is) die als doel heeft alle connectors van mijn onterface gemakkelijk bereikbaar te maken. Dus alle 8 xlr inputs, 8 Jack outputs (waarvan 4 ook op xlr), adat lightpipe connectors en USB. Alles zit gemonteerd op een dunne metalen plaat.

Bij de eerste opname had ik enorm veel last van ruis/brom/... waardoor ik mijn knutselwerk er weer tussenuit gehaald heb. Ik vermoed dat de problemen komen omwille van het gebrek aan aarding, maar er is zo veel informatie te vinden over wel en niet aarden dat ik het allemaal niet meer goed weet

Op de xlr connectors is er volgens mij een contact voorzien voor een aarding. Verbind ik die dan allemaal aan elkaar door en dan naar het chassis? Moet ik mijn interface daar ook mee verbinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Als mijn uitleg niet duidelijk is, zal ik beter mijn best moeten doen

Johan
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-11-2017, 07:55
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg
Standaard Re: Patchbay aarden

zat de brom op alle connectors??

je kunt proberen door een aarde draad op het paneel vast te zetten en de aardleiding op een cv buis te monteren of via een stekker waarin alleen de aarde draad vastzet in stopkontakt te plaatsen en kijken of dit resultaat geeft.

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 28-11-2017, 14:32
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dat is inderdaad een goede eerste test.

Merk wel dat de aarding van het electriciteitsnet de voorkeur heeft.

CV en waterleiding KAN in PVC zijn en is niet noodzakelijk geaard. Maar aarding zou je eigenlijk moeten laten meten...

Het is overigens ook een kwestie van experimenteren.

XLR's hebben VIER aansluitingen. Drie pennen en de shield van de connector. Volgens het boekje is pen 1 verbonden aan die shield. In de realiteit vaak niet, vooral in studio's. Als je dat onderbreken beter wil doen, kan je een condensator van 2.2 micro Farad als "onderbreking" gebruiken. Vooral bij HF instraling is dat beter. Bij brom zou het niet mogen uitmaken.

Dan kan je nog proberen pen 1 gewoon NIET aan te sluiten aan een kant. Liefst de kant van de patchbay.

Al eens een opname gemaakt van de 'stilte'?

Daar kunnen we misschien aan zien of horen wat er precies stoort.

En Rane heeft veel relevante documentatie:

Het pin 1 probleem:

Grounding and Shielding Audio Devices

De referentie sinds 1985:

Sound System Interconnection

Aarding voor computer spul:

http://www.rane.com/pdf/compgrou.pdf
  #4 (permalink)  
Oud 02-12-2017, 12:57
Senior Member

HA Johan, is het allemaal gelukt???

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 08-12-2017, 18:03
Member

Dag Allen,

Bedankt voor de tips,en sorry voor mijn late reactie. Enkele dagen verlof en daarna een zeer drukke week op het werk ...

Ik heb me intussen al een beetje verder verdiept in het aardingsverhaal. Wat ik dus eerst ga testen is inderdaad gewoon een kabeltje van de metalen behuizing naar de aarding. Ik moet enkel ook nog bekijken hoe dat zit met men interface zelf, hopelijk is daar ergens een voorziening aan de behuizing.

Verder wel een vraag over xlr kabels. Alle kabel die ik vind op,rol is steeds met twee aders + shield. Dat wil dan zeggen dat pin 1 verbonden moet zijn me de aarding. Weet er iemand of neutrik dat zelf doet in zijn xxf en xxm reeks?

Bij een van de kabels die ik klaargemaakt gekocht heb (prostaten, geen neutrik connectors) lijkt er wel een verbinding te zijn met een aaardingspin aan de connector. Maar ik kan niet zien hoe dat aangesloten is in de kabel zelf zonder de krimpkous te verwijderen.

Bestaat er kabel met 3 aders + aarding? Of is dat dan in de connector een verbinding tussen pin 1 en het soldeercontact van de connectorbehuizing?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 09-12-2017, 10:04
Senior Member

voor de interface, gewoon een aardedraad aan een schroefje vastzetten. dan hoor je direct of het gaat helpen.

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 09-12-2017, 16:33
Member

Voor de interface is er een schroef aan de achterzijde die denk ik bedoeld is voor aarding, zie bijgevoegde foto. Is het echt zo gemakkelijk?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  4560BA18-3186-4D5C-B88E-35F893F1ACFB.jpg
Bekeken: 5
Grootte:  36.2 KB
ID: 18899  
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-12-2017, 12:31
Member

Ik ben toch eens aan het testen geslaan, maar thuis dus geen enkel probleem met de storingen. Ik vermoed de dat de afwezigheid van versterkers en DMX signalen positief is, maar dat maakt het dus zeer moeilijk om een oplossing te testen...

Volgende week heb ik opnieuw een opname op de locatie van vorige keer. Ik voorzie alvast een aarding en dan ik daar testen of dat werkt. Indien niet laat ik de patchbay er tussenuit.

Ik ga proberen één van de dagen nog een stukje te knippen uit de vorige opnames zodat jullie ook eens kunnen luisteren.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 10-12-2017, 22:10
Member

Stukje met het probleem in bijlage. De ruis gaat mee op en neer met het volume van het signaal zo lijkt.

Ik merk ook net een kleine schok aan (hopelijk statische) elektriciteit nu ik terug aan mijn laptop kom. Het geheel met interface, patchbay etc heeft vandaag ongeveer heel de dag aan gestaan en aan mijn laptop gehangen. Het ganse circuit is op dit moment niet geaard...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 10-12-2017, 22:12
Member

Tiens, bijlage is er blijkbaar niet bij geraakt... Nog maar eens proberen dan maar.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: mp3 SampleNoise.mp3 (321.1 KB, 0x gelezen)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten