homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 16:42
Junior Member

Reputatie: jonathan is op goeie weg
Standaard Brandnormen/ regelgeving BelgiŽ

Hallo iedereen.

Weet iemand wat de brandnormen zijn voor het plaatsen van akoestische panelen in bv horeca, showrooms, etc.
Ik vind hier geen concrete regelgeving rond.
Ik maak zelf panelen, opgebouwd met MDF frame, rotswol, en spanstof.
Vooral de spanstof lijkt me een probleem.
Ik heb voor mijn eigen studio stofbespanning gebruikt van polypropeen en dat werkt goed.
Is na het opspannen redelijk open van structuur en is relatief goedkoop, maar het is zeker niet brandvertragend en geeft ook druppels bij het branden.
Een vriend vraagt of ik panelen kan komen plaatsen in zijn hangaar waar hij foto & videoshoots gaat doen. Hier kan het aantal personen wel oplopen tot een 20 tal. (weet niet of dit van belang is).

Het lijkt me logisch dat hier wel normen/wetten over bestaan, alhoewel ik me dan bedenk dat die stof ook in de winkels met hopen ligt en daar ook veel volk kan zijn. Bijvoorbeeld opendeurdag winkel.
Ik heb ook opgezocht achter het impregneren van textiel, maar ik vermoed dat dit een nadelig effect zal hebben op de akoestische werking.

Ik hoor graag wat jullie er van denken, en enige tips, handelaars die textiel verkopen dat brandvertragend is zijn welkom.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 21:08
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Brandnormen/ regelgeving BelgiŽ

Kan je niet gewoon stellen dat als gordijnen toegestaan zijn in een ruimte waar mensen elkaar ontmoeten, dat een stuk stof ook wel geen kwaad zal kunnen?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 21:34
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Nobel Bekijk bericht
Kan je niet gewoon stellen dat als gordijnen toegestaan zijn in een ruimte waar mensen elkaar ontmoeten, dat een stuk stof ook wel geen kwaad zal kunnen?
Ja dat zou je kunnen stellen, maar we leven in BelgiŽ he en wij zijn goed in een grijze regelgeving.
Ik vermoed dat er wel regels gaan zijn wanneer de stof uitmaakt van het interieur. Bovendien zou ik de panelen tegen het plafond plaatsen wat misschien nog een extra risico met zich meebrengt.
Ik zou graag weten waar ik hier meer info over kan krijgen.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 22:11
Johnny Nobel's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Johnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaaldJohnny Nobel wordt hier goed onthaald

http://www.werk.belgie.be/WorkArea/D....aspx?id=41384

Als ik dit lees, dan lijkt het me belangrijker om een plan te hebben wat te doen bij brand, dan om het gebruik van textiel te vermijden. Ook belangrijk is om geen situatie te creŽren waar brandstof en ontsteking elkaar vinden. Hangt er een evacuatieplan, is er een nooddeur?

Ik heb op het werk ook akoestische panelen gemaakt om een aantal ruimtes wat leefbaarder te maken. Heb niet tilgestaan bij brandgevaar. Misschien is het gemakkelijk om de verzekering eens te contacteren en te vragen of dat zij bepaalde situaties niet dekken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 22:25
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Praat met je verzekeraar. Die zullen de eersten zijn om regels op te leggen die strenger is dan de wetgeving. Is het voor hen ok, dan zit het wel snor met de wetgeving.
  #6 (permalink)  
Oud 21-11-2017, 22:42
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Molton voor stagedoek of backdrop is klasse B1 brandvertragend met certificaat.
Rockwool ook.
MDF (als je je frams daarvan maakt) ook.
En je kunt molton in vrijwel alle kleuren krijgen.

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 21-11-2017 om 22:46
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-11-2017, 13:06
Junior Member

Bedankt voor de reacties.
@Bert: Die molton is wel een stuk zwaarder dan het materiaal waar ik tot nu toe mee gewerkt heb. (300 gram/m≤ ipv 120 gram / m≤) Is die gemakkelijk op te spannen rond een frame, geeft het wat mee?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-11-2017, 14:44
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

https://www.facebook.com/ipsisacoust...type=3&theater

60 schotten.
Wij gebruiken niet anders omdat je toch aan die brandnorm zult moeten voldoen.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-11-2017, 16:00
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
https://www.facebook.com/ipsisacoust...type=3&theater

60 schotten.
Wij gebruiken niet anders omdat je toch aan die brandnorm zult moeten voldoen.
Heb je een link waar ik die brandnorm kan vinden?
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-11-2017, 18:34
Vintage Member

B1.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten